Gå til innhold

Enkel schizofreni

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner lite på nettet om denne diagnosen. Er det noen som kan hjelpe med linker (på norsk).

Er også interresert i prognose for denne sykdommen.

Skrevet

kan du engelsk kan du vel søke på schizophrenia simplex.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne "gamle" inndelingen hvor også enkel sch inngår, tror jeg ikke du vil finne så mye interessant om på nettet. Jeg synes det er en dårlig og lite nyttig inndeling.

Prøv om du kan finne noe om positive (for mye av noe/noe som ikke skal være der) symptomer og negative (noe som mangler) symptomer ved schizofreni. Det gir en god del mening bla når en skal velge medisiner, rehabilitering, og det har betydning for prognosen.

Skrevet

Fra ICD-10 (diagnosesystemet som brukes i Norge):

''Lidelse med en snikende og progressiv utvikling av rar atferd, manglende evne til å møte samfunnets krav og svekkelse av alle ferdigheter. De karakteristiske negative symptomene ved residual schizofreni, som følelsesavflatning og tap av viljestyrke, utvikler seg uten forutgående tydelige psykotiske symptomer.''

Takk for svar alle sammen.

Skrevet

Denne "gamle" inndelingen hvor også enkel sch inngår, tror jeg ikke du vil finne så mye interessant om på nettet. Jeg synes det er en dårlig og lite nyttig inndeling.

Prøv om du kan finne noe om positive (for mye av noe/noe som ikke skal være der) symptomer og negative (noe som mangler) symptomer ved schizofreni. Det gir en god del mening bla når en skal velge medisiner, rehabilitering, og det har betydning for prognosen.

Er det noen type AP som er bedre til denne diagnosen ?

Når du sier gammeldags inndeling, er det da noen ny ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...