Gjest cilag Skrevet 10. desember 2007 Skrevet 10. desember 2007 Finner lite på nettet om denne diagnosen. Er det noen som kan hjelpe med linker (på norsk). Er også interresert i prognose for denne sykdommen. 0 Siter
serenity777 Skrevet 10. desember 2007 Skrevet 10. desember 2007 kan du engelsk kan du vel søke på schizophrenia simplex. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. desember 2007 Skrevet 10. desember 2007 Denne "gamle" inndelingen hvor også enkel sch inngår, tror jeg ikke du vil finne så mye interessant om på nettet. Jeg synes det er en dårlig og lite nyttig inndeling. Prøv om du kan finne noe om positive (for mye av noe/noe som ikke skal være der) symptomer og negative (noe som mangler) symptomer ved schizofreni. Det gir en god del mening bla når en skal velge medisiner, rehabilitering, og det har betydning for prognosen. 0 Siter
Gjest cilag Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Fra ICD-10 (diagnosesystemet som brukes i Norge): ''Lidelse med en snikende og progressiv utvikling av rar atferd, manglende evne til å møte samfunnets krav og svekkelse av alle ferdigheter. De karakteristiske negative symptomene ved residual schizofreni, som følelsesavflatning og tap av viljestyrke, utvikler seg uten forutgående tydelige psykotiske symptomer.'' Takk for svar alle sammen. 0 Siter
Gjest cilag Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Denne "gamle" inndelingen hvor også enkel sch inngår, tror jeg ikke du vil finne så mye interessant om på nettet. Jeg synes det er en dårlig og lite nyttig inndeling. Prøv om du kan finne noe om positive (for mye av noe/noe som ikke skal være der) symptomer og negative (noe som mangler) symptomer ved schizofreni. Det gir en god del mening bla når en skal velge medisiner, rehabilitering, og det har betydning for prognosen. Er det noen type AP som er bedre til denne diagnosen ? Når du sier gammeldags inndeling, er det da noen ny ? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.