Gå til innhold

Til dere som leser det jeg skriver :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på Deg :-) De årene jeg har vært her inne på forumet er det en ting jeg har irritert meg veldig over og det er disse evidelige perfeksjonistene som drive og retter på "gud og hvermann" !!!

Så lenge en skjønner hva folk mener når de skriver får en holde seg for god til slikt tøv. jeg har selv en voksen datter og en mann med lese og skrive vansker så jeg vet hva jeg snakker om når jeg sier at slikt "flisespikkeri" kan gå på selvtilliten løs.

Jeg syns det var mye verre før her inne, nå virker det som at folk stor sett er hyggelige eller iallfall noenlunde høflige.

Skrevet

Ville ikke brydd meg om det hvis jeg var deg. Alle kan skrive feil :-)

Skrevet

Jeg synes ikke du skriver så dårlig. :-)

Jeg vil helst selv få vite det hvis jeg har skrivefeil, men jeg har ingenting å skylde på.

Skrevet

Jeg synes det gjor ingenting at du har noen skrivefeil:-) Du skriver godt og forstaaelig!

Jeg har ikke norsk tastatur feks. Og det er ikke alltid jeg orker aa skrive rett, feks. "o" isteden for "oe". (horer, ikke hoerer..:-)

Litt av et eksempel du kom med:-)

Jeg horer bra istedet for jeg hoerer bra

Gjest Shira :o)
Skrevet

Takk for det Lillemus. *klem* Men siden jeg blir rettet på for at jeg skriver 2 tt i at osv, synes jeg att jeg må forsvare meg bittelitt. Ikke lett å ikke vite forskjell bestandig.

''jeg skriver 2 tt i at osv,''

Da er vi to. Jeg blir også rettet på, men jeg klarer ikke se forskjellen, og tro meg jeg har prøvd. Samme med og/å, jeg forsøker virkelig. Jeg tar meg i å endre setninger pga at jeg er rett for å bruke og/å eller et/ett. Og slik skal det ikke være, vi er på forum for å prate med andre.

Så skriv i vei du :o) Jeg har aldri hatt problem med å forstå hva du skriver, og har ikke tenkt på at du kan ha dysleksi en gang.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197322600' post='3746247]

Da er vi to. Jeg blir også rettet på, men jeg klarer ikke se forskjellen, og tro meg jeg har prøvd. Samme med og/å, jeg forsøker virkelig. Jeg tar meg i å endre setninger pga at jeg er rett for å bruke og/å eller et/ett. Og slik skal det ikke være, vi er på forum for å prate med andre.

Så skriv i vei du :o) Jeg har aldri hatt problem med å forstå hva du skriver, og har ikke tenkt på at du kan ha dysleksi en gang.

Att med to t'er brukes bare når du mener ordet i betydningen tilbake. Så stort sett skrives det at med en t. :o)

Skrevet

Att med to t'er brukes bare når du mener ordet i betydningen tilbake. Så stort sett skrives det at med en t. :o)

Jo, det er logisk, nå. Når jeg skriver er den logiske forklaringen borte. See?

Ett/et er jeg håpløs på, leser fasiten, husker den, skriver i full fart, fasit borte *håpløs*

Skrevet

Jeg synes ikke du har så mange skrivefeil, ikke flere enn andre ikke-dyslektikere får når vi er litt raske (og slurvete) ved tastaturet. Men hvis du vil kan jeg nevne de jeg så, når jeg leste grundig gjennom det du skrev. Ved første gjennomlesing la jeg bare merke til at du skrev att med to t-er i stedet for en.

Her kommer det:

SelVfølgelig med v

DesSverre med to s-er

DeT med t til slutt.

(Savner stavekontrollen her på dol og ellers på nettet.)

Gjest Angela25
Skrevet

Litt av et eksempel du kom med:-)

Jeg horer bra istedet for jeg hoerer bra

Hehe! Det var det jeg kom paa i farten!

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197323237' post='3746274]

Jo, det er logisk, nå. Når jeg skriver er den logiske forklaringen borte. See?

Ett/et er jeg håpløs på, leser fasiten, husker den, skriver i full fart, fasit borte *håpløs*

Eg og surrer noe fryktelig med det der.

Men, eg tror at det er et(?) problem for flere, sjøl om de har spist ett(?) eple eller to.

Skrevet

Hehe! Det var det jeg kom paa i farten!

Kunne bare ikke la være:-)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197322600' post='3746247]

Et/ett og og/å skjønner jeg at folk sliter med, men at/att har to helt forskjellige betydninger. Att med to t'er betyr "igjen" eller "tilbake".

Skrevet

Et/ett og og/å skjønner jeg at folk sliter med, men at/att har to helt forskjellige betydninger. Att med to t'er betyr "igjen" eller "tilbake".

Jo, det er logisk. Cluet her er jo at det ikke er logisk for alle. Da kan det være sårt når det blir påpekt ofte. Akkurat at/att klarer jeg som oftes å tenke meg til, men jeg skjønner trådstarter godt.

Mitt hovedproblem er et/ett, og det er forsåvidt greitt at noen sier i fra, men det kan fort bli ofte, og det påpekes i diskusjoner hvor da temaet forsvinner.

Jeg har problem med å forstå dem som sier di, istedenfor de, fordi at det jeg vet at det er feil, men jeg påpeker det sjelden, siden jeg allikevel fint forstår hva de vil fram til.

Gjest lurer bare på det jeg
Skrevet

Hvordan kan en lære å skrive riktig fra f.eks et forum hvis en ikke SER egne feil?

Skrevet

Jeg synes ikke du har så mange skrivefeil, ikke flere enn andre ikke-dyslektikere får når vi er litt raske (og slurvete) ved tastaturet. Men hvis du vil kan jeg nevne de jeg så, når jeg leste grundig gjennom det du skrev. Ved første gjennomlesing la jeg bare merke til at du skrev att med to t-er i stedet for en.

Her kommer det:

SelVfølgelig med v

DesSverre med to s-er

DeT med t til slutt.

(Savner stavekontrollen her på dol og ellers på nettet.)

Hadde ikke tenkt å kommentere feilene, ettersom det hun skrev var fullt leselig, og jeg dessuten stadig skriver feil selv. Men hvis man først skal påpeke feil, bør man jo ha med alt:

Har her rettet opp og satt ordene som var feilskrevet _slik_:

''Har nå blitt gjort oppmerksom på mine skrivefeil. Vet __selvfølgelig_ at det er _en del_ av _dem_, da jeg har dysleksi. Jeg prøver å lese igjennom, men _dessverre_ er _det_ ikke _alltid_ jeg "ser" er feil. Synes det er helt ok å bli rettet på, men gjør _det_ i en hyggelig tone :-) Det gjør _at_ skrivelysten min øker, og at jeg lærer _mer_. Dere skulle sett for 5 år siden, før jeg begynte på div. _fora_. Jeg har blitt veldig mye flinkere, og jobber fortsatt med saken. Takk for _at_ dere leste dette :-)''

;)

Skrevet

Hvordan kan en lære å skrive riktig fra f.eks et forum hvis en ikke SER egne feil?

Når man - i en hyggelig tone - blir gjort oppmerksom på sine skrivefeil, blir man jo, ja, oppmerksom på dem, da.

Og da lærer man etterhvert.

Sånn er det med matematikkoppgaver også, det. Hvis du regner feil, og noen sier det til deg, skjønner du at det var feil.

;-)

Skrevet

Hadde ikke tenkt å kommentere feilene, ettersom det hun skrev var fullt leselig, og jeg dessuten stadig skriver feil selv. Men hvis man først skal påpeke feil, bør man jo ha med alt:

Har her rettet opp og satt ordene som var feilskrevet _slik_:

''Har nå blitt gjort oppmerksom på mine skrivefeil. Vet __selvfølgelig_ at det er _en del_ av _dem_, da jeg har dysleksi. Jeg prøver å lese igjennom, men _dessverre_ er _det_ ikke _alltid_ jeg "ser" er feil. Synes det er helt ok å bli rettet på, men gjør _det_ i en hyggelig tone :-) Det gjør _at_ skrivelysten min øker, og at jeg lærer _mer_. Dere skulle sett for 5 år siden, før jeg begynte på div. _fora_. Jeg har blitt veldig mye flinkere, og jobber fortsatt med saken. Takk for _at_ dere leste dette :-)''

;)

Oj.. Rødme. Her var det jammen mange feil. Det er helt riktig som org. skrev, man blir gjort oppmerksom på ordene som er feil, og tenker mere på de ordene neste gang man skriver de.

Veldig koselig å lese att flere av dere forstår meg, og at dere ikke vil slutte å lese det jeg skriver. Jeg er nemmelig veldig glad i å skrive, til tross for dysleksien. Savner faktisk stavekontroll her på dol..

Takk igjen for oppmuntrende ord, dere er en fin gjeng, og jeg ville ikke vært dol for uten. Selv om det kan bli litt heftige diskusjoner :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...