Jump to content
Sign in to follow this  
Guest bikku

Om dårlig kamuflert rasisme på forum

Recommended Posts

Guest bikku

Inspirert av tråden på Åpent forum hvor det legges ut samevitser i fleng har jeg noen spørsmål til Webmaster. Og jeg understreker at målet med henvendelsen IKKE er å få slettet tråden, for det er en viktig debatt.

Spørsmålene er som følger:

Ville doktor online ha godtatt at det ble åpnet for vitsestafetter om eksempelvis pakistanere og afrikanere i deres forum?

Hvis dere ville ha godtatt det - anser dere det i så fall som god nettikette?

Hvis ikke: Hvorfor godtar dere at det legges ut samevitser?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

sant å si

For meg går det litt på innholdet i vitsene. Vitser av typen "samer er dumme, voldelige og alkoholiserte" finner jeg ikke særlig morsomme, mens vitser av typen som ChiengMai kom med (den om mannen som kjefta og smalt og lurte på hvem som hadde ansvar for brøytingen her) er i en litt annen kategori for meg. Og den hadde vært like morsom om samen hadde vært byttet ut med en finnmarking eller nordlending.

Sagt på en litt annen måte: Vitser som driter ut en gruppe mennesker (og ikke minst en gruppe mennesker som har vært likestilt med andre folkegrupper kun i noen få tiår) finner jeg ikke spesielt morsomme.

Men derfra og til å hevde at den som forteller slike vitser er en rasist, er det et godt stykke. At det holder liv i enkelte fordommer og holdninger hos folk som ikke vet bedre (og det trenger ikke nødvendigvis å være vitsefortelleren) er en helt annen sak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sofline

Ville du reagert på samme måte hvis det var svenskevitser? Hvis ikke: Hvorfor er det verre å vitse med samer og pakistanere enn svensker?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sofline

For meg går det litt på innholdet i vitsene. Vitser av typen "samer er dumme, voldelige og alkoholiserte" finner jeg ikke særlig morsomme, mens vitser av typen som ChiengMai kom med (den om mannen som kjefta og smalt og lurte på hvem som hadde ansvar for brøytingen her) er i en litt annen kategori for meg. Og den hadde vært like morsom om samen hadde vært byttet ut med en finnmarking eller nordlending.

Sagt på en litt annen måte: Vitser som driter ut en gruppe mennesker (og ikke minst en gruppe mennesker som har vært likestilt med andre folkegrupper kun i noen få tiår) finner jeg ikke spesielt morsomme.

Men derfra og til å hevde at den som forteller slike vitser er en rasist, er det et godt stykke. At det holder liv i enkelte fordommer og holdninger hos folk som ikke vet bedre (og det trenger ikke nødvendigvis å være vitsefortelleren) er en helt annen sak.

Gode poenger!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Persille1365381127

Ville du reagert på samme måte hvis det var svenskevitser? Hvis ikke: Hvorfor er det verre å vitse med samer og pakistanere enn svensker?

Godt poeng!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Babette

Ville du reagert på samme måte hvis det var svenskevitser? Hvis ikke: Hvorfor er det verre å vitse med samer og pakistanere enn svensker?

Fordi vitser om samer, pakistanere, negere og jøder spiller på fordommer knyttet til etnisitet, og der det samtidig finnes en forhistorie av undertrykking og diskriminering.

Slik er det ikke med svensker. Eller blondiner. Eller trøndere og vestlendinger. Det er dermed STOR forskjell på en svenskevits og en negervits.

Hvis ingen ble diskriminert og ingen slike fordommer fantes, ville det ha vært greit å vitse om det meste. Men slik er det ikke. Og det er ikke det minste rart om samer reagerer når de framstilles i vitsene som voldelige fyllebøtter som puler med reinsdyrene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Persille1365381127

Fordi vitser om samer, pakistanere, negere og jøder spiller på fordommer knyttet til etnisitet, og der det samtidig finnes en forhistorie av undertrykking og diskriminering.

Slik er det ikke med svensker. Eller blondiner. Eller trøndere og vestlendinger. Det er dermed STOR forskjell på en svenskevits og en negervits.

Hvis ingen ble diskriminert og ingen slike fordommer fantes, ville det ha vært greit å vitse om det meste. Men slik er det ikke. Og det er ikke det minste rart om samer reagerer når de framstilles i vitsene som voldelige fyllebøtter som puler med reinsdyrene.

''Slik er det ikke med svensker. Eller blondiner. Eller trøndere og vestlendinger.''

Det er ikke mer enn 35 år siden vi nektet trøndere, totninger og andre å snakke egen dialekt i Oslo. Det var nemlig ikke fint nok. Så jeg vet ikke helt jeg...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sofline

Fordi vitser om samer, pakistanere, negere og jøder spiller på fordommer knyttet til etnisitet, og der det samtidig finnes en forhistorie av undertrykking og diskriminering.

Slik er det ikke med svensker. Eller blondiner. Eller trøndere og vestlendinger. Det er dermed STOR forskjell på en svenskevits og en negervits.

Hvis ingen ble diskriminert og ingen slike fordommer fantes, ville det ha vært greit å vitse om det meste. Men slik er det ikke. Og det er ikke det minste rart om samer reagerer når de framstilles i vitsene som voldelige fyllebøtter som puler med reinsdyrene.

Jeg kjenner til masse fordommer mot de gruppene du nevner.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Babette

Jeg kjenner til masse fordommer mot de gruppene du nevner.

Det gjør jeg også. Men de ligger på et litt mer godmodig plan. Samtidig medgir jeg glatt at det er vanskelig å sette et skille mellom uskyldig moro og hets. Det vil nemlig komme an på øynene som ser. F. eks. finnes det fortsatt nordlendinger som er hårsåre når Oslofolk spøker om gokk. Sistnevnte legger ikke noe ondsinnet i humoren, men førstnevnte minnes en tid da man ikke ønsket nordlendinger som leieboere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Babette

''Slik er det ikke med svensker. Eller blondiner. Eller trøndere og vestlendinger.''

Det er ikke mer enn 35 år siden vi nektet trøndere, totninger og andre å snakke egen dialekt i Oslo. Det var nemlig ikke fint nok. Så jeg vet ikke helt jeg...

Nektet var vel å ta i. Og det kom i så fall an på hvilke miljøer vi snakker om. Da jeg kom fra tjukke bondelandet og startet opp som student i Oslo for 32 år siden, var det i alle fall et konglomerat av dialekter overalt, og jeg husker ingen som reagerte, verken på universitet, i butikker eller andre steder, og da snakker jeg om mange typer miljøer rundt om i byen.

Tror nok vi må nærmere 1950-tallet for å finne så ekstreme holdninger til dialekter. Jeg innbiller meg også at slike holdninger ligger på et mindre "alvorlig" plan enn rasefordommer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Persille1365381127

Nektet var vel å ta i. Og det kom i så fall an på hvilke miljøer vi snakker om. Da jeg kom fra tjukke bondelandet og startet opp som student i Oslo for 32 år siden, var det i alle fall et konglomerat av dialekter overalt, og jeg husker ingen som reagerte, verken på universitet, i butikker eller andre steder, og da snakker jeg om mange typer miljøer rundt om i byen.

Tror nok vi må nærmere 1950-tallet for å finne så ekstreme holdninger til dialekter. Jeg innbiller meg også at slike holdninger ligger på et mindre "alvorlig" plan enn rasefordommer.

Jeg kjenner to stykker, hhv fra Toten og Trøndelag - den ene jobbet i bank, den andre på et kontor på Ryen som drev med import eller noe - og det var sånn for begge. De er ca 60 år begge to.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sofline

Det gjør jeg også. Men de ligger på et litt mer godmodig plan. Samtidig medgir jeg glatt at det er vanskelig å sette et skille mellom uskyldig moro og hets. Det vil nemlig komme an på øynene som ser. F. eks. finnes det fortsatt nordlendinger som er hårsåre når Oslofolk spøker om gokk. Sistnevnte legger ikke noe ondsinnet i humoren, men førstnevnte minnes en tid da man ikke ønsket nordlendinger som leieboere.

''Samtidig medgir jeg glatt at det er vanskelig å sette et skille mellom uskyldig moro og hets.''

Det var også det jeg ville frem til. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Babette

''Samtidig medgir jeg glatt at det er vanskelig å sette et skille mellom uskyldig moro og hets.''

Det var også det jeg ville frem til. :-)

Men nå har jeg tenkt på saken og prøver meg på en måte å sette skillet på.

Tenk deg et tilfelle hvor en ung mann fra Oslo vest forteller sine foreldre at han skal gifte seg med:

1. En blondine.

Vi kan vel gå ut fra at det er søkt å antyde reaksjoner på dette?

2. En vestlending.

Sammme konklusjon her.

3. En nordlending.

Ikke noe problem i dag, for mange år siden ser jeg ikke bort fra at noen ville ha rynket på nesen.

4. En samisk jente.

Her blir det straks verre. Det er nok ikke alle foreldre som vil omfavne dette.

5. En muslim.

Mange foreldre vil nekte å godta dette.

6. Ei afrikansk jente, helt sort.

Kan vi anta at noen foreldre vil rope opp om kulturforskjeller og framtidig mobbing av barna de vil få osv.? Jeg tror det.

Altså: For å kunne tolke inn elementer av rasisme i fordommene, hvilket gjør fordommene mer alvorlige enn f. eks. å anta at alle svensker er gjerrige, må det foreligge ulikheter i etnisitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Babette

Jeg kjenner to stykker, hhv fra Toten og Trøndelag - den ene jobbet i bank, den andre på et kontor på Ryen som drev med import eller noe - og det var sånn for begge. De er ca 60 år begge to.

Du mener de ble nektet å snakke dialekt overfor kundene? Det kunne nok forekomme, ja. Det tviler jeg ikke på. De skyldte kanskje på at kundene ikke ville forstå dem. Enkelte Oslofolk påstår den dag i dag at de ikke forstår en del dialekter fra andre deler av landet. Jeg tror det går mest på viljen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sofline

Men nå har jeg tenkt på saken og prøver meg på en måte å sette skillet på.

Tenk deg et tilfelle hvor en ung mann fra Oslo vest forteller sine foreldre at han skal gifte seg med:

1. En blondine.

Vi kan vel gå ut fra at det er søkt å antyde reaksjoner på dette?

2. En vestlending.

Sammme konklusjon her.

3. En nordlending.

Ikke noe problem i dag, for mange år siden ser jeg ikke bort fra at noen ville ha rynket på nesen.

4. En samisk jente.

Her blir det straks verre. Det er nok ikke alle foreldre som vil omfavne dette.

5. En muslim.

Mange foreldre vil nekte å godta dette.

6. Ei afrikansk jente, helt sort.

Kan vi anta at noen foreldre vil rope opp om kulturforskjeller og framtidig mobbing av barna de vil få osv.? Jeg tror det.

Altså: For å kunne tolke inn elementer av rasisme i fordommene, hvilket gjør fordommene mer alvorlige enn f. eks. å anta at alle svensker er gjerrige, må det foreligge ulikheter i etnisitet.

Jeg vil påstå at de færreste foreldre som er skeptiske til at barna deres gifter seg med en utenlending er det på grunn av rasisme.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Babette

Jeg vil påstå at de færreste foreldre som er skeptiske til at barna deres gifter seg med en utenlending er det på grunn av rasisme.

Ikke det? Hvis det er OK med svigerdatter fra Danmark eller Frankrike men ikke fra Kenya, hva annet enn rasisme kan du kalle motviljen da? Jeg sier ikke at disse menneskene trenger rå være rasister, men jeg kan ikke se annet enn at de har fordommer med utgangspunkt i etnisitet. Hvilket er det samme som rasisme.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sofline

Ikke det? Hvis det er OK med svigerdatter fra Danmark eller Frankrike men ikke fra Kenya, hva annet enn rasisme kan du kalle motviljen da? Jeg sier ikke at disse menneskene trenger rå være rasister, men jeg kan ikke se annet enn at de har fordommer med utgangspunkt i etnisitet. Hvilket er det samme som rasisme.

Problemet med kulturforskjeller...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Babette

Problemet med kulturforskjeller...?

I mange tilfeller er det bare snikksnakk og dårlig kamuflasje for tvilsomme holdninger. Jeg vet f eks. om flere som har kommet med akkurat det - og - hold deg fast: De mørkhudede kjærestene de siktet til, var adpotert og like norske som du og jeg!

Men dette blir digresjoner. Poenget mitt var at det går an å sette et skille mellom tullefordommer og reelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Persille1365381127

Du mener de ble nektet å snakke dialekt overfor kundene? Det kunne nok forekomme, ja. Det tviler jeg ikke på. De skyldte kanskje på at kundene ikke ville forstå dem. Enkelte Oslofolk påstår den dag i dag at de ikke forstår en del dialekter fra andre deler av landet. Jeg tror det går mest på viljen.

Men uansett - poenget mitt var bare at vi har diskriminert etniske norske med hvit hudfarge innad i Norge også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...