Gå til innhold

Om dårlig kamuflert rasisme på forum


Gjest bikku

Anbefalte innlegg

Men uansett - poenget mitt var bare at vi har diskriminert etniske norske med hvit hudfarge innad i Norge også.

Ja, men på et annet nivå. Er du fra Toten, kan du muligens oppleve at dialekten din ikke er "fin" nok, men du får i alle fall jobb. Har du en annne hudfarge, kan du oppleve at det er svært vanskelig å bli foretrukket ved ansettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte på det samme da jeg så den tråden. Selv om vitsingen i seg selv er uskyldig og det forsikres om at det ikke er vondt ment asså, så fyrer man oppunder fordommer som lever i beste velgående, i alle fall i de nordlige delene av landet vårt. Med tanke på samenes historie med undertrykking og stigmatisering synes jeg man kan la det være. Det ligger ikke langt tilbake i historien heller. Mye bedre å fleipe med svensker og blondiner og andre grupper som ikke er like sårbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tenkte på det samme da jeg så den tråden. Selv om vitsingen i seg selv er uskyldig og det forsikres om at det ikke er vondt ment asså, så fyrer man oppunder fordommer som lever i beste velgående, i alle fall i de nordlige delene av landet vårt. Med tanke på samenes historie med undertrykking og stigmatisering synes jeg man kan la det være. Det ligger ikke langt tilbake i historien heller. Mye bedre å fleipe med svensker og blondiner og andre grupper som ikke er like sårbare.

'' Mye bedre å fleipe med svensker og blondiner og andre grupper som ikke er like sårbare.''

Hvordan vet du det?

Hvordan vet du at en blondine ikke opplever det som svært sårt å alltid bli fremstilt som komplett idiot i enhver sammenheng? Og bare fordi hun er pen og blond blir hun møtt med fordommer om at hun da ikke kan være intelligent samtidig?

Og jeg kjenner nok pene, blonde og høyst oppegående jenter til å vite at det skjer ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Mye bedre å fleipe med svensker og blondiner og andre grupper som ikke er like sårbare.''

Hvordan vet du det?

Hvordan vet du at en blondine ikke opplever det som svært sårt å alltid bli fremstilt som komplett idiot i enhver sammenheng? Og bare fordi hun er pen og blond blir hun møtt med fordommer om at hun da ikke kan være intelligent samtidig?

Og jeg kjenner nok pene, blonde og høyst oppegående jenter til å vite at det skjer ganske ofte.

Pøh, det er vel bare en bagatell i forhold til alle fordelene ved å være blond. Hvis det var så fælt hadde vi neppe hatt så mange blekede blondiner. Det er er bare syt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Sunnmøring

Men nå har jeg tenkt på saken og prøver meg på en måte å sette skillet på.

Tenk deg et tilfelle hvor en ung mann fra Oslo vest forteller sine foreldre at han skal gifte seg med:

1. En blondine.

Vi kan vel gå ut fra at det er søkt å antyde reaksjoner på dette?

2. En vestlending.

Sammme konklusjon her.

3. En nordlending.

Ikke noe problem i dag, for mange år siden ser jeg ikke bort fra at noen ville ha rynket på nesen.

4. En samisk jente.

Her blir det straks verre. Det er nok ikke alle foreldre som vil omfavne dette.

5. En muslim.

Mange foreldre vil nekte å godta dette.

6. Ei afrikansk jente, helt sort.

Kan vi anta at noen foreldre vil rope opp om kulturforskjeller og framtidig mobbing av barna de vil få osv.? Jeg tror det.

Altså: For å kunne tolke inn elementer av rasisme i fordommene, hvilket gjør fordommene mer alvorlige enn f. eks. å anta at alle svensker er gjerrige, må det foreligge ulikheter i etnisitet.

Jeg ønsker å være anonym nå. Men jeg kan fortelle deg at da mine svigerforeldre fra Bærum fikk høre at deres sønn skulle gifte seg med meg, så satte de seg svært i mot det. Grunn: jo, de ville ikke ha en svigerdatter som snakket sunnmørsk, for det var så grusomt å høre på. De måtte bytte kanal på radioen hver gang den dialekten kom.

På denne bakgrunn var det heller ikke morsomt at min svigermors far måtte fortelle 2-3 sunnmørsvitser hver gang han så meg.

Du tror kanskje at de brukte sunnmøring som unskyldning fordi de ikke likte meg. Men de hadde bare så vidt møtt meg, det var bare min bakgrunn de dømte ut fra.

Mulig at de ville ha steilet enda mer om jeg var same eller muslim, men jeg skal hilse deg og si at de gjorde det mer enn vanskelig nok for meg som det var.

Og dette er bare 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Pøh, det er vel bare en bagatell i forhold til alle fordelene ved å være blond. Hvis det var så fælt hadde vi neppe hatt så mange blekede blondiner. Det er er bare syt.

Det kommer vel an på øyet som ser vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Jeg ønsker å være anonym nå. Men jeg kan fortelle deg at da mine svigerforeldre fra Bærum fikk høre at deres sønn skulle gifte seg med meg, så satte de seg svært i mot det. Grunn: jo, de ville ikke ha en svigerdatter som snakket sunnmørsk, for det var så grusomt å høre på. De måtte bytte kanal på radioen hver gang den dialekten kom.

På denne bakgrunn var det heller ikke morsomt at min svigermors far måtte fortelle 2-3 sunnmørsvitser hver gang han så meg.

Du tror kanskje at de brukte sunnmøring som unskyldning fordi de ikke likte meg. Men de hadde bare så vidt møtt meg, det var bare min bakgrunn de dømte ut fra.

Mulig at de ville ha steilet enda mer om jeg var same eller muslim, men jeg skal hilse deg og si at de gjorde det mer enn vanskelig nok for meg som det var.

Og dette er bare 20 år siden.

Det er nok dessverre svært reelt enkelte steder i dag også.

Poenget er at vitser alltid rakker ned på noen, og når de fortelles slik de svigerfar gjorde det - så handler det ikke om å være morsom, men om å være ekkel. Og da spiller det ingen rolle om du er fra Sunnmøre eller Pakistan.

Men, om en av dine gode venninder hadde fortalt samme vitsen, eller om du hadde hørt en komiker si den på scenen - så er den ikke personlig rettet mot deg, du kunne faktisk kanskje kjent deg eller andre litt igjen i vitsen - og du hadde etter all sannsynlighet ledd.

Jeg er fra et sted i Oslo andre mennesker har mange fordommer mot, og mange komikere har mange gode vitser om folk derfra - og jeg ler like mye hver gang, mye av det er veldig tatt på kornet! Men om det kom fra svigerfaren min, bevisst for å være "morsom" - da hadde det ikke vært moro i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å være anonym nå. Men jeg kan fortelle deg at da mine svigerforeldre fra Bærum fikk høre at deres sønn skulle gifte seg med meg, så satte de seg svært i mot det. Grunn: jo, de ville ikke ha en svigerdatter som snakket sunnmørsk, for det var så grusomt å høre på. De måtte bytte kanal på radioen hver gang den dialekten kom.

På denne bakgrunn var det heller ikke morsomt at min svigermors far måtte fortelle 2-3 sunnmørsvitser hver gang han så meg.

Du tror kanskje at de brukte sunnmøring som unskyldning fordi de ikke likte meg. Men de hadde bare så vidt møtt meg, det var bare min bakgrunn de dømte ut fra.

Mulig at de ville ha steilet enda mer om jeg var same eller muslim, men jeg skal hilse deg og si at de gjorde det mer enn vanskelig nok for meg som det var.

Og dette er bare 20 år siden.

Du kan ikke forvente all verden når du roter deg inn i en familie fra Bærum.

* koser seg med fordommene *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Sunnmøring

Ja, men på et annet nivå. Er du fra Toten, kan du muligens oppleve at dialekten din ikke er "fin" nok, men du får i alle fall jobb. Har du en annne hudfarge, kan du oppleve at det er svært vanskelig å bli foretrukket ved ansettelse.

Vel...

Det er bare 5 år siden at det var så vidt jeg ble ansatt fordi sjefen min mente at det ville være problematisk at jeg brukte nynorsk som hovedmål. Jeg ble pålagt å bruke bokmål når jeg skulle sende mail til de andre ansatte...

Og det er ikke mer enn 30 år siden at jeg opplevde at folk på Østlandet ikke ville skjønne hva jeg sa når jeg snakket dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Det er nok dessverre svært reelt enkelte steder i dag også.

Poenget er at vitser alltid rakker ned på noen, og når de fortelles slik de svigerfar gjorde det - så handler det ikke om å være morsom, men om å være ekkel. Og da spiller det ingen rolle om du er fra Sunnmøre eller Pakistan.

Men, om en av dine gode venninder hadde fortalt samme vitsen, eller om du hadde hørt en komiker si den på scenen - så er den ikke personlig rettet mot deg, du kunne faktisk kanskje kjent deg eller andre litt igjen i vitsen - og du hadde etter all sannsynlighet ledd.

Jeg er fra et sted i Oslo andre mennesker har mange fordommer mot, og mange komikere har mange gode vitser om folk derfra - og jeg ler like mye hver gang, mye av det er veldig tatt på kornet! Men om det kom fra svigerfaren min, bevisst for å være "morsom" - da hadde det ikke vært moro i det hele tatt...

Jeg kan mange sunnmørsvitser selv som jeg morer meg over, og ler når venner fortelle meg dem. For som du sier, da er det ikke ondsinnet. Jeg kan gjerne fortelle dem selv også.

Men jeg ler ikke når jeg vet at bakgrunnen er å fryse meg ut og latterliggjøre meg, slik som med svigermors far.

Konklusjon: Enig med deg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Sunnmøring

Du kan ikke forvente all verden når du roter deg inn i en familie fra Bærum.

* koser seg med fordommene *

Det er mange fordommer ute og går mot folk fra Bærum også. Noen av dem viser seg å holde stikk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Det er nok dessverre svært reelt enkelte steder i dag også.

Poenget er at vitser alltid rakker ned på noen, og når de fortelles slik de svigerfar gjorde det - så handler det ikke om å være morsom, men om å være ekkel. Og da spiller det ingen rolle om du er fra Sunnmøre eller Pakistan.

Men, om en av dine gode venninder hadde fortalt samme vitsen, eller om du hadde hørt en komiker si den på scenen - så er den ikke personlig rettet mot deg, du kunne faktisk kanskje kjent deg eller andre litt igjen i vitsen - og du hadde etter all sannsynlighet ledd.

Jeg er fra et sted i Oslo andre mennesker har mange fordommer mot, og mange komikere har mange gode vitser om folk derfra - og jeg ler like mye hver gang, mye av det er veldig tatt på kornet! Men om det kom fra svigerfaren min, bevisst for å være "morsom" - da hadde det ikke vært moro i det hele tatt...

Og så lenge klarte jeg å være anonym. Ja ja ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Og så lenge klarte jeg å være anonym. Ja ja ;-)

Heh, sikkert ingen som la merke til det :) Og uansett, du kunne kommet med verre avsløringer enn dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller er det bare snikksnakk og dårlig kamuflasje for tvilsomme holdninger. Jeg vet f eks. om flere som har kommet med akkurat det - og - hold deg fast: De mørkhudede kjærestene de siktet til, var adpotert og like norske som du og jeg!

Men dette blir digresjoner. Poenget mitt var at det går an å sette et skille mellom tullefordommer og reelle.

''I mange tilfeller er det bare snikksnakk og dårlig kamuflasje for tvilsomme holdninger. ''

Ja, selv om frykt for ulik kultur kan være reell, så kan uttalelse om dette skjule mye rasisme.

Kanskje derfor ble Arve Beheim Karlsen-saken så spesiell - her kunne man ikke bortforklare mobbingen med kulturforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å være anonym nå. Men jeg kan fortelle deg at da mine svigerforeldre fra Bærum fikk høre at deres sønn skulle gifte seg med meg, så satte de seg svært i mot det. Grunn: jo, de ville ikke ha en svigerdatter som snakket sunnmørsk, for det var så grusomt å høre på. De måtte bytte kanal på radioen hver gang den dialekten kom.

På denne bakgrunn var det heller ikke morsomt at min svigermors far måtte fortelle 2-3 sunnmørsvitser hver gang han så meg.

Du tror kanskje at de brukte sunnmøring som unskyldning fordi de ikke likte meg. Men de hadde bare så vidt møtt meg, det var bare min bakgrunn de dømte ut fra.

Mulig at de ville ha steilet enda mer om jeg var same eller muslim, men jeg skal hilse deg og si at de gjorde det mer enn vanskelig nok for meg som det var.

Og dette er bare 20 år siden.

Er det virkelig sant? Jeg håper ikke dette er (eller var) typiske holdninger blant folk i Bærum eller Oslo. Det er jo også slik at de aller fleste famlier derfra har innslag i slekta fra andre deler av landet, i alle fall tror jeg knapt jeg har kjent noen fra Oslo som ikke "nedstammer" på en av sidene fra andre landsdeler, eller fra bygdene på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Sunnmøring

Er det virkelig sant? Jeg håper ikke dette er (eller var) typiske holdninger blant folk i Bærum eller Oslo. Det er jo også slik at de aller fleste famlier derfra har innslag i slekta fra andre deler av landet, i alle fall tror jeg knapt jeg har kjent noen fra Oslo som ikke "nedstammer" på en av sidene fra andre landsdeler, eller fra bygdene på Østlandet.

Visst er det sant. Det ironiske er at svigermors egen far var født på et mindre sted på Østlandet. Men de snakket bokmål der, så derfor var han i en helt annen klasse enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...