Gå til innhold

Er jeg hypokonder eller har jeg tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Gjest forever client

Jeg har et problem jeg synes det er vanskelig å prate med legen om. Jeg bekymrer meg stadig for kreft og andre alvorlige tilstander. Hvis jeg får vondt i hodet eller andre kroppslige symptomer kan angsten ta helt overhånd og jeg blir livredd for om jeg har fått en alvorlig sykdom.

Men jeg har likevel fornuften inne. Jeg vet at sjansen for at jeg, en ung jente skal få hjernesvulst eller brystkreft er forsvinnende liten jeg har heller ikke klassiske symptomer på det , likevel må jeg høre legen si at jeg ikke har det før jeg slår meg til ro. Jeg vet nå at legen med stor sannsynlighet sier at han ikke finner noe galt med brystet mitt som verker, allikevel må jeg bare få høre det, selv om jeg kommer til å føle meg utrolig dum etterpå. Men om jeg bestemmer meg for å ikke oppsøke lege så kommer tanken stadig tilbake til meg: ” men tenk om det er noe alvorlig og du dør fordi du ikke tok symptomene på alvor”

Er dette klassisk hypokonderi, eller kan det være en tvangstanke som kommer igjen og igjen? Og hvordan ser fastleger på hypokondere? Er redd for om jeg sier det slik som det er, så blir jeg ikke tatt alvorlig fremover. Jeg har en kronisk sykdom i tillegg, og er dødsavhengig av at legen tar mine symptomer på alvor.

Hva skal jeg gjøre?

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...