Gå til innhold

Albue


Gjest e q

Anbefalte innlegg

Jeg har albueplager, både medialt og lateralt. Hovedbekymringen ligger på innsiden av albuen. Smertene/ubehaget er ikke sammenlignbart med tennisalbue, men jeg blir dessverre behandlet som om det skulle vært tilfelle, selv etter både røntgen og MR. Albuen ble ikke skikkelig utredet før en unødvendig operasjon, og det er utført en V-Y plastikk (Laterale Epicondyle). Muskelen ble forlenget med ca. 5 mm. V-Y plastikk ble også utført uten ” ikke-operativt”-behandlingsforslag som aktivitetsmodifikasjon, fysioterapi, trening eller sjokkbølge behandling. Ett år etter operasjonen har jeg problemer med å skrive, og de opprinnelige smertene (medialt og lateralt) er der fortsatt. De nye plagene kommer når jeg støtter/holder pennen med langefinger og pekefinger. Dette må være en følge av V-Y plastikk, da jeg aldri opplevde slike plager før inngrepet. Jeg har vært på tre sykehus og snakket med tre ortopeder. Ingen har tatt nødvendige tiltak for å stille riktig diagnose. En operasjon (2006) og en kortisoninjeksjon (2007) senere er albuen min verre enn noen sinne. Medisiner: Kortison, Brexidol, Ibuprofen, Naproxen, Voltaren, Paralgin Forte, Nobligan, Apodorm, Imovane og Valium. Alt jeg ønsker er en diagnose for å eventuelt kartlegge tilgjengelig behandling. Kan jeg fikses er det fint, men jeg ønsker egentlig bare å få vite omfanget av skaden. En ortoped sier at en MR av albue viser alt og en albuespesialist påstår at albue-artroskopi viser det samme som en MR. Dette har jeg vanskelig for å tro! Hva mener dere om nøyaktigheten av en MR i albue og artroskopisk undersøkelse av albue? Finnes det andre kirurgiske metoder som brukes til å stille riktig og nøyaktig diagnose rettet albue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Merker at jeg blir provosert av spørsmålet og problemstillingen din. Du bruker masse faglige termer, du virker bitter, og du har trolig provosert og klaget på en måte som gjør at du har fått uheldig behandling i helsevesenet. Dessverre havner alfor mange albue-pasienter hos kirurger. Jeg mener at en dyktig fysioterapeut, og en lege med kunnskap i fysikalsk medisin bær kunne stille diagnose ut fra sykehistorie og en klinisk sjekk. Kirurgi bør unngåes, om det ikke har være et markant traume mot albuen som har medført større anatomiske skader. De fleste albueplager skyldes feil belastning over tid, og behandling vil ta like lang tid; muskulatur og senere rundt de skadete strukturer må trenes opp, masseres, tøyes og en sjelden gang må de skadete strukturer roes ved en cortison-injeksjon. Vet ikke om det er deg selv eller fastlegen som har tatt den "enkle" varient å kontakte ortoped så raskt. Husk at kirurger kan operere, men er desto dårligere på konservativ behandling. Jo mer pasienten klager, ønsker rask effekt og "høy-klasse-behandling", jo raskere er kirurgen til å gripe kniven. Kanskje har de ikke informert om at "bare ca 50-60% blir bra av kirurgi, ikke mer enn ved andre behandlinger. Men pasienten blir desto mer skuffet etterpå, og man er igang med en ond sirkel. Dessverre samarbeider kirurger ofte dårlig seg imellom; iallfall når det er snakk om behandling som ikke har ført til målet. Du vil kunne få de svarene du søker ved å legge frem sykehistorien på litt ulik måte hver gang. Ingen av de medisinene du nevner har særlig effekt på albuesmerter. MR forteller ofte mindre enn en klinisk undersøkelse, artroskopi viser kun leddet innenfra; jeg ville holdt med unna begge disse undersøkelsene var jeg deg. Prøv heller å få henvsning til en reumatolog eller fysikalsk medisiner, eller idrettsfysioterapeut som er interessert i albuer. Kutt ut kirurgene, samarbeid med fastlegen om å få tilrettelagt hverdagen, og ta ansvar for egen bedring. Be om henvisning til psykolog dersom bitterhet og smerte har blitt en ond sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Merker at jeg blir provosert av spørsmålet og problemstillingen din. Du bruker masse faglige termer, du virker bitter, og du har trolig provosert og klaget på en måte som gjør at du har fått uheldig behandling i helsevesenet. Dessverre havner alfor mange albue-pasienter hos kirurger. Jeg mener at en dyktig fysioterapeut, og en lege med kunnskap i fysikalsk medisin bær kunne stille diagnose ut fra sykehistorie og en klinisk sjekk. Kirurgi bør unngåes, om det ikke har være et markant traume mot albuen som har medført større anatomiske skader. De fleste albueplager skyldes feil belastning over tid, og behandling vil ta like lang tid; muskulatur og senere rundt de skadete strukturer må trenes opp, masseres, tøyes og en sjelden gang må de skadete strukturer roes ved en cortison-injeksjon. Vet ikke om det er deg selv eller fastlegen som har tatt den "enkle" varient å kontakte ortoped så raskt. Husk at kirurger kan operere, men er desto dårligere på konservativ behandling. Jo mer pasienten klager, ønsker rask effekt og "høy-klasse-behandling", jo raskere er kirurgen til å gripe kniven. Kanskje har de ikke informert om at "bare ca 50-60% blir bra av kirurgi, ikke mer enn ved andre behandlinger. Men pasienten blir desto mer skuffet etterpå, og man er igang med en ond sirkel. Dessverre samarbeider kirurger ofte dårlig seg imellom; iallfall når det er snakk om behandling som ikke har ført til målet. Du vil kunne få de svarene du søker ved å legge frem sykehistorien på litt ulik måte hver gang. Ingen av de medisinene du nevner har særlig effekt på albuesmerter. MR forteller ofte mindre enn en klinisk undersøkelse, artroskopi viser kun leddet innenfra; jeg ville holdt med unna begge disse undersøkelsene var jeg deg. Prøv heller å få henvsning til en reumatolog eller fysikalsk medisiner, eller idrettsfysioterapeut som er interessert i albuer. Kutt ut kirurgene, samarbeid med fastlegen om å få tilrettelagt hverdagen, og ta ansvar for egen bedring. Be om henvisning til psykolog dersom bitterhet og smerte har blitt en ond sirkel.

Hovedgrunnen til at jeg oppsøkte lege var smerter på innsiden av albuen og ingen har tatt meg seriøst utenom en seksjonsoverlege på ortopedisk. Selvfølgelig stammer plagene på innsiden av albuen fra det du kaller ”markant traume mot albuen”. Skaden på innsiden kom momentant og er ikke en slitasjeskade slik skaden på utsiden sikkert er. Hvis det hadde vært en slitasjeskade på innsiden hadde alt vært annerledes, og jeg er vel inneforstått med riktig fremgangsmåte i slike tilfeller.

Seksjonsoverlegen på ortopedisk skriver dette: ”fant tendinoseforandringer på ulnare humerusepicondyl men klinikken gikk mer i retning av en lateral epicondylitt og pasienten fikk derfor utført en VY-plastikk lateralt”. Jeg leser dette som ”dessverre er utsiden av albuen behandlet kirurgisk, da innsiden av albuen burde vært i fokus slik pasienten ytret da han kom til undersøkelse.

Den eneste som tar seg tid til å høre på dette er en seksjonsoverlege på ortopedisk som prøver å få meg inn til den fremste eksperten, da han etter klinisk undersøkelse frykter at skaden på innsiden er mer uvanlig og omfattende en det ordinære. Jeg synes det er unødvendig av deg å anklage meg for å ha ”provosert og klaget på en måte som gjør at du har fått uheldig behandling”. Det er seksjonsoverlegen på ortopedisk som tar seg av alt dette og det er han som purrer på behandling og prøver å få meg inn til den ene spesialisten i landet som mest sannsynlig kan klare å kartlegge omfanget på innsiden av albuen.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du går til angrep på meg. Du vet få detaljer og allikevel antar du det meste og legger mye av skylden på meg. De faglige termer du sikter til er gjengivelser fra mine journaler, og jeg prøvde bare å fremlegge et mer nøyaktig bilde. Bitterheten du sikter til vil eventuelt ligge i det faktum at de som har undersøkt og behandlet meg ikke har forstått at dette er litt utenfor deres felt og heller henvist meg videre slik seksjonsoverlegen prøver å gjøre.

Mitt råd til deg er at du i fremtiden velger dine ord med omtanke og forsiktighet når du ikke vet alle detaljer. Jeg henvendte meg til dere for å få litt hjelp med noen spørsmål. Men jeg ender opp meg å bli angrepet og anklagd, og dette har jeg også fått lov til betale penger for..

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...