Gå til innhold

GBS


Gjest forvirret og bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret og bekymret

Jeg har en nyfødt baby og har lest litt vel mye om streptokokk b bakterien. Jeg vet ikke om jeg er bærer, ble ikke testet i forbindelse med svangerskapet, men fødselen gikk fint uten noe påfølgende infeksjon hos babyen. Jeg bekymrer meg svært for at, hvis jeg er bærer av bakteriene, kan smitte ham nå i etterkant, ettersom jeg har lest at dette er mulig (smitte mellom mor og barn). Denne bekymringen har ført til at jeg overanalyserer alle situasjoner, nå senest i morgest, hvor jeg satt og ammet i sengen. Da kom jeg på at når jeg sover ligger jeg med brystene akkurat der hvor jeg sitter når jeg ammer. Så begynte tankerekken om jeg muligens kan ha fått bakterier på lakenet som blir "overført" til brystene når jeg ligger direkte på lakenet, og om min sønn dermed kan ha fått slike bakterier i munnen. Tankerekken er kanskje irrasjonell, men jeg får ikke ro i meg ettersom jeg har svært lite kunnskaper om hvordan slike bakterier kan smitte. (annet enn ved fødsel), Mine spørsmål er dermed: Trenger jeg å bekymre meg for smitte i denne situasjonen? På hvilken måte kan jeg evt. smitte barnet mitt? (er det noe jeg bør være ekstra oppmerksom på?) Jeg har lest at håndvask etter toalettet er forebyggende, og dette er jo en selvfølge for meg, men er dette den eneste faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Du er nok ikke helt alene med å gå rundt med alle verdens tanker og engstelse for din nyfødte baby. Det er ikke grenser for alle farer babyen trues med og alt som kan gå galt. Det jeg kan si at med den bakgrunnen du beskriver; du er frisk og har vært frisk under svangerskapet, babyen er frisk er det memget,meget små sjanser for at det er en infeksjon som er oppstått under eller etter fødselen. Jeg synes at du bør prøve å skyve disse tankene vekk og tenke positivt: alt er vel og alt går bra. Hva du kan gjøre? Hygienen er en meget viktig bidrag til at fortsatt alt går bra. Dette gjelder både håndvask og vask av dine bryster. Du skal selvfølgelig følge med stor oppmerksomhet at babyen er fortsatt frisk og det ikke dukker opp symptomer som kan peke i retning av smitte. Om noen slike dukker opp bør du søke råd hos fagfolk, som jordmor, helsesøster eller lege. Med hver dag som går blir babyen mer motstandsdyktig mot smitte og andre farer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...