Gå til innhold

Kols


Gjest Hilsen Julie

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen Julie

Hei hei Jeg er ei dame på 53,som har,og er storrøyker,har redusert nå på tre dager fra ca 20 til under 10 pr da,prøver og trappe ned,men har begynt med og hoste,bronkitthoste oo merker at jeg hoster opp slim,jeg er livredd for kols,og prøver og slutte,men det er ikke lett.Jeg er ikke særlig andpusten,eller fort sliten,men jeg har stiv musklatur i brystet og,ja hele meg,oventil,legen sa sist jeg var der at det kom av at jeg er så anspent,men lurer på om jeg ikke har fått kols,og da er det vel for sent og slutte og røyke alikevel?har jeg hørt,vet ikke om jeg orker og gå til legen og få dommen,og er det lurt og trappe ned,og sette seg en dato for full røykestopp? ps,er det sant at musklaturen strammer seg ved kols?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ting jeg kjenner igjen. Har røykt i 40 år. Reduserte som du til 10 og "vips" til 0. 2. juledag er det 3 mnd. siden jeg sluttet. Det har vært mange dager jeg har lurt på hvorfor jeg sluttet, men jeg er sikker på at jeg har gjort det rette. Stå på.

Jeg har ikke brukt noe kunstig stimuli, men brukt frisk luft og god mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Nå trenger du motivasjon! Det er endel fakta du bør ha med deg; KOLS-diagnose settes ved at legen lytter på deg, og utfører en spirometri. Grad av hoste forteller ikke om KOLS. Grad av tungpust ved anstrengelser KAN bety KOLS. ved røykeslutt blir flimmerhårene i luftrørene påny aktive, og i en forbigående fase vil det føles som om mer slim kommer opp. Ta dette som et positivt tegn; slimet/forurensningen forblir ikke i lungene i samme grad som før. Det er mange andre grunner til økt slimproduksjon i desember; kald luft, forurensning, luftveis-infeksjoner. Spør eventuelt om å få slimløsende medisin; eller drikk rikelig og spis mye antioksydanter. Dersom man har fått KOLS er det IKKE for sent med røykeslutt. Kols er en langvarig prosess som går over flere år; du er mest sannsynlig i stadium 0-1 av 4. På hvert stadium vil røykeslutt både gi forbedret lungekapasitet OG hindring av forværrelse. Skaff støtte rundt deg; evt. røyketelefonen, eller andre nikotin-preparater. Apoteket kan formidle kontakt, eller du finner fram via internett. Muskulaturen blir sår ved hoste, uansett årsak. Røykeslutt innebærer endel stress, som vil forværre ømme muskler. Alvorlig KOLS kan gi muskelømhet; fordi alle småmusklene mellom ribbene og mellomgulvsmuskulaturen brukes på å få luft opp og ned av lungene. Llag deg en "cirkadato" for røykeslutt, og finn underveis andre hyggelige ritualer som du kan bytte ut røykingen med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...