Gå til innhold

Hvor lenge?

Gjest megmegmegigjen

Anbefalte innlegg

Gjest megmegmegigjen
Skrevet

Hvor lenge trenger man å gå på antipsykotika for å "forebygge" evt nye psykoser?

Vet ikke helt om jeg liker dette, blir mer samlet, men også veldig "annerledes", jeg har annerledes persepsjon (syn), og det er vanskelig å få med seg hva folk sier, jeg er også annerledes følelsesmessig og det blir vanskelig å være like mye "med" i samtaler - mindre innlevelse? Var jo ikke paranoid under psykosen og ikke etter, var mild og hadde sluttet å dissosiere, psykosen handlet jo om kjærlighet. Skjønner at det er viktig å forebygge, men det er vel ikke så lenge man trenger det? Blir man vanligvis fulgt opp helt fra start til slutt eller er det bare for å "finne" riktig medisin man får timer hos psykiater?

Startet jo med denne etter at psykosen var borte....men er viktig å forebygge.

Mange spørsmål....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter førstegangs psykose: MInst 1 år.

Etter andregangs: Minst 5 år.

Etter tredjegangs: Livslang

Gjest megmegmegigjen
Skrevet

Etter førstegangs psykose: MInst 1 år.

Etter andregangs: Minst 5 år.

Etter tredjegangs: Livslang

Ok. Da blir det ett år da. Jeg var jo ute av psykosen før jeg begynnte på medisiner, men jeg får høre på de som kan det. :-)

Takk for svar :-)

Skrevet

Hva om det ikke er så lett å skille mellom psykose og frisk, og alt bare svinger hit og dit hele tiden, da?

Alle personer må jo vurderes individuelt og det som NHD sier er vel bare tommelfingerregler. Så i det tilfellet som du skisserer så man vel også vurdere individuelt.

Gjest megmegmegigjen
Skrevet

Ja, må vel det... :-)

Hvis du svinger så mye, så er det nok lurt å ta medisinene, for å bli mer stabilisert....sånn at du kan begynne å studere og ta fatt på livet ditt igjen? Muligens? Slike svingninger er litt skumle ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...