Gå til innhold

NHD: Orfiril - hvorfor vektøkning?

Anbefalte innlegg

Gjest gammel traver

Hei.

Jeg har diagnosen bipolar 1 og har hatt to alvorlige episoder med mange års mellomrom og i mellom episodene er jeg syptomfri.

I forbindelse med fødsel for en måned siden så begynte jeg å få en del symptomer og tror at jeg enten var i ferd med å bli manisk/psykotisk eller at jeg hadde en blandet episode. (Litt vanskelig å si hva som var normale reaksjoner ifb med blodtap, fødsel osv, men følte i alle fall at jeg var i grenseland for å bli skikkelig syk.)

Har vært medisinfri i mange år og dette har fungert greit, men på grunn av sykdom vil gå ut over barnet og familien så har jeg nå begynt med Orfiril 300 mg på kvelden. Leser og hører at denne har vektøkning som bivirkning. Jeg har tidligere brukt Litium, men sluttet blant annet på grunn av vektøkning og tror at når jeg begynner å føle meg frisk og eventuelt har blitt feit så vil jeg nok komme til å avslutte medisineringen selv om dette ikke er å anbefale. Fornuften tilsier at jeg må bruke medisiner og at det viktigste er jo å være psykisk frisk,- men jeg vet med meg selv at jeg vil mistrives veldig med å bli veldig overvektig. Har 10 kg for mye nå, men det er ikke noe problem. Legger jeg på meg 10 til vil jeg ikke ha det bra.

Jeg er forberedt på å trene og å spise sundt, men spørsmålet er: Vil det hjelpe å trene og spise sunt eller blir man feit av medisinen uansett? Hva er det som gjør at en legger på seg av medisinen? Hvis grunnen til vektøkningen er økt matlyst og at en blir roligere så er det jo mulig å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293918-nhd-orfiril-hvorfor-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...