Gjest tabletten Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Rett etter nyttår er det meningen at jeg skal begynne med et eller annet SSRI mot angst, uro, panikklidelse og sånt.. Og dette er noe jeg har sett frem til dersom det kan gi meg kontroll over angsten. Men etter å ha lest på motkur.no ble jeg skikkelig skremt. Hvis det virkelig er så stor fare for at hele livet mitt kan bli ødelagt av disse pillene, så hvorfor gjøre vondt verre? Jeg har ingen kunnskap om dette, og jeg er kommet i tvil om jeg tør ta tabletter eller ikke etter nyttår. Blir man virkelig så lykkelig som disse pille-elskende psykiaterne skal ha det til?! Hvor stor er oddsen for at angsten og redselen min blir mye mindre dersom jeg starter behandling med piller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg er god nok som jeg er Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Det er nok liten sjanse for at du blir lykkelig. Det er liten sjanse for at de ødellegger livet ditt totalt også. Men at du kan få det veldig mye bedre enn du har det med tanke på angst og depresjoner og sikkert mye mer, det er det derimot ganske stor sjanse for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Hvis du bruker motkur eller tilsvarende useriøse nettsted som referanse for hva du skal velge i livet ditt, har du uansett ingen mulighet til å bli bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flaxseed Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Jeg kan fortelle deg at livet mitt på "lykkepiller" er mye bedre enn å ikke ta piller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest balansekunstneren Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Når man går på medisiner for en psykisk lidelse så er det meningen å gå i terapi parallelt. Medisiner kan for mange være den hjelpen de trenger for at terapien skal fungere. Det er ingen mirakelpiller. Det er tvilsomt at de vil ødelegge livet ditt, det er vel heller større sannsynlighet for at du ikke vil merke noen forskjell. Og skulle bivirkningene bli for plagsommme for deg, så er det ingenting i veien for at du kan bytte medikament eller slutte. Jeg ville gitt det et (eller kanskje flere) forsøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sliter med ettervirkninger Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Du kan entet bli mye bedre eller mye verre. Mange sliter med negative ettervirkiner etter ssri. Har lest at 2 av 10 ikke tåler ssri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sliter med ettervirkninger Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Hvis du bruker motkur eller tilsvarende useriøse nettsted som referanse for hva du skal velge i livet ditt, har du uansett ingen mulighet til å bli bedre. den var drøy nhd. Jeg hadde selv ett h. med ssri og sliter med ettervirkninger som mange på motkur og gjør. Og jeg regner meg som både seriøs og oppegående. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest keira Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 den var drøy nhd. Jeg hadde selv ett h. med ssri og sliter med ettervirkninger som mange på motkur og gjør. Og jeg regner meg som både seriøs og oppegående. Det er ingen som betviler at noen sliter etter bruk av SSRI. Og det er veldig synd for dem. Hadde ingen gått på AD, SSRI, hadde imidlertid enda flere slitt. Det er et lite sjansespill med ting i livet, også å prøve AD, men det er et sjansespill å gå med ubehandlede depresjoner i evig lang tid også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Hvis du vil ha pålitelig informasjon må du holde deg unna sider som motkur.no. Du blir ikke lykkelig av SSRI, men de kan hjelpe deg til å håndtere angsten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Det er ingen som betviler at noen sliter etter bruk av SSRI. Og det er veldig synd for dem. Hadde ingen gått på AD, SSRI, hadde imidlertid enda flere slitt. Det er et lite sjansespill med ting i livet, også å prøve AD, men det er et sjansespill å gå med ubehandlede depresjoner i evig lang tid også. ''Det er ingen som betviler at noen sliter etter bruk av SSRI. Og det er veldig synd for dem.'' Nettsteder som motkur o.l. oppstår fordi folk ikke blir trodd av sine behandlere/helsevesenet når de forteller om bivirkninger og ikke mist ettervirkninger av psykofarmika. Tenk bare på hvor mange som kan legge på seg 30 kg av en medisin uten at det ser ut til å affektee behandlerne deres. Jeg har inntrykk av at psykiatrien og andre deler av helsevesnet i blant er så opptatte av å ikke skremme mennesker at dette går ut over sakligheten og balansen i den informasjonen de gir. Men ubalansert informasjon kan virke særdeles skremmende og tillitsdrepende. En del leger har også en holdning av at de missliker å snakke om ting de ikke kan gjøre noe med. Så når pasienten vil snakke om bivirkninger, kan de føle seg avfeid og at problemene bagatelliseres. Mens en samtale der pasienten opplever både forståelse og empati, kunne hjulpet vedkommende til å akseptere bivirkningene. Jeg tror også psykiatrien har mye og hente i forhold til å bedre forholde seg til hva som er akseptable bivirkninger for den enkelte, i stedet for å fortelle folk hva de skal tåle ut fra generelle betraktninger. Jeg er enig med deg i at psykofarmika sannsynligvis har løst flere problemer enn det ha skapt, men det hjelper ikke de som sliter med alvorlige ettervirkninger og som får døra i trynet av helsevesnet det minste grann. Om jeg skulle ha behov for AD eller lignende, vil ikke det mest skremmende for meg være mulige bivirkninger eller ettervirkninger. Men at jeg ikke kan regne med helsevesenets støtte om jeg skulle være blant de få uheldige som absolutt ikke tålte behandlingen. Det finnes sterke "tradisjoner" for ansvarsfraskrivelse både hos norske myndigheter og i norsk helsevesen. Spør bare de kvikksølvforgiftede tannlegeassistenter om hvordan de har blitt behandlet. Eller de som har fått ME etter vaksineeksprimenter på ungdommer. Jeg er glad for at det finnes psykofarmika og tror det har gitt mange et langt bedre liv. Men jeg tror psykiatrien kunne skåret stort på en litt større ærlighet og tiltro til pasientene i forhold til de mindre hyggelige virkningene av medisnene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sliter med ettervirkniner Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 ''Det er ingen som betviler at noen sliter etter bruk av SSRI. Og det er veldig synd for dem.'' Nettsteder som motkur o.l. oppstår fordi folk ikke blir trodd av sine behandlere/helsevesenet når de forteller om bivirkninger og ikke mist ettervirkninger av psykofarmika. Tenk bare på hvor mange som kan legge på seg 30 kg av en medisin uten at det ser ut til å affektee behandlerne deres. Jeg har inntrykk av at psykiatrien og andre deler av helsevesnet i blant er så opptatte av å ikke skremme mennesker at dette går ut over sakligheten og balansen i den informasjonen de gir. Men ubalansert informasjon kan virke særdeles skremmende og tillitsdrepende. En del leger har også en holdning av at de missliker å snakke om ting de ikke kan gjøre noe med. Så når pasienten vil snakke om bivirkninger, kan de føle seg avfeid og at problemene bagatelliseres. Mens en samtale der pasienten opplever både forståelse og empati, kunne hjulpet vedkommende til å akseptere bivirkningene. Jeg tror også psykiatrien har mye og hente i forhold til å bedre forholde seg til hva som er akseptable bivirkninger for den enkelte, i stedet for å fortelle folk hva de skal tåle ut fra generelle betraktninger. Jeg er enig med deg i at psykofarmika sannsynligvis har løst flere problemer enn det ha skapt, men det hjelper ikke de som sliter med alvorlige ettervirkninger og som får døra i trynet av helsevesnet det minste grann. Om jeg skulle ha behov for AD eller lignende, vil ikke det mest skremmende for meg være mulige bivirkninger eller ettervirkninger. Men at jeg ikke kan regne med helsevesenets støtte om jeg skulle være blant de få uheldige som absolutt ikke tålte behandlingen. Det finnes sterke "tradisjoner" for ansvarsfraskrivelse både hos norske myndigheter og i norsk helsevesen. Spør bare de kvikksølvforgiftede tannlegeassistenter om hvordan de har blitt behandlet. Eller de som har fått ME etter vaksineeksprimenter på ungdommer. Jeg er glad for at det finnes psykofarmika og tror det har gitt mange et langt bedre liv. Men jeg tror psykiatrien kunne skåret stort på en litt større ærlighet og tiltro til pasientene i forhold til de mindre hyggelige virkningene av medisnene. mvh Helt enig med du i det Pielill. Vi blir ikke trodd, men av de jeg har klaget til er desverre NHD den som er verst på dette punktet. Og det er synd for han trreffer på så mange. Andre psykitikere jeg har lagt fram problemet for tror meg og kjenner til problematikken. De sier ikke at nettstedet Motkur er bare tull,vås og helt urseriøst. Det er mennesker som ikke har tålt ssri, og som fortjener å bli trodd, alt annet er et hån mot menneskers skebne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Helt enig med du i det Pielill. Vi blir ikke trodd, men av de jeg har klaget til er desverre NHD den som er verst på dette punktet. Og det er synd for han trreffer på så mange. Andre psykitikere jeg har lagt fram problemet for tror meg og kjenner til problematikken. De sier ikke at nettstedet Motkur er bare tull,vås og helt urseriøst. Det er mennesker som ikke har tålt ssri, og som fortjener å bli trodd, alt annet er et hån mot menneskers skebne. Legevitenskapen og helsevesenets historie inneholder dessverre alt for mange eksepler på at ekspertene har brukt 50 år på å finne ut det alle andre visste og spesialistene kunne dokumentert på 5 måneder om de bare hadde lyttet til pasientene. Visste du at bekkenleddssyndrom inntil ganske nylig ble ansett å ha psykiske årsaker fordi kvinner som hadde dette ofte var deprimerte. Helt til en eller annen luring kom på at man kanskje kunne bli deprimert av å ha konstante smerter, dårlig søvnkvalitet, bevegelseshemning og en liten baby man ikke klarer å løfte... Problemet for personer i 'tablettens' situasjon er at den balanserte informasjonen mangler. Man finner nesten bare skyttergraver for eller mot psykofarmika, mens det nyanserte bildet uteblir. Om det fantes saklig informasjon som f.eks. kunne fortelle at X av tusen får langvarige negative ettervirkninger, mens Y% opplever en forbedret livskvalitet med medisiner. Gjerne ledsaget av en konkret plan for hvordan det skal følges opp for å minimalisere negative bivirkninger og sikre best mulig effekt. Slike opplysninger opplever i hvert fall jeg gir meg et tryggere grunnlag for å ta en avgjørelse enten jeg faller ned på at det er verdt et forsøk eller ikke. Det er mye ved det amerikanske helsesystemet jeg ikke ønsker meg. Men de er langt flinkere å gi saklig informasjon der borte. Kanskje fordi de risikerer å bli saksøkt ellers. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en som fikk innlegget sensurert Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Helt enig med du i det Pielill. Vi blir ikke trodd, men av de jeg har klaget til er desverre NHD den som er verst på dette punktet. Og det er synd for han trreffer på så mange. Andre psykitikere jeg har lagt fram problemet for tror meg og kjenner til problematikken. De sier ikke at nettstedet Motkur er bare tull,vås og helt urseriøst. Det er mennesker som ikke har tålt ssri, og som fortjener å bli trodd, alt annet er et hån mot menneskers skebne. NHD er verst! sier du. Ja jeg ser at du ikke bruker ditt vanlige nick, og det forstår jeg godt, men husk at "man" kan finne ut hvem du er. Så en annen gang blir du slettet? Mitt innlegg som anbefalte trådstarter å ta den angjeldende linken seriøst, ble sensurert bort. Ikke overraskende men syns det sier ALT om mangel på ærlighet og seriøsitet fra ansvarlig psykiater. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Helt enig med du i det Pielill. Vi blir ikke trodd, men av de jeg har klaget til er desverre NHD den som er verst på dette punktet. Og det er synd for han trreffer på så mange. Andre psykitikere jeg har lagt fram problemet for tror meg og kjenner til problematikken. De sier ikke at nettstedet Motkur er bare tull,vås og helt urseriøst. Det er mennesker som ikke har tålt ssri, og som fortjener å bli trodd, alt annet er et hån mot menneskers skebne. Jeg tror på de som sier dette. Poenget er at det er ekstremt sjelden. Vi kjenner til at folk har dødd av acaetylsalicylsyre (Globoid/Aspirin/Albyl) og av penicillin. Tross dette fortsetter vi å bruke både penicillin og asa. Poenget er at når du står der med en alvorlig depresjone, er det langt større sannsynlighet for at det går dårlig med deg om du ikke bruker AD enn om du bruker det. For å forstå dette, må en ha evnen til å se ut over seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sliter med ettervirkniner Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg tror på de som sier dette. Poenget er at det er ekstremt sjelden. Vi kjenner til at folk har dødd av acaetylsalicylsyre (Globoid/Aspirin/Albyl) og av penicillin. Tross dette fortsetter vi å bruke både penicillin og asa. Poenget er at når du står der med en alvorlig depresjone, er det langt større sannsynlighet for at det går dårlig med deg om du ikke bruker AD enn om du bruker det. For å forstå dette, må en ha evnen til å se ut over seg selv. Godt å høre deg si dette NHD! At du faktisk tror oss.! Jeg vet at de fleste har god nytte av ssri, (skulle virkelig ønske jeg var en av dem), men for noen er det katastrofalt, og det gir ettervirkninger.Jeg har aldri følt meg trodd av deg, siden du har så veldig imot Motkur... så dette var gledelig. GOD JUL! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest keira Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 ''Det er ingen som betviler at noen sliter etter bruk av SSRI. Og det er veldig synd for dem.'' Nettsteder som motkur o.l. oppstår fordi folk ikke blir trodd av sine behandlere/helsevesenet når de forteller om bivirkninger og ikke mist ettervirkninger av psykofarmika. Tenk bare på hvor mange som kan legge på seg 30 kg av en medisin uten at det ser ut til å affektee behandlerne deres. Jeg har inntrykk av at psykiatrien og andre deler av helsevesnet i blant er så opptatte av å ikke skremme mennesker at dette går ut over sakligheten og balansen i den informasjonen de gir. Men ubalansert informasjon kan virke særdeles skremmende og tillitsdrepende. En del leger har også en holdning av at de missliker å snakke om ting de ikke kan gjøre noe med. Så når pasienten vil snakke om bivirkninger, kan de føle seg avfeid og at problemene bagatelliseres. Mens en samtale der pasienten opplever både forståelse og empati, kunne hjulpet vedkommende til å akseptere bivirkningene. Jeg tror også psykiatrien har mye og hente i forhold til å bedre forholde seg til hva som er akseptable bivirkninger for den enkelte, i stedet for å fortelle folk hva de skal tåle ut fra generelle betraktninger. Jeg er enig med deg i at psykofarmika sannsynligvis har løst flere problemer enn det ha skapt, men det hjelper ikke de som sliter med alvorlige ettervirkninger og som får døra i trynet av helsevesnet det minste grann. Om jeg skulle ha behov for AD eller lignende, vil ikke det mest skremmende for meg være mulige bivirkninger eller ettervirkninger. Men at jeg ikke kan regne med helsevesenets støtte om jeg skulle være blant de få uheldige som absolutt ikke tålte behandlingen. Det finnes sterke "tradisjoner" for ansvarsfraskrivelse både hos norske myndigheter og i norsk helsevesen. Spør bare de kvikksølvforgiftede tannlegeassistenter om hvordan de har blitt behandlet. Eller de som har fått ME etter vaksineeksprimenter på ungdommer. Jeg er glad for at det finnes psykofarmika og tror det har gitt mange et langt bedre liv. Men jeg tror psykiatrien kunne skåret stort på en litt større ærlighet og tiltro til pasientene i forhold til de mindre hyggelige virkningene av medisnene. mvh Jeg er enig med deg i alt du skriver. Og synes oppfølgingen av pasienter til tider er rene katastrofen. Men synes ikke at konsekvensen av dette er å skremme folk til å holde seg unna medisiner når de synes nødvendige. Dette nettstedet er heldigvis med på å hjelpe folk til å holde seg bedre orientert om medisiner, ulike doseringer og koblinger, med mer. Man må ta mye ansvar selv som pasient. Litt for mye dessverre. Nøkternhet er av det gode. Jeg har selv opplevd å ikke bli trodd på alvorlige bivirkninger av medisiner, da ikke psykofarmake, men det er ingen god opplevelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svimern Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Helt enig med du i det Pielill. Vi blir ikke trodd, men av de jeg har klaget til er desverre NHD den som er verst på dette punktet. Og det er synd for han trreffer på så mange. Andre psykitikere jeg har lagt fram problemet for tror meg og kjenner til problematikken. De sier ikke at nettstedet Motkur er bare tull,vås og helt urseriøst. Det er mennesker som ikke har tålt ssri, og som fortjener å bli trodd, alt annet er et hån mot menneskers skebne. Jeg har alltid lurt på hvordan det vites at det er ettervirkninger av medisinen som er problemet og ikke sykdommen i seg selv ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg er enig med deg i alt du skriver. Og synes oppfølgingen av pasienter til tider er rene katastrofen. Men synes ikke at konsekvensen av dette er å skremme folk til å holde seg unna medisiner når de synes nødvendige. Dette nettstedet er heldigvis med på å hjelpe folk til å holde seg bedre orientert om medisiner, ulike doseringer og koblinger, med mer. Man må ta mye ansvar selv som pasient. Litt for mye dessverre. Nøkternhet er av det gode. Jeg har selv opplevd å ikke bli trodd på alvorlige bivirkninger av medisiner, da ikke psykofarmake, men det er ingen god opplevelse. Vi er nok ganske enige på dette området. Ha en fin dag. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest keira Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Vi er nok ganske enige på dette området. Ha en fin dag. mvh Takk i like måte:o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg har alltid lurt på hvordan det vites at det er ettervirkninger av medisinen som er problemet og ikke sykdommen i seg selv ? Jeg tror faktisk den som har skoen på vet best om den gnager mer eller mindre etter at man har fiklet med den. Man skal vokte seg vel for å lettvindt underkjenne andres opplevelser og erfaringer. Det er en katastrofe å frarøve folk retten til å hevde selvinnsikt og kompetanse på eget liv bare fordi de har en psykisk lidelse. Drar man denne strikken langt nok kan man jo tilskrive en hver sunn og normal reaksjon som passer en dårlig til et aller annet psykisk problem. Jeg tror det har vært for lettvindt å tilskrive bivirkninger til selve sykdommen. Satt veldig på spissen: Det er slik lugubre behandlere lyger seg ut av anklager om seksuell utnyttelse av pasienter. Et menneske skal ansees som meget kompetent på eget liv og egen livssituasjon til annet er ettertrykkelig bevist. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294016-n%C3%A5-ble-jeg-skikkelig-skremt/#findComment-2368984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.