Gå til innhold

Hva er selvhenføring?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter det jeg har forstått (ut fra forklaringer her på dol i det siste) er selvhenføring at du oppfatter ting som slett ikke gjelder deg til å gjelde deg. Et eksempel er visst at du tror andre ler av deg når du ikke vet hvorfor de ler.

En en litt paranoid greie, altså.

Jeg har alltid oppfattet det som normalt. Har alltid drevet med det, men veldig varierende i hvor stor grad, da. Er kanskje på tide at jeg slutter å si ting som "Det er helt normalt, det gjør jeg også". :-)

Du gjør som du vil. Håper du får det bedre snart, Orio.

Annonse

Du fører dine egne tanker - ditt selv - hen i andre. Over i andre. Behøver ikke være lettere paranoia heller, om du tror avisene skriver om deg (det er selvhenføring), så er jo ikke det lettere paranoia.

En psykologisk mekaniske. Samme som overføring, kanskje. Jeg vil tro det er nokså vanlig, da.

Jeg gjorde et søk og fant at NHD tidligere har skrevet dette:

"Selvhenføring betyr at hendelser "henføres til en selv".

Om du går på fortauet og noen ler mens du går forbi, er du sikker på at det er deg de ler av. Du "henfører" latteren til noe ved deg selv.

Om været i frihelga er dårlig, mener du at det er for å straffe deg evt at det er et bevis på at du er et dårlig menneske.

Om en person i kantina reiser seg og går når du kommer inn, er det pga deg."

Annonse

Du går forbi en gruppe ungdommer, de ler og du tror det er av deg.

Du ser 666 på et bilnummer feks ab 45666 og tror det er en advarsel.

Du tror tilfeldigheter har sammenheng med det som skjer inne i hodet ditt.

Vil de som påstår at de er synske da være selvhenførende?

Jeg opplever slike ting av og til, har fortalt det til psyk-en min, og han ønsker derfor å sjekke om jeg har vært psykoisk ... Jeg reagerte litt på det, fordi jeg bare ser på det som som hverdagslig overtro-het ... det tar ikke kontrollen, liksom. Men men.

Vil de som påstår at de er synske da være selvhenførende?

Jeg opplever slike ting av og til, har fortalt det til psyk-en min, og han ønsker derfor å sjekke om jeg har vært psykoisk ... Jeg reagerte litt på det, fordi jeg bare ser på det som som hverdagslig overtro-het ... det tar ikke kontrollen, liksom. Men men.

kommer selvfølgelig ann på graden av innlevelse o.l også..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...