Gå til innhold

Problemer med alkohol?

Anbefalte innlegg

Jeg skriver inn her da jeg tror jeg har problemer med alkohol, i hvertfall å begrense mengden når jeg drikker. Det kan gå bra i perioder, men i blant når jeg er ute blir jeg veldig beruset. Jeg drikker ikke alkohol noe spesielt ofte, kanskje 2 ganger i mnd. Jeg blir så full at jeg mister kontrollen, kan falle, får blackouts og har det generelt veldig fælt dagen etterpå.

Mitt spørsmål er hvordan skal jeg klare å begrense meg? det virker som jeg ikke har noen sperrer når det gjelder å slutte å drikke. Må jeg avstå totalt fra alkohol?

Jeg har tatt det opp med en psykolog jeg går til i blant, og han mener at noe av det jeg gjør når jeg er beruset kan være ting jeg egentlig ønsker å gjøre i edru tilstand. Men jeg føler absolutt ikke at det er MEG når jeg er beruset, jeg mister helt kontrollen.

Kan noen hjelpe meg/komme med råd. Er ganske fortvilet nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294160-problemer-med-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å drikk. Det er sikreste måten å unngå problemer på. Det må da være veldig pinlig å miste kontroll over seg selv.

Poenget er at jeg ikke alltid blir sånn, men noen ganger. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal begrense meg. Så jeg vurderer å slutte å drikke alkohol. Og så klart er jeg veldig flau over det, det er nettopp derfor jeg skrev inn her.

Gjest pærebrus875

Du har tatt det opp med en psykolog, kan jeg spørre om du går til behandling fast? Går du på noe medisiner i det hele tatt? For medisiner + alkohol fører ofte til det du skriver, at man får "black-out" og ikke aner hva man gjør. Eller klarer du rett og slett ikke å slutte å kjøpe deg mer alkohol når du først starter?

Det du kan prøve er jo ha en liten sammenkomst med venner hjemme, og kjøpe EN flaske av noe som er svakt i alkohol ( f eks vin om du tåler det), eller 4-5 øl.

Nå vet jeg ikke størrelsen din, men min "lille" sambo trenger ikke mer enn 5-6 øl, drakk 10 stk forrige helg og ble litt vel full og kastet opp resten av den natta.. så jeg kan ikke anbefale deg hva du bør drikke, men om du vil ha en slik anbefaling er det jo bare så skrive høyde og vekt og mye muskler forbrenner vel fortere alkohol enn mest fett, etter det jeg har sett på folk jeg kjenner (ei ganske kraftig ei føler jeg aldri "blir full" uansett hvor mye hun drikker, mens en kompis av meg som sikkert veier nesten like mye som henne, men i muskler, blir merkbart påvirket etter 2. ølen. og begge drikker "ofte")

Ved å være hjemme, og avtale med venner at dere skal ha en sammenkomst, og de som vil kan reise på byen etterpå, men at du ikke SKAL være med, (si det før du drikker så kan de stoppe deg, om du ikke tror det går si at bytur må skje i stillhet, at de sier de skal hjem men at de går på byen). Da får du ikke tilgang på mer alkohol enn du tåler, og kan ha det trivelig med folk.

Annonse

Du har tatt det opp med en psykolog, kan jeg spørre om du går til behandling fast? Går du på noe medisiner i det hele tatt? For medisiner + alkohol fører ofte til det du skriver, at man får "black-out" og ikke aner hva man gjør. Eller klarer du rett og slett ikke å slutte å kjøpe deg mer alkohol når du først starter?

Det du kan prøve er jo ha en liten sammenkomst med venner hjemme, og kjøpe EN flaske av noe som er svakt i alkohol ( f eks vin om du tåler det), eller 4-5 øl.

Nå vet jeg ikke størrelsen din, men min "lille" sambo trenger ikke mer enn 5-6 øl, drakk 10 stk forrige helg og ble litt vel full og kastet opp resten av den natta.. så jeg kan ikke anbefale deg hva du bør drikke, men om du vil ha en slik anbefaling er det jo bare så skrive høyde og vekt og mye muskler forbrenner vel fortere alkohol enn mest fett, etter det jeg har sett på folk jeg kjenner (ei ganske kraftig ei føler jeg aldri "blir full" uansett hvor mye hun drikker, mens en kompis av meg som sikkert veier nesten like mye som henne, men i muskler, blir merkbart påvirket etter 2. ølen. og begge drikker "ofte")

Ved å være hjemme, og avtale med venner at dere skal ha en sammenkomst, og de som vil kan reise på byen etterpå, men at du ikke SKAL være med, (si det før du drikker så kan de stoppe deg, om du ikke tror det går si at bytur må skje i stillhet, at de sier de skal hjem men at de går på byen). Da får du ikke tilgang på mer alkohol enn du tåler, og kan ha det trivelig med folk.

Bruker antidepressiva, men ikke noe annet enn det. Har egentlig følt jeg har hatt det ganske bra i det siste så har ikke gått jevnlig til psykolog.

Det er når jeg får for mye alkohol at det går skeis. Jeg klarer ikke å kjenne når jeg begynner å bli for full. Har også prøvd å drikke et glass vann innimellom, men etterhvert glemmer jeg det.

Men var et lurt tips og ikke dra på byen.

Gjest pærebrus875

Bruker antidepressiva, men ikke noe annet enn det. Har egentlig følt jeg har hatt det ganske bra i det siste så har ikke gått jevnlig til psykolog.

Det er når jeg får for mye alkohol at det går skeis. Jeg klarer ikke å kjenne når jeg begynner å bli for full. Har også prøvd å drikke et glass vann innimellom, men etterhvert glemmer jeg det.

Men var et lurt tips og ikke dra på byen.

Lurer på om antidep. kan føre til sånne voldsomme reaksjoner? Sjekk pakningsvedlegget.

Uansett, prøv å start på ny slik ungdommene må. Drikke litt og sakte, og prøv å kjenn etter hva som skjer med kroppen. Etterhvert så kanskje du føler at "slik føles jeg ut etter 3 øl, slik etter 5 osv" og klarer å lære deg selv å "være full og ikke over-full",

Er selv veldig glad i å ta meg et glass vin/øl eller tre, og vil nødig gi helt slipp på dette.

Likevel kan jeg ikke forstå at du fortsetter å drikke om du vet det er en påtakelig risiko for at du blir helt dritings og får blackout.

Det kan jo ha med medikamentene du tar å gjøre, antakelig burde du roe ned drikkingen til du har sluttet med disse.

Om du har tilstrekkelig kontroll til å stoppe etter å ha begynt å drikke, og ikke ønsker å droppe drikkingen helt, kan du forsøke å stoppe etter f.eks. tre enheter?

Er selv veldig glad i å ta meg et glass vin/øl eller tre, og vil nødig gi helt slipp på dette.

Likevel kan jeg ikke forstå at du fortsetter å drikke om du vet det er en påtakelig risiko for at du blir helt dritings og får blackout.

Det kan jo ha med medikamentene du tar å gjøre, antakelig burde du roe ned drikkingen til du har sluttet med disse.

Om du har tilstrekkelig kontroll til å stoppe etter å ha begynt å drikke, og ikke ønsker å droppe drikkingen helt, kan du forsøke å stoppe etter f.eks. tre enheter?

Har egentlig alltid vært sånn i perioder, før jeg begynte på medikamenter. Dårlig til å kontrollere hvor mye jeg tåler av alkohol. Og ja, det er jo veldig tragisk at jeg skal bli sånn, jeg vil jo absolutt ikke bli så full og det er ikke noe jeg ler av i etterkant- blir bekymret for meg selv.

Andre ganger kan det gå bra, men da må jeg være veldig bevisst på hva jeg drikker og hvor mye. Ser ut til at det går dårligst ved f eks drikking av rødvin/og eller øl. Tåler sprit bedre. Og jeg drikker aldri på hverdager kun "helgefyll".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...