Gå til innhold

Plutselig økning i anfall


Gjest pærebrus875

Anbefalte innlegg

Gjest pærebrus875

Samboeren min har etterhvert fått flere og flere anfall siste månedene. Vi har nå kjent hverandre 1,5 år ca, og han har da hatt anfall sånn "innimellom", max en gang i måneden kanskje.

Etter det jeg har skjønt så hadde han mye anfall som liten, nå er han 24.

Nå har han hatt omtrent ett i uka siste måneden, hadde på fredag og også idag hadde han våknet av et nytt. Selv var han sur og irritert på enda en fraværsdag, og at migrene plutselig kommer så ofte.

Han er IKKE stresset, noe han vet utløser anfall, og da prøver han å ta det med ro. Er heller ikke typen til å stresse seg opp for småting. Vi har fått en "uvane" med å krype under dyna på dagtid når det er så kaldt som nå :o) og det ender jo med at han sovner.. At han tar en liten lur på dagtid er ikke noe nytt, dette gjorde vi i fjor også. Og han har gjort det før han kjente meg også. Så han tviler på at det er grunnen, han legger seg likevel til et greit tidspunkt, og sover hele natta stort sett.

Han har ikke endret kostholdet sitt, det er blitt litt "bedre" etter at jeg flytta inn, pga det gikk mye i pizza og burger og slike ting da han bodde alene, så det hender nå at jeg lager skikkelig mat til begge 2. Problemet er at jeg må spise en del hjemmelagde ting, pga for mye hvete gjør magen rar, og jeg liker også å lage meg mat selv. Han klarer seg med "søppel". Han spiser likevel ikke slik mat så ofte som før, siden det da hender vi spiser samme maten.

Han har aldri vært noen grønnsaks- eller salatelsker, men om han skulle mangle noe vitamin/mineral, så ville det vel komt tomt for leeenge siden med slikt kosthold? Og ikke gradvis nå siste månedene?

Og om det er mangel på noe som er årsaken, så vil jeg nok klare å få i ham mer "grøntfòr", men da må jeg neste vite hvilken mat. Tror ikke han eter slikt uten nytte ;-).

Kan det være noe annet? Må nevnes at han IKKE spiser eller drikker aspartamholdige ting, da det er forbundt her i huset. Vet at det utløser migrene for mange, og vet også at mye MSG kan utløse det (for de som tror det kan være noe sånt). Han spiser jo en del ferdigmat da, men det gjør han jo "hele tida" så rart det skulle bli for mye nå? Og han eter heller ikke de tingene som er verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Svarer på denne jeg så den kommer blant siste 25. Noen som er på nå som har forslag?

Fant noe på nett om at magnesium-mangel kan være årsaken, men det var da "plutselig" han fikk det? Skal prøve å få i ham mer mat som inneholder det, men om det er noe annet så er det jo greit å få flere forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Drikker han light produkter?

Jeg får fort migrene hvis jeg drikker light produkter..

Det er pga aspartamen, og du er IKKE alene om det. Tåler ikke selv svineriet, får magesmerter og blir svimmel og greier av det. Så slikt er forbudt her i huset ;-).

Er heller ikke noe han spiser/drikker mer i perioder, så er ikke noe som stikke ut som "synderen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

En hvil kan gi migrene.

Kan det være noe med synet?

Han er jo nærsynt da, og bruker briller. Vil tro han ville merket dette på andre måter enn migrene om han ikke så bra nok i dem, pga han sitter jo foran pcen mye, og det har han alltid gjort, så ingen endring der. Har også gode skjermer osv (han bruker 2 stk og har også gjort det i ganske mange måneder før denne plutselig økningen).

Og de hvilene han tar kan sikkert være årsaken, men rart at det plutselig skal gi migrene. Og da burde han egentlig hatt anfall "daglig", for det er ikke jo ikke sjeldent han sover litt ;-). Han har prøvd denne uka uten hvil nå, eller mandag sov han lenge pga migrene, og det har ikke vært noen anfall etter det. Men det er jo altfor tidlig å si nå om det er det som gjør det..

Derfor jeg synes det er rart at dette kom så "plutselig", han sier at det er lenge siden han hadde anfall så ofte også, så det virker heller ikke som det går i perioder med mye anfall og lite anfall, hvis ikke en periode kan være på noen år da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest har migrene

Han er jo nærsynt da, og bruker briller. Vil tro han ville merket dette på andre måter enn migrene om han ikke så bra nok i dem, pga han sitter jo foran pcen mye, og det har han alltid gjort, så ingen endring der. Har også gode skjermer osv (han bruker 2 stk og har også gjort det i ganske mange måneder før denne plutselig økningen).

Og de hvilene han tar kan sikkert være årsaken, men rart at det plutselig skal gi migrene. Og da burde han egentlig hatt anfall "daglig", for det er ikke jo ikke sjeldent han sover litt ;-). Han har prøvd denne uka uten hvil nå, eller mandag sov han lenge pga migrene, og det har ikke vært noen anfall etter det. Men det er jo altfor tidlig å si nå om det er det som gjør det..

Derfor jeg synes det er rart at dette kom så "plutselig", han sier at det er lenge siden han hadde anfall så ofte også, så det virker heller ikke som det går i perioder med mye anfall og lite anfall, hvis ikke en periode kan være på noen år da...

Det er viktig å prøve å legge seg/stå opp til samme tid - også i helgene.

Spise regelmessig (ikke gå sulten).

Trene litt, men trening kan også gi migrene! (Jeg får det om jeg svetter og pulsen går opp.)

Sterke lukter kan gi migrene; bruker han noe after shave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Det er viktig å prøve å legge seg/stå opp til samme tid - også i helgene.

Spise regelmessig (ikke gå sulten).

Trene litt, men trening kan også gi migrene! (Jeg får det om jeg svetter og pulsen går opp.)

Sterke lukter kan gi migrene; bruker han noe after shave?

Han har en ustabil døgnrytme, det kommer veldig an på dagen, sover han til 10-12 pga et anfall blir han jo senere trøtt enn om han står opp 7 og stikker på jobb. Så er det jo om han er seint hjemme etter mye arbeid, eller tidlig etter en rolig dag.

Han våkner rundt 8-9 i helgene og orker ikke å sove mer, så han sover ikke til 10-12 om det ikke er noe spesielt.

I vår og sommer la han seg rundt 3-5 på natta og sov til 12-13 på dagen. Han var arbeidsledig og det mest spennende ved online-spilling og lignende skjer visst på natta :o)... han fikk ikke noen økning i anfall da, utrolig nok. Fikk fast jobb igjen (var først vikar for et firma, men så måtte vikarene sparkes, og nå er han ansatt som vikar der på ny, så var ikke "ny" jobb) i august og har siden hatt et mer "normalt" døgn da, så rart om det skulle være årsaken. Er jo også "lenge" siden han snudde døgnrytmen så skulle jo tro det ville komt før om det var problemet?

Vi får se om det hjelper å ikke sove på dagtid :o) ikke at jeg tror han klarer det lenge nok men ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

De mest vanlige migrenetriggerne er (denne listen har jeg fra migreneforbundet):

- Uregelmessig livsførsel

- Hormonelle forandringer (dette er nok vanligst hos jenter/damer jfr. menstruasjonssyklus)

- Søvnmangel

- Stress

- Kunstig smakstilsetning (jeg ser at du kjenner til MSG og aspartam. Jeg ville nok unngått all mat som det står at inneholder "aroma" el.l. Buljong og posesupper og -sauser f.eks. (og desverre))

- Rødvin (klassiker!)

- Sjokolade (Ikke jeg :)

- Sitrusfrukt

- Parfyme

- Skarpt lys

Noen blir også syke av kaffe, men er han 'avhengig' av kaffe kan det tvert imot være viktigere at han får dette hver dag for å forebygge anfall. Og dette leder meg til mitt viktigste livsstilsråd for å redusere anfallsfrekvensen: å leve mest mulig regelmessig. Dvs få regelmessig og nok søvn, mat, drikke, regelmessig arbeidsbelastning (ikke "skippertak"). I det hele tatt prøve å ikke presse seg på disse områdene. Gjevn og moderat styrketrening har også hjulpet meg godt. Nevrologen råder meg dessuten til å gå tur 1/2 time hver dag. Han kan også sjekke rygg/nakke for spenninger hos kiropraktor/fysio. Dette er årsaken hos noen. Selvom han ikke skulle ha reagert på noe av dette før, kan han jo ha blitt mer følsom overfor en eller fler av faktorene.

Hvis dette fortsetter å plage ham like mye ville jeg nok gått til nevrolog for å få profesjonelle råd.

Det finnes jo også medisiner han kan ta ved anfall som har god effekt.

Håper dette kan være til hjelp!

Beste hilsener fra en som har hatt mye migrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...