Gå til innhold

impulskontroll

Anbefalte innlegg

Gjest Røykelaks

Hva mener man dårlig impulskontroll skyldes?

Jeg regner med det er ulike forklaringer alt avhengig av hvilken diagnose det er snakk om. For adhd vil det være en annerledes fungerende hjerne, men for en personlighetsforstyrrelse har det mer med miljøet å gjøre, stemmer dette? I noen tilfeller skyldes det kanskje dårlig oppdragelse?

Om man har "dårlig impuslkontroll" fx på fysiske stimuli og tankeaktivitet, som ikke er knyttet til relasjoner med andre, altså at man tenker og reagerer for fort, vil dette da være mer sannsynlig være knyttet til adhd enn en pf?

Jeg tenker at om man generelt har et hode som er meget reaktivt og kjapt, så kjapt at man av og til ikke rekker å tenke seg om før man reagerer (også når man ikke er i en stresset situasjon eller i kontakt med mennesker), så er dette også en form for impulskontroll, men denne er vel neppe utløst av en dårlig barndom fx? Dessuten er det jo mange gode sider av en slik form for impulskontroll, og kan like gjerne være knyttet til høy inteligens, eller?

Vanskelig å forklare hva jeg mener. Noen som skjønner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294184-impulskontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Røykelaks

Det med at hodet "reagerer kjappt" har ingenting med intelligens å gjøre, det har ei heller dårlig impulskontroll. Jeg vil heller se motsatt på det jeg, et menneske som er intelligent er flinkere til å se fremover, og ikke bare hva som vil skjer "her og nå", og følgelig få bedre impulskontroll. Men jeg er ikke sikker på om det har så jævlig mye å si egentlig.

ADHD har ingenting med intelligens å gjøre. Ingen sykdommer/tilstander har noe med intelligensen å gjøre.

Jeg har ikke sagt at adhd har noe med intelligens å gjøre.

Men høy tankeaktivitet er ett av mange ahdh-trekk, men det kan også være et tegn på høy intelligens - man tenker klart og raskere enn andre. Denne høye tankeaktiviteten kan slå ut på fx samtaler med andre, fordi man snakker før man får tenkt seg ordentlig om, noe som jeg forstår også er vanlig for folk med dårlig impulskontroll.

Jeg vet ikke helt jeg, jeg bare lurte på om høy hypertankeaktivitet og impulskontroll kunne ha en sammenheng. Hos meg vil jeg tro at det som ryr ut av meg som kommer for fort for andre, er et tegn på dårlig impuslkontroll fordi jeg ikke tar meg til til å tenke først og å planlegge nøyere det jeg sier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294184-impulskontroll/#findComment-2371323
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...