Gå til innhold

Vonde kuler i nakken og utslett


Gjest Kløende dame

Anbefalte innlegg

Gjest Kløende dame

Hei, For nesten to uker siden fikk jeg utslett over hele kroppen. Det er røde større felter og er værst på magen og hele ryggen, men finnes også på lår, bryst og armer, samt at det klør i hodebunnen. Uslettet klør og den siste uken har det vokst frem flere kuler i nakken som er svært ømme. Nå gjør de så vondt at jeg har problemer med å legge hodet på hodeputen. Noen er erterstore runde og bevegelige, mens andre er større hovne kuler som jeg ikke klarer å trykke på. Har vært hos legen og fått Cetirzin som jeg har brukt i 3 dager, men synes ikke det hjelper noe særlig (hvor lang tid tar det før disse virker). Legen sa at dersom jeg ikke hadde vært vaksinert hadde hun trodd det var Røde hunder, men siden jeg er vaksinert antok hun at det er elveblest. Så vidt jeg vet har jeg ingen allergier. Jeg har ikke hatt noe feber eller verking ellers i kroppen, ei heller kan jeg huske at jeg gjorde eller spiste noe utenom det vanlige i forkant av at uslettet kom. Nå har jeg imidlertid slitt med nattesøvnen en uke pga. kløe og de vonde kulene i nakken (har begynt å resultere i hodepine og noe slapphet), så jeg lurer på om det er noen jeg kan gjøre selv for å avhjelpe problemene i påvente av at medisin evt. begyner å virke og at legen min får svar på prøvene som ble tatt. Mvh. Ei som håper på en kløfri jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Slik du beskriver utslettet ville jeg tro det var elveblest slik legen din sa. Typisk for elveblest er at utslettet kommer og går og flytter seg mellom forskjellige steder på kroppen. I tillegg klør det, ofte er kløen svært ille. Utslettet er vablete. Slik elveblest som kommer og går er nesten aldri allergisk betinget, men kan ha mange forskjellige årsaker. En vanlig årsak er stress eller rett og slett en vanskelig livssituasjon. Det som kan hjelpe er å roe seg ned - ha litt færre avtaler og ikke henge for mye i klokkestrengen.

Nå vet ikke jeg hvor godt dette passer for deg, men det kan kanskje være noe å tenke over.

Cetirizin er et vanlig middel å bruke ved elveblest, men effekten er ikke alltid så god. Et alternativ kan være å be legen din om å skrive ut et annet antihistamin da det er individuelt hvilke som har effekt. det finnes mange forskjellige antihistaminer.

Når det gjelder ømme kuler i nakken kan det også være uttrykk for elveblest, men det kan også ha sammenheng med stramninger i nakken. Hvis det ikke er blitt bedre burde du la legen din se på det på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...