Gjest match it Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hva er grunnen til at mange jenter med spiseforstyrrelser skriver så mye om det på internett, og legger ut nakenbilder av seg selv for å vise seg frem? Har sett slike bilder av ei venninna, og det var ganske ekkelt... Hadde ikke BH på en gang liksom. og på mange av bildene lå hun på ryggen slik at magen skulle falle ned så hun skulle se tynnere ut også. Og enkelte bilder ser du at hun har sånne positurer der kragebeina skal stå ut, som om hun holder pusten mens bildet blir tatt... Skjønner hun ikke at hun blamerer seg selv? Bryr hun seg ikke om det, alt for å å bli sett?... Det sies jo at de med anorexia vil skjule at de er syke. Jeg får inntrykk av det motsatte. Er også bilder der hun har slange inn i arma etter overdose eller dårlig blodverdier som hun legger ut... Har hun personlighetsforstyrrelser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294256-anorexiainternett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest deternåminmening Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Nå skal ikke jeg påberope meg og være noen ekspert på spiseforstyrrelser, men har et par venninner som sliter med dette, så har god innsikt i tankemønsteret - i hvertfall til de jeg kjenner. Spiseproblemer skjuler man for dem man er redd skal oppdage og sette i verk tiltak for og stanse dem i det de holder på med. Internett har jo bidratt til at det dannes "små samfunn" hvor folk kan dele interesser, om det omhandler politikk, religion, sykdommer etc. Ja alt du kan tenke deg av noe du har felles med noen andre. Her kommer jo dette med full åpenhet inn, men allikevel skjult for de du ikke ønsker skal vite. Her kan de dele sine erfaringer på godt og vondt. Snakke om mulige metoder for gå ennå mer ned i vekt, vise seg frem, se andre og ikke synes de selv er tynne nok. Dele erfaringer og tanker om følelser, om kalorier, dietter, hva de drikker/spiser, ikke drikker/ikke spiser etc. Det er jo ikke lenge siden et slikt nettsted ble lagt ned i et eller annet land. Dette er en vanskelig sykdom og umulig og forstå for oss som ikke er rammet av den. Jeg mener det burde være mer oppmerksomhet rettet mot disse stedene. De er positive hvis de brukes til og dele tanker og erfaringer for og bli bedre. I motsatt tilfelle burde de legges ned. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294256-anorexiainternett/#findComment-2371129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest match it Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Nå skal ikke jeg påberope meg og være noen ekspert på spiseforstyrrelser, men har et par venninner som sliter med dette, så har god innsikt i tankemønsteret - i hvertfall til de jeg kjenner. Spiseproblemer skjuler man for dem man er redd skal oppdage og sette i verk tiltak for og stanse dem i det de holder på med. Internett har jo bidratt til at det dannes "små samfunn" hvor folk kan dele interesser, om det omhandler politikk, religion, sykdommer etc. Ja alt du kan tenke deg av noe du har felles med noen andre. Her kommer jo dette med full åpenhet inn, men allikevel skjult for de du ikke ønsker skal vite. Her kan de dele sine erfaringer på godt og vondt. Snakke om mulige metoder for gå ennå mer ned i vekt, vise seg frem, se andre og ikke synes de selv er tynne nok. Dele erfaringer og tanker om følelser, om kalorier, dietter, hva de drikker/spiser, ikke drikker/ikke spiser etc. Det er jo ikke lenge siden et slikt nettsted ble lagt ned i et eller annet land. Dette er en vanskelig sykdom og umulig og forstå for oss som ikke er rammet av den. Jeg mener det burde være mer oppmerksomhet rettet mot disse stedene. De er positive hvis de brukes til og dele tanker og erfaringer for og bli bedre. I motsatt tilfelle burde de legges ned. på den nettsiden hun først la ut bildene var en helt "vanlig" nettside der det var alle slags folk, ikke bare spiseforstyrrede.. Så var et veldig stort behov hun hadde for å vise frem sykdommen sin. Hun prater også høyt om det f.eks på toget... Virker som det er mer enn "bare" spiseforstyrrelser som feiler henne, men mulig jeg tar feil og at det bare generelt har blitt større åpenhet om det. Og at noen av de har litt større behov for å få oppmerksomhet for identeten anoreksia/syk enn folk tror... for når man leser om det så står det jo at de ikke innser de er syke osv. men når de skriver om sykdommen på nettet hele tiden så har de jo en viss innsikt. Tror du har rett i at det er ovenfor de som kan stoppe dem de skjuler det for, og ikke andre... F.eks går i svære klær foran moren sin. Men går i så trang bukse en kan finne foran venninner, blar opp gensern og sier "se på beina mine, de vises" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294256-anorexiainternett/#findComment-2371133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pærebrus875 Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 på den nettsiden hun først la ut bildene var en helt "vanlig" nettside der det var alle slags folk, ikke bare spiseforstyrrede.. Så var et veldig stort behov hun hadde for å vise frem sykdommen sin. Hun prater også høyt om det f.eks på toget... Virker som det er mer enn "bare" spiseforstyrrelser som feiler henne, men mulig jeg tar feil og at det bare generelt har blitt større åpenhet om det. Og at noen av de har litt større behov for å få oppmerksomhet for identeten anoreksia/syk enn folk tror... for når man leser om det så står det jo at de ikke innser de er syke osv. men når de skriver om sykdommen på nettet hele tiden så har de jo en viss innsikt. Tror du har rett i at det er ovenfor de som kan stoppe dem de skjuler det for, og ikke andre... F.eks går i svære klær foran moren sin. Men går i så trang bukse en kan finne foran venninner, blar opp gensern og sier "se på beina mine, de vises" Det å ville ha en oppmerksomhet rundt en slik sykdom synes jeg høres rart ut. Som du skriver selv, hun pakker seg inn fora mora, mens for venner skal hun skryte? Og det å snakke høyt om det på toget, slik at andre kan høre det, da kaller jeg det et rop om oppmerksomhet, ikke hjelp. De fleste jeg kjenner med psykiske lidelser, ink meg selv, vil ikke prate "høyt" om det til alle og en hver. Jeg vil ikke at alle skal vite det! For jeg føler jeg blir sett "rart" om jeg skulle sagt det. Og de jeg kjenner, jeg vet litt om problemene deres pga vi har snakket privat, og det etter vi etterhvert har forstått at den andre også har problemer, at den andre vil forstå, ikke se rart på en. Anorexia handler stort sett ikke om utseende heller, det handler om å kontrolle vonde følelser. Så ser man etterhvert man blir tynnere, og føler at jo tynnere man blir, kanskje da blir man lykkelig? Slik som kanskje en alkoholiker kan tenke, blir jeg full tenker jeg ikke vonde tanker mer? Det handler IKKE om å bli tynnest mulig, ikke egentlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294256-anorexiainternett/#findComment-2371281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest match it Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det å ville ha en oppmerksomhet rundt en slik sykdom synes jeg høres rart ut. Som du skriver selv, hun pakker seg inn fora mora, mens for venner skal hun skryte? Og det å snakke høyt om det på toget, slik at andre kan høre det, da kaller jeg det et rop om oppmerksomhet, ikke hjelp. De fleste jeg kjenner med psykiske lidelser, ink meg selv, vil ikke prate "høyt" om det til alle og en hver. Jeg vil ikke at alle skal vite det! For jeg føler jeg blir sett "rart" om jeg skulle sagt det. Og de jeg kjenner, jeg vet litt om problemene deres pga vi har snakket privat, og det etter vi etterhvert har forstått at den andre også har problemer, at den andre vil forstå, ikke se rart på en. Anorexia handler stort sett ikke om utseende heller, det handler om å kontrolle vonde følelser. Så ser man etterhvert man blir tynnere, og føler at jo tynnere man blir, kanskje da blir man lykkelig? Slik som kanskje en alkoholiker kan tenke, blir jeg full tenker jeg ikke vonde tanker mer? Det handler IKKE om å bli tynnest mulig, ikke egentlig. såklart handler det om å kontrollere, og at hun har det jævlig osv men du har ikke helt svart på spørsmålet mitt, forstår fortsatt ikke hvorfor hun skal vise seg frem naken eller med slange i hånda osv,men det er greit. folk er forskjellige. Det med prate om det på bussen har jeg erfart med tre stk...overhørt to...og sittet med den ene mens hun ropte om det.. den med viser frem beina til venninne, er venninna til ei jeg bor med igjen. den som legger ut bilder på nett er en annen igjen... så er tydeligvis en del som har et behov for å vise omverdenen. og andre ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294256-anorexiainternett/#findComment-2372042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.