Gå til innhold

Kolestrol verdi


Gjest johher66

Anbefalte innlegg

Gjest johher66

Hei, Etter et besøk hos fastlegen ba jeg han ta en kontroll på mitt kolestrol nivå. De tok noen blodprøver etc. Da jeg ringte etter 1 uke for å sjekke svaret, sa sekretæren at alt er ok. Jeg spurte spesifikt etter verdien på kolestrolen, og fikk til svar at den var 6,5. Det sier meg egentlig ikke noe som helst. Jeg veier 82 kg og er 178 cm høy, og er 41 år gammel. Er virkelig 6,5 OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde 6.2 en gang og legen ville at jeg skulle begynne med piller. Jeg ba om tre måneder med kostomleggelse selv om jeg synes jeg levde sunt. Var enda mere bevisst enn tidligere og kolesterolet gikk ned så slapp de pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Høy kolesterolverdi er en av mange risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer. Dersom du er arvelig belastet, har høyt blodtrykk, røyker, spiser usunt eller mosjonerer lite øker risikoen ytterligere. Dersom de andre risikofaktorene er få, behandler man ikke høy kolesterol før verdien overstiger 8. men 6,5 er en littt høy verdi. Man får mye mer ut av prøven dersom den er tatt fastende, og undergrupper av kolesterol og triglycerider også måles. man bør ha som mål å ha lavest mulig kolesterolverdi størst mulig del av livet. Det finnes en rekke "naturlige måter" å senke sitt kolesterol på; snakk med fastlegen din, eller søk litt på nettet. I USA vil man gjerne at alle skal ha verdi under 5, men der rår markedskreftene; det er svært gode penger å tjene for farmasøytiske bedrifter som selger kolesterolsenkende medisiner. Hvis vi skulle brukt denne standarden i Norge; skulle langt over halvparten av den voksne norske befolkning brukt disse kostbare medisinene. Livsstilsendringer vil ha mye mer å si for leveutsikter enn å alene senke blod-kolesterolet. God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...