Gå til innhold

sobril og avhengighet

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tatt en sobril om dagen (10 mg) i en uke nå. Fått det for uro og depresjon. Vet det ikke er et antidep, men holder tårene tilbake og hjelper i de værste periodene. Kan gå alt mellom 20 til over 30 timer mellom hver gang jeg tar, og tar da kun fordi det blir veldig ille og jeg begynner å tenke mange ting man ikke burde tenke og blir da redd.

Det jeg lurer på er hvor lett det er å bli avhengig når man tar en om dagen/ en i døgnet? Hvor lenge kan jeg fortsette med det før det er fare for avhengighet?

Spiste en om dagen først i en uke, så hadde jeg opphold på en uke på grunn av at alt plutselig var bra, ble værre igjen og har nå da tatt dem en uke igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294322-sobril-og-avhengighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anne merethe

Det er helt umulig å si hvor mye som skal til før en står i fare for avhengighet. Skal du være på den sikre siden, vil jeg si et par ganger i uka toppen. Eller stoppe etter tre uker. Da vil jeg tro du står i fare, litt ettersom hvor mye du har tatt denne perioden.

Dette blir bare litt synsing.

Med mindre du tar fler og fler tabletter for å få samme virkning eller du tar dem oftere og oftere fordi mer og mer stresser deg, så tror jeg du er ganske trygg.

Spørs litt hvordan du er skrudd sammen også. Noen blir lettere glad i den type tabletter enn andre. Jeg har hatt god nytte av slike tabletter når jeg har vært manisk. Som "tankedreper" har jeg brukt antipsykotika og må bruke beroligende for å finne roen. Blir urolig av antipsykotika. Har ikke blitt avhengig av beroligende og får ikke rusvirkning. Har brukt medisinen som anbefalt og syns ikke jeg får noe rus av dem, blir bare avslappet og varm i kroppen.

Gjest løvejente

Med mindre du tar fler og fler tabletter for å få samme virkning eller du tar dem oftere og oftere fordi mer og mer stresser deg, så tror jeg du er ganske trygg.

Spørs litt hvordan du er skrudd sammen også. Noen blir lettere glad i den type tabletter enn andre. Jeg har hatt god nytte av slike tabletter når jeg har vært manisk. Som "tankedreper" har jeg brukt antipsykotika og må bruke beroligende for å finne roen. Blir urolig av antipsykotika. Har ikke blitt avhengig av beroligende og får ikke rusvirkning. Har brukt medisinen som anbefalt og syns ikke jeg får noe rus av dem, blir bare avslappet og varm i kroppen.

okei..tar en og den holder leeenge for meg. For eksempel så tok jeg en i går 13.00 på dagen, og trengte ikke ta noen igjen før jeg fikk veldig nedtur igjen 22.00 i dag. Virker som det går lenger og lenger mellom hver nedtur, dess mer jeg får hvilt skikkelig.

Kan ikke si jeg får noen rus av dem, blir bare roligere, litt trøtt, slipper de værste tankene og ergo alle tårene.

Og tar kun når jeg er så nede at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Liker ikke tabletter i det hele tatt, og er livredd for å bli avhengig.

Tusen takk for svar =)

okei..tar en og den holder leeenge for meg. For eksempel så tok jeg en i går 13.00 på dagen, og trengte ikke ta noen igjen før jeg fikk veldig nedtur igjen 22.00 i dag. Virker som det går lenger og lenger mellom hver nedtur, dess mer jeg får hvilt skikkelig.

Kan ikke si jeg får noen rus av dem, blir bare roligere, litt trøtt, slipper de værste tankene og ergo alle tårene.

Og tar kun når jeg er så nede at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Liker ikke tabletter i det hele tatt, og er livredd for å bli avhengig.

Tusen takk for svar =)

Det høres ut som en fornuftig bruk, spør du meg. Bare vær litt på vakt hvis du trenger mer uten at det er en "grunn" til det.

Hvis du fortsatt trenger sobril daglig etter jul bør du vurdere å bruke antidepressiva e.l. i stedet/i tillegg.

Gjest løvejente

Det høres ut som en fornuftig bruk, spør du meg. Bare vær litt på vakt hvis du trenger mer uten at det er en "grunn" til det.

Hvis du fortsatt trenger sobril daglig etter jul bør du vurdere å bruke antidepressiva e.l. i stedet/i tillegg.

Okei! Er veldig skeptisk til tabletter, tar aldrig noe, så er veldig på vakt. Tar nå kun når jeg er helt på bånn, får disse tankene og blir redd. Da hjelper dem slik at jeg får slappet litt av og slipper noen av tårene hvertfall.

Så du lurte på om du er en plage her..nå har jeg kun vært innom her de tre siste dagene, men for min del syns jeg det er veldig godt å få synspunkter og råd fra folk som har vært/ er i min situasjon.

Annonse

Okei! Er veldig skeptisk til tabletter, tar aldrig noe, så er veldig på vakt. Tar nå kun når jeg er helt på bånn, får disse tankene og blir redd. Da hjelper dem slik at jeg får slappet litt av og slipper noen av tårene hvertfall.

Så du lurte på om du er en plage her..nå har jeg kun vært innom her de tre siste dagene, men for min del syns jeg det er veldig godt å få synspunkter og råd fra folk som har vært/ er i min situasjon.

Jeg er i også skeptisk til piller, så det forstår jeg godt at du er. Hvis du trenger hjelp av medisiner over litt tid er det større grunn til å være skeptisk til sobril ol. enn til antidepressiva.

Sobril er svært vanedannende, men det avhenger også av hvordan du responderer på stoffet. Om du tar den hver dag over lang tid, så er det lett å bli avhengig selv om du ikke øker dosen. Kroppen vil venne seg til en sobril i døgnet og du vil få ubehag når du slutter.

Pass på å ikke øke dosen hvis/når du kjenner at du trenger mer for å oppnå samme virkning. Det er et faresignal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...