frihetskjemperen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 jeg bare lurer på noe,jeg har gått i behandling nå en stund,der hovedbehandleren har gitt med diagnosene: alvorlig depresjon, atypisk bulumi og ptsd.han gav med eupf som tentativ diagnose,pga at jeg har en del symptomer på eupf,som feks selvskading,selvmordstanker,spiseproblematikk,impulsiv,litt svart/hvitt tenkning og kronisk tomhetsfølelse. I sommer ble jeg innlagt på en avdeling,og jeg fikk en ny behandler som påstår av jeg ikke har noen av de nevnte diagnosene,muligens ptsd,men han mener at jeg har eupf. Jeg snakket med han i dag (han er behandleren min når jeg er hjemme),og han tok opp diagnose igjen,og lurte på hva jeg mente, jeg sa som sant var,at jeg er uenig i diagnosen. for der hvor jeg har blitt utredet fant de ut at jeg hadde det andre, jeg har full forståelse for at ting kan mistolkes osv. men jeg blir litt oppgitt at de roter slik. Jeg mener å ha lest at personer med ubehandlet ptsd ofte får diagnosen eupf,pga at de ofte handler overilt og sliter med selvmordstanker og selvskading, jeg vet at diagnose kun er en merkelapp,men det kan ha betydning for hvilken behandling jeg skal få videre.. hva skal jeg gjøre? og hvem skal jeg tro på? er skikkelig forvirret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294331-eupf-eller-ptsd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilje Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg hadde i mange år diagnosen eupf, "borderline", men den ble for noen år siden endret til ptsd og så igjen til den som heter: "vedvarende personlighetsforandring som følge av katastrofale livshendelser" *puh* (sånn som jeg har skjønt det er den det samme som ptsd, forskjellen ligger bare i tidsaspektet, om hvor lenge problemene har vart) Vi fant ut sammen at jeg kun oppfylte kravene til eupf i situasjoner med mye stress og press og derfor var den ikke dekkende lengre. I de fleste tilfellene er ikke symptomene så veldig forskjellige mellom eupf og ptsd. Vet ikke om det hjalp noe.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294331-eupf-eller-ptsd/#findComment-2372045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Ikke et svar, men mer et spørsmål. For å få diagnosen PTSD skal en ha hatt negative opplevelser på katastrofenivå dvs livsfare, voldtekt etc Har du hatt det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294331-eupf-eller-ptsd/#findComment-2372187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frihetskjemperen Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Ikke et svar, men mer et spørsmål. For å få diagnosen PTSD skal en ha hatt negative opplevelser på katastrofenivå dvs livsfare, voldtekt etc Har du hatt det? takk for svar! nhd: jg har hatt en del traumatiske livshendelser. Bl.a seksuelle overgrep som innebar mye tvang. Jeg har vært vitne til at faren min har prøvd å drepe oss (min mor og oss barna), i tillegg så har jeg blitt fysisk mobbet, der jeg bl.a. nesten holdt på å drukne pga mobberne holdt meg under vann. I tillegg så hadde jeg konstant angst som liten pga at moren min til stadighet truet med selvmord,og jeg måtte passe på henne. jeg kan ikke si hvilken episode som var og er værst,men jeg tror at hver enkel traume gjorde meg mer og mer skrekkslagen. Jeg sliter nå i ettertid med gjentatte flashbacks og mareritt. til tider blir jeg helt lammet av angst og redsel,jeg er voldsom skvetten og alltid på vakt. jeg tar utdannelse som spl. og det var i den forbindelse at traumene begynte å komme frem for fullt,bl.a når jeg skulle ta nedentilstell på menn,og kateterisering, da stoppet ting helt opp,og jeg stod der helt lammet. jeg vet ikke om dette kan være tegn på ptsd? vanilje: det var godt forklart, ting ble litt tydligere, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294331-eupf-eller-ptsd/#findComment-2372230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 takk for svar! nhd: jg har hatt en del traumatiske livshendelser. Bl.a seksuelle overgrep som innebar mye tvang. Jeg har vært vitne til at faren min har prøvd å drepe oss (min mor og oss barna), i tillegg så har jeg blitt fysisk mobbet, der jeg bl.a. nesten holdt på å drukne pga mobberne holdt meg under vann. I tillegg så hadde jeg konstant angst som liten pga at moren min til stadighet truet med selvmord,og jeg måtte passe på henne. jeg kan ikke si hvilken episode som var og er værst,men jeg tror at hver enkel traume gjorde meg mer og mer skrekkslagen. Jeg sliter nå i ettertid med gjentatte flashbacks og mareritt. til tider blir jeg helt lammet av angst og redsel,jeg er voldsom skvetten og alltid på vakt. jeg tar utdannelse som spl. og det var i den forbindelse at traumene begynte å komme frem for fullt,bl.a når jeg skulle ta nedentilstell på menn,og kateterisering, da stoppet ting helt opp,og jeg stod der helt lammet. jeg vet ikke om dette kan være tegn på ptsd? vanilje: det var godt forklart, ting ble litt tydligere, Det er i hvert fall PTSD med meget stor sannsynlighet. Resten tør jeg ikke si noe om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294331-eupf-eller-ptsd/#findComment-2372303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.