Gå til innhold

Blir så dårlig i jula, kan man si nei?

Anbefalte innlegg

Sarah Elizabeth

Jeg er så heldig at jeg er blitt invitert på nyttårsfest hos en venn og dette er selvfølgelig noe jeg setter stor pris på, men problemet er bare at jeg alltid er så dårlig i jula og det topper seg rundt nyttår. Jeg blir overmannet av en slags sorg over alt jeg ikke har greid å gjøre i året som er gått og fortvilelse over alle utfordringene det nye året byr på. Får helt panikk og er på en måte i en forvirret tilstand hvor jeg føler at jeg ikke er meg selv, men at det skjer et eller annet så jeg blir en annen når det nye året skal begynne (jada, det høres helt idiotisk ut). Jeg bare gråter og orker ikke å bevege meg eller snakke.

Pleier derfor å være alene hos meg selv på nyttårsaften og de første dagene etterpå siden jeg er ute av stand til å overvinne frykten og oppføre meg normalt. Har bare vært sammen med min nærmeste familie som vet at det alltid går over og at jeg helst vil de skal overse meg og ikke la det legge noen demper på deres egen feiring.

Jeg kan ikke se at jeg kan være i stand til å være med på noen fest. Vil virkelig ikke at noen skal se meg når jeg blir sånn og jeg ødelegger alt hvis noen merker at jeg er dårlig.

I tillegg sliter jeg med at jeg har begynt å henge meg veldig opp i dette med at jorden snurrer. Vet dette høres helt idiotisk ut også, men det føles veldig ubehagelig og jeg innbiller meg at jeg er svimmel og jeg får panikk igjen siden jeg vet at jeg ikke kan få jorden til å stoppe. Må bare legge meg ned i et mørkt rom til det går over til neste gang jeg begynner å tenke på dette. Alt dette blir verre når vi snart skal gå inn i et nytt år.

Kan man takke nei til en fest? Og hva skal jeg i tilfelle si? Sannheten? Føler meg så utakknemlig og sær og jeg skammer meg over at jeg ikke kan feire når jeg bor i et så godt land som Norge og når jeg faktisk har venner som ber meg på feiring.

Fortsetter under...

Vet ikke hvilket forhold du har til denne vennen, men om det er noen du føler du har tillit til, så vil jeg tro du kommer lengst ved å si sannheten. Hvis du har et godt forhold til vedkommende, så kan dette før deg nærmere denne personen, som vil få en slags forståelse av hvorfor du evt ikke tør å komme.

Du kan jo alltids finne på en unnskyldning, feks at du er invitert en annen plass. Men jeg er redd du taper mer på det, for da blir avstanden til vedk som ba det større og du blir sittende hjemme alene og være redd.

Hvis du ikke har dette tillitsfulle forholdet til vedk som ba deg, er det noen som skal på denne festen som du kan alliere deg med? Kanskje du da kan få støtte til å gjennomføre en nyttårsfeiring uten av den blir altfor vondt..

Vet ikke, bare noen tanker fra meg...

Bare si nei, du. Du kan jo bare si at du vil ha en stille og rolig nyttårsaften. Det har jeg gjort selv om jeg var bedt bort på en stor fest. Jeg har ikke problemer i forhold til nyttår, men vil bare ha en rolig kveld sammen med familie. Håper at det ordner seg!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...