Gå til innhold

Jasså, ingen øl til julematen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi drikker ofte vin til mat, som er kultur her i Spania.

Vi drar til Norge den 22 desember, jippi!!:-) Da skal vi ta med oss noen flasker vin, og gi bort til noen, og dele en flaske selv. Jeg ser overhodet ikke noe galt i det! Men saa drikker vi oss ikke brisen heller:-)

Vi gjør som deg, Angela.

Ønsker deg en riktig god jul, håper du får en fantastisk feiring sammen med familien :-)

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jølsen

15

• pekkaline

8

• morsan

5

• Sofline

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, ingen alkohol her julaften, men det er fordi vi skal kjøre avgårde til Gardermoen for å dra til India kl. 0200 natt til 25. :-). Det spørs nok om ikke ungene kan være så uheldig at de kan se oss ta en øl eller to til maten opptil flere ganger i løpet av ferien :-)

Uheldig? De har da ikke vondt av det. Det er da samme om dere tar en øl eller et glass saft til maten mener nå jeg.

Skrevet

''Ikke her i heimen. nick jr er trent til å hente øl i kjøleskapet.''

Hva blir det neste,... varme opp heroniet i en skje for deg? ;-)

Æsj, for et kvalmt svar. Intelligensen er på topp ser jeg.

Skrevet

Det er de som er verre enn han der.

Noen mener at selv etter ett glass vin endrer vi adferden vår i så stor grad at barn tar skade av det.

For noe tull. Barn tåler selvfølgelig fint at foreldrene drikker litt. Tviler på at de tar særlig skade av å se foreldrene bli litt på snurr heller.

På den andre siden er det de som blir altfor fulle. Kjefter, blir voldelige osv. Og det er vel egentlig de man vil til livs. Men de driter vel i all skremselspropagangda. Så det eneste man oppnår er at vanlige folk blir redde og avstår fra alkohol.

Helt enig med deg.

Gjest Angela26
Skrevet

Vi gjør som deg, Angela.

Ønsker deg en riktig god jul, håper du får en fantastisk feiring sammen med familien :-)

Oensker deg en kjempefin feiring ogsaa Joelsen!:-)

Skrevet

Ingen alkohol hos oss på jule kvelden!!

Ellers året kan vi ta oss en fest,men aldri om vi er med ungene.

Og har vi drukket ute,har vi alltid barnevakt til morgenen etter.

For oss er julekvelden ungenes kveld,og da tenker jeg aldri på alkhohol.

''Ingen alkohol hos oss på jule kvelden!!

Ellers året kan vi ta oss en fest,men aldri om vi er med ungene. Og har vi drukket ute,har vi alltid barnevakt til morgenen etter.''

Alkohol (til maten) = fest? = fyll?

Typisk norsk...

Og drukket ute = bli så full at man ikke vil vise seg for ungene morgenen etter...?

Jaja,- vi har nok en forskjellig omgang med alkohol.. Min kan jeg fint praktisere på julekvelden.

Annonse

Skrevet

Ellers året kan vi ta oss en fest,men aldri om vi er med ungene. Og har vi drukket ute,har vi alltid barnevakt til morgenen etter.''

Typisk norsk...

Og drukket ute = bli så full at man ikke vil vise seg for ungene morgenen etter...?

Jaja,- vi har nok en forskjellig omgang med alkohol.. Min kan jeg fint praktisere på julekvelden.

Enig!

Skrevet

Oensker deg en kjempefin feiring ogsaa Joelsen!:-)

Takk for det! :-)

Skrevet

Takk, godt at noen forstod meg. Julaften har aldri vært en kose-seg-kveld med alkohol. Det har kanskje hendt etter at alt er over og all maten har sunket, at vi har hatt oss en baileys eller noe. Ikke noe jeg tenker over.

''Takk, godt at noen forstod meg.''

Ja, det synes jeg faktisk ikke var vanskelig! :-) Skjønner ikke at det er mulig å misforstå. At man kan være _uenig_ eller ha en annen vane selv, er noe annet.

''Julaften har aldri vært en kose-seg-kveld med alkohol. Det har kanskje hendt etter at alt er over og all maten har sunket, at vi har hatt oss en baileys eller noe. Ikke noe jeg tenker over.''

Ja, ikke sant? Ofte så er det helt naturlig at ting er slik eller sånn, uten at man tenker så mye over det.

Jeg tar meg en akevitt til en alkofri juleøl på julaften, rett og slett fordi jeg synes akevitt til julemat er kjempegodt! :-) Men som barn var det alkofritt (drakk hjemmelaget tomtebrygg) uten at jeg oppfattet mine forledre som 'avholds' eller at dette var en bevisst holdning. Det var bare slik det var.

Som voksen har jeg vært i miljøer (inkusive svigerfamilie) hvor alkohol (dog i moderate mengder) har vært mer naturlig. Svigers serverer f eks oftere vin til søndagsmiddag, der jeg hjemmefra var mer vant til tomtebrygg eller bare vann.

Da _kan_ jo dem som er vant med vin-praksisen lettere tro at det er et volsomt anti-alkohol-engasjement som gjør at den andre familien serverer vann/hjemmebrygget øl, bare fordi det er "annerledes" enn det de selv er vant med. Men for tomtebryggdrikkerne er det kanskje bare gammel vane/tradisjon - noe man rett og slett ikke tenker over.

Skrevet

''Vi vet at vi drikker utrolig mye mer nå enn for ti år siden, og at julen er en av periodene da det drikkes mest. Da må vi kanskje ta noen grep.''

Det å drikke mye, samtidig som en skal ta noen grep, _det_ har eg prøvd mange ganger og må bare si at det var et forferdelig dårlig forslag.

Husker en gang vi spillte konsert og eg hadde drukket alt for mye slik at eg måtte støtte meg til den ene PA søyla (høytalerene) for ikkje å ramle på scena, og da prøvde eg å ta noen grep, men det gikk forferdelig dårlig...

LOL

Skrevet

Typisk norsk...

''Alkohol (til maten) = fest? = fyll? Typisk norsk...

Jaja,- vi har nok en forskjellig omgang med alkohol.. Min kan jeg fint praktisere på julekvelden.''

*he he* Enig!

Skrevet

''Takk, godt at noen forstod meg.''

Ja, det synes jeg faktisk ikke var vanskelig! :-) Skjønner ikke at det er mulig å misforstå. At man kan være _uenig_ eller ha en annen vane selv, er noe annet.

''Julaften har aldri vært en kose-seg-kveld med alkohol. Det har kanskje hendt etter at alt er over og all maten har sunket, at vi har hatt oss en baileys eller noe. Ikke noe jeg tenker over.''

Ja, ikke sant? Ofte så er det helt naturlig at ting er slik eller sånn, uten at man tenker så mye over det.

Jeg tar meg en akevitt til en alkofri juleøl på julaften, rett og slett fordi jeg synes akevitt til julemat er kjempegodt! :-) Men som barn var det alkofritt (drakk hjemmelaget tomtebrygg) uten at jeg oppfattet mine forledre som 'avholds' eller at dette var en bevisst holdning. Det var bare slik det var.

Som voksen har jeg vært i miljøer (inkusive svigerfamilie) hvor alkohol (dog i moderate mengder) har vært mer naturlig. Svigers serverer f eks oftere vin til søndagsmiddag, der jeg hjemmefra var mer vant til tomtebrygg eller bare vann.

Da _kan_ jo dem som er vant med vin-praksisen lettere tro at det er et volsomt anti-alkohol-engasjement som gjør at den andre familien serverer vann/hjemmebrygget øl, bare fordi det er "annerledes" enn det de selv er vant med. Men for tomtebryggdrikkerne er det kanskje bare gammel vane/tradisjon - noe man rett og slett ikke tenker over.

''Jeg tar meg en akevitt til en alkofri juleøl på julaften, rett og slett fordi jeg synes akevitt til julemat er kjempegodt! :-) ''

Ja de sier jo at det er bra for å bryte ned fettet i maten man spiser også det. Jeg selv liker det ikke. Det med alkoholfri julaften her er nok bare en vane.

Skrevet

Her har vi aldri brukt å servere alkohol i jula, men så er det heller ingen av oss som synes det er godt med øl (eller annen alkohol) til mat. Til julematen har det alltid vært cola, noe annet ville blitt helt feil.

Annonse

Skrevet

Ungene dine høres slitsomme ut. Er de virkelig så ute av kontroll at dere vokse må vente til de har lagt seg med å åpne deres egne gaver? Jeg sitter faktisk her og måper.

Jepp. De slipper nemlig bånd den kvelden, og da går de rabiat. Klatrer i gardiner og oppover veggene samtidig som de hoier og skriker og kaster mat på hverandre.

Du, derimot, har jo vært kjempeflink med dine, alle innleggene dine her på DOL syder jo av klokskap, ettertanke og ikke minst empati og humor.

Jeg håper forøvrig at du får lukket munnen igjen før du går i dusjen, i fall du er underbitt...

Skrevet

Men hellangåssen!!

Her i heimen er ungen vant til alkohol fra morran til kveld, og også peper og pepetobbak! De liker det og forbinder det med god stemning osv.

Den lille jæveln av en sønn jeg har får av og til et godt magadrag av pepan føre sengetid også, og det likern så godt atte.

God jul til alle mine venner.

Skrevet

He he :-) Syns jeg ser deg, Geir. Men du er nå en grepa kar da. Vi burde klonke litt sammen du og jeg, du på gitar, jeg på trekkspill.

Ja, det hadde sikkert blitt litt av et band!

Skrevet

Æsj, for et kvalmt svar. Intelligensen er på topp ser jeg.

''Intelligensen er på topp ser jeg.''

Definitivt:-)

Skrevet

Men hellangåssen!!

Her i heimen er ungen vant til alkohol fra morran til kveld, og også peper og pepetobbak! De liker det og forbinder det med god stemning osv.

Den lille jæveln av en sønn jeg har får av og til et godt magadrag av pepan føre sengetid også, og det likern så godt atte.

God jul til alle mine venner.

Kos deg med pepan du :-)

Skrevet

Typisk norsk...

Det har ikke noe med det å gjøre.

Men mitt ansvar som foreldre.

Jeg drikker verken ei eller ti øl foran mine unger.

Ikke engang til maten nei.

Jeg vil ikke sitte i taxi til legevakta om det skjer noe!¨¨

Og når man har drukket,er hjernen påvirket,og når jeg da har ansver for to små liv,vil jeg være helt klar.

Skjønner det er mange som drikker med ungene sine,og det får de gjøre som de vil,så gjør jeg det som jeg mener er best.

Og tryggest.

Skrevet

Typisk norsk...

"Og drukket ute = bli så full at man ikke vil vise seg for ungene morgenen etter...?"

Nei,men med alkohool i blodet er reaksjons evnen redusert.

Og jeg vil ikke legge meg til å sove,å risikere at jeg sover så tungt at jeg ikke hører ungene.

Og tenk om det skulle begynne å brenne da,eller skje noe annet,så reagerer jeg ikke??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...