Gå til innhold

Jasså, ingen øl til julematen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hellangåssen!!

Her i heimen er ungen vant til alkohol fra morran til kveld, og også peper og pepetobbak! De liker det og forbinder det med god stemning osv.

Den lille jæveln av en sønn jeg har får av og til et godt magadrag av pepan føre sengetid også, og det likern så godt atte.

God jul til alle mine venner.

Du er ikke "pepan" bare et plagiat...

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jølsen

15

• pekkaline

8

• morsan

5

• Sofline

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest pærebrus875
Skrevet

Jeg er vant med å se pappa drikke fra jeg er liten, 1-3 øl på lørdagskvelden, litt småsurrete i hue men han blir aldri "farlig". Min tantes eks-mann derimot, er nå kastet ut og ikke medlem av familien mer, pga både tante og ungene hennes har fått høre mye stygt og blitt truet, men han er også alkoholiker og ikke "lørdags-drikker". Så det finnes jo ulike måter å oppføre seg på, og ulike måter å drikke på (engang iblant og "hele tida" er to helt forskjellige ting).

Mormor hater alkohol, mye pga onkel tipper jeg. Og at det hun forbinder fra ungdommen er bygdefester og krangling, og sier jo da at jeg aldri må drikke og det er så farlig osv (hun vet ikke at jeg drikker, ser ikke helt behovet for å fortelle henne det). Hun vet jo at pappa drikker iblant, og oppfører seg normal likevel. Hun mener dette er sjeldent, og mener "alle" heller oppfører seg som onkel. Men dette har jo med hennes holdninger og erfaringer å gjøre.

Så jeg tror det er helt akseptabelt å se at mor/far drikker en øl eller 3 (altså ikke nok til å ikke sjangle eller snakke uklart) SÅ LENGE DE KAN OPPFØRE SEG. Folk flest burde jo strengt tatt vite om de klarer å oppføre seg eller ikke. Og de burde ihvertfall vite hvordan andre oppfører seg. Om de da vet at f eks onkel kommer til å drikke "altfor mye" og være skremmende for ungene, så forbyr man enkelt å greit alkohol ved julemiddagen. Så kan de voksne heller kose seg med en drink eller to når de minste barna (under 12-15 år) har sovnet. Og man kan jo også prøve å tenke litt på f eks om mormora mi skulle vært invitert, at man ikke vil gjøre henne trist ved å dra fram sprit, men heller ta en drink senere, heller enn å drikke "hele tida".

Så skremmer man verken barn eller unge unødvending :-).

Synes også det er viktig at f eks om far drikker er mor edru. Om noe skulle skje. Og at alle vet hvem som er sjåfører om det kommer mange, og husker på det. "bare en liten drink" kan fort bli mer, og er den sterk nok, mulig nok til å svekke evnen til å kjøre. Og at de som da er sjåfører og ikke-drikkende prøver å se litt på resten, at ting ikke går over styr.

Hos en del familie er det fullstending gjennomførbart, mens hos andre vil det komme en eller flere som IKKE klarer det. Og da er det faktisk best for resten (ihvertfall om det er mange "små" unger som forstår at noe er "galt", men ikke helt hva) at ingen av dem drikker. Om ikke onkel klarer å se selv at han blir tafsete og høylutt i fylla, og at han ikke klarer å stoppe etter 2 drinker, da blir det også mye koseligere for de som ville ønsket å drikke, men som da må avstå fra ham. For valget er da enten ukoseligheter og bråk, eller at alle får 1-2 drinker... eller en enda verre onkel om "alle" får drikke unntatt han, og i verste fall at han drikker i skjul, uten at noen har kontroll på hvor mye han har drukket.

Det er mange som mener de aldri gjør noe galt i fylla...

Skrevet

Jeg er vokst opp med at det drikkes alkohol på julaften som en av de få dagene i året, men det har alltid vært noen sjåfører som har avstått fra herligheten. Jeg har aldri sett voksne i min egen familie fulle, og jeg er 100% sikker på at jeg ikke har tatt skade av å se mamma og bestefar drikke Linje på julaften.

Skrevet

Jeg er vokst opp med at det drikkes alkohol på julaften som en av de få dagene i året, men det har alltid vært noen sjåfører som har avstått fra herligheten. Jeg har aldri sett voksne i min egen familie fulle, og jeg er 100% sikker på at jeg ikke har tatt skade av å se mamma og bestefar drikke Linje på julaften.

"drikke Linje på julaften."

Hve er det? :0)

Skrevet

Jepp. De slipper nemlig bånd den kvelden, og da går de rabiat. Klatrer i gardiner og oppover veggene samtidig som de hoier og skriker og kaster mat på hverandre.

Du, derimot, har jo vært kjempeflink med dine, alle innleggene dine her på DOL syder jo av klokskap, ettertanke og ikke minst empati og humor.

Jeg håper forøvrig at du får lukket munnen igjen før du går i dusjen, i fall du er underbitt...

*lol*

Skrevet

Jepp. De slipper nemlig bånd den kvelden, og da går de rabiat. Klatrer i gardiner og oppover veggene samtidig som de hoier og skriker og kaster mat på hverandre.

Du, derimot, har jo vært kjempeflink med dine, alle innleggene dine her på DOL syder jo av klokskap, ettertanke og ikke minst empati og humor.

Jeg håper forøvrig at du får lukket munnen igjen før du går i dusjen, i fall du er underbitt...

*fnise*

Annonse

Skrevet

Akvavit. :-)

Skrevet

Akevitt, skulle det stå....

Skrevet

''Ingen alkohol hos oss på jule kvelden!!

Ellers året kan vi ta oss en fest,men aldri om vi er med ungene. Og har vi drukket ute,har vi alltid barnevakt til morgenen etter.''

Alkohol (til maten) = fest? = fyll?

Typisk norsk...

Og drukket ute = bli så full at man ikke vil vise seg for ungene morgenen etter...?

Jaja,- vi har nok en forskjellig omgang med alkohol.. Min kan jeg fint praktisere på julekvelden.

''Jaja,- vi har nok en forskjellig omgang med alkohol.. Min kan jeg fint praktisere på julekvelden.''

Samme her. Alkohol trenger ikke bety fyll.

Skrevet

''Jaja,- vi har nok en forskjellig omgang med alkohol.. Min kan jeg fint praktisere på julekvelden.''

Samme her. Alkohol trenger ikke bety fyll.

Helt enig jeg også,men jeg synes ikke alkohol hører sammen med ansvaret for barna mine. :0)

Annonse

Skrevet

"Og drukket ute = bli så full at man ikke vil vise seg for ungene morgenen etter...?"

Nei,men med alkohool i blodet er reaksjons evnen redusert.

Og jeg vil ikke legge meg til å sove,å risikere at jeg sover så tungt at jeg ikke hører ungene.

Og tenk om det skulle begynne å brenne da,eller skje noe annet,så reagerer jeg ikke??

Når jeg drikker (den mengden jeg pleier å drikke) blir jeg ikke så påvirket at jeg sover så tungt at jeg ikke våkner så lett som ingenting,- hvis det skulle være noe med ungene.

Skrevet

Det har ikke noe med det å gjøre.

Men mitt ansvar som foreldre.

Jeg drikker verken ei eller ti øl foran mine unger.

Ikke engang til maten nei.

Jeg vil ikke sitte i taxi til legevakta om det skjer noe!¨¨

Og når man har drukket,er hjernen påvirket,og når jeg da har ansver for to små liv,vil jeg være helt klar.

Skjønner det er mange som drikker med ungene sine,og det får de gjøre som de vil,så gjør jeg det som jeg mener er best.

Og tryggest.

''Jeg drikker verken ei eller ti øl foran mine unger. Ikke engang til maten nei. Jeg vil ikke sitte i taxi til legevakta om det skjer noe!''

Da drar du heller ikke på hyttetur eller noe sånt, slik at du er lengre vekk fra lege/legevakt enn vanlig? Blir akkurat det samme.

Og igjen,- med den mengden alkohol jeg drikker når jeg drikker (et par-tre glass rødvin) ville jeg ikke ha problemer med å ta meg av unger/dra til legevakt - og om det skulle være _livstruende_ saker på gang hadde jeg nok kjørt likevel.... Vel å merke - jeg drikker meg altså ikke full når jeg tar non glass vin hjemme.

En helt annen ting, er at jeg som tenåringsmor _alltid_ holder meg edru så lenge ungene _ikke_ er hjemme - for å være istand til å hente dem, både i tilfelle de vil hjem uten å ha noen å ta følge med, og i tilfelle noe galt skjer.

Så for tiden, er jeg mer edru enn noen gang tidligere.

Skrevet

''Jeg drikker verken ei eller ti øl foran mine unger. Ikke engang til maten nei. Jeg vil ikke sitte i taxi til legevakta om det skjer noe!''

Da drar du heller ikke på hyttetur eller noe sånt, slik at du er lengre vekk fra lege/legevakt enn vanlig? Blir akkurat det samme.

Og igjen,- med den mengden alkohol jeg drikker når jeg drikker (et par-tre glass rødvin) ville jeg ikke ha problemer med å ta meg av unger/dra til legevakt - og om det skulle være _livstruende_ saker på gang hadde jeg nok kjørt likevel.... Vel å merke - jeg drikker meg altså ikke full når jeg tar non glass vin hjemme.

En helt annen ting, er at jeg som tenåringsmor _alltid_ holder meg edru så lenge ungene _ikke_ er hjemme - for å være istand til å hente dem, både i tilfelle de vil hjem uten å ha noen å ta følge med, og i tilfelle noe galt skjer.

Så for tiden, er jeg mer edru enn noen gang tidligere.

"En helt annen ting, er at jeg som tenåringsmor _alltid_ holder meg edru så lenge ungene _ikke_ er hjemme - for å være istand til å hente dem, både i tilfelle de vil hjem uten å ha noen å ta følge med, og i tilfelle noe galt skjer. Så for tiden, er jeg mer edru enn noen gang tidligere"

Det synes jeg er bra!

Og jo, jeg drar på hytte tur!Men uten alkohol om ungene er med..Er en prinsipp sak for meg.Så der er vi uenige.

Men må jo nevne at mine unger er 1 og 4år.

Blir kanskje noe annet når de blir eldre.

Tenåringer klarer seg jo mer selv.

Skrevet

Når jeg drikker (den mengden jeg pleier å drikke) blir jeg ikke så påvirket at jeg sover så tungt at jeg ikke våkner så lett som ingenting,- hvis det skulle være noe med ungene.

Så lenge mine er så små,vil jeg ikke ta den sjansen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...