Gå til innhold

Sarah Bernard

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke vært vant til denne kaken før jul, men fikk smake den nylig og den var virkelig god. Ser litt på nett etter oppskrifter og ser at noen bruker ferdig kransekakemasse , mens andre lager den selv. Blir forskjellen stor? Har ikke ferdig skåldede mandler, så da tar det litt mer tid, men gjør det gjerne hvis det blir avgjørende på smaken.

Skrevet

I den oppskrifta eg har står det ingenting om å skolda mandlane, så eg har berre malt dei heilt vanleg. Vart veldig gode, første gongen eg har laga dei men stor suksess :-)

Skrevet

Jeg skolder ikke mandlene til Sarah Bernard. Bruker samme oppskrift som jeg bruker til kransekake.

Lag gjerne dobbel posjon og bruk halvparten uten "topping" og halvparten med. De uten er knallgode de også. Jeg fryser alltid ned disse og tar de opp rett før servering. Da blir de superseige og gode:-)

Skrevet

Jeg skolder ikke mandlene til Sarah Bernard. Bruker samme oppskrift som jeg bruker til kransekake.

Lag gjerne dobbel posjon og bruk halvparten uten "topping" og halvparten med. De uten er knallgode de også. Jeg fryser alltid ned disse og tar de opp rett før servering. Da blir de superseige og gode:-)

Har du oppskrift?

Prøvde en jeg fant på nett i går, det var revet marsipan(!) Og det ble ikke bra.... (rett i søpla)

Skrevet

I den oppskrifta eg har står det ingenting om å skolda mandlane, så eg har berre malt dei heilt vanleg. Vart veldig gode, første gongen eg har laga dei men stor suksess :-)

Har du oppskrift? Er flere forskjellige på nett, vil gjerne ha noen som er gode:)

Skrevet

Oppskrift?

Skrevet

Oppskrift?

Deler gjerne oppskrifta mi eg :-)

SARAH BERNARD

Makroner: 300 g malne mandlar

300 g melis

6 eggekviter

Stivpisk eggekvitane og bland forsiktig i mandlar og melis (eg blanda melis og mandlar først).

Sett på bakeplater med teskei og steik 15-17 minutt ved 175 grader.

Fyll: 100 g sukker

1,25 dl vatn

5 eggeplommer

200 g margarin

2 ss kakao

litt melis pluss vaniljesukker

Kok opp sukker og vatn på svak varme til det tjuknar litt - ca ti minutt. Pisk saman eggeplommene og tilsett sukkervatnet i tynn stråle under omrøring. Tilsett smøret bitvis under omrøring - det skal bli ein klumpfri masse. Smak til med kakao, melis og vaniljesukker (kakaoen er visst valgfri).

Smør kremen tjukt på undersida av dei avkjølte makronene. Sett kaldt til dei er stive.

Overtrekk: 200 g kokesjokolade (70 %)

ca 5 ts olje (raps, soya el)

Smelt sjokoladen med olje i vannbad eller i mikroen. Avkjøl blandinga noko før du dyppar kakene (den delen med smørfyllet).

Det tek sin tid og er fullt av kaloriar, men dei er verdt det på alle måtar. Lykke til :-)

Skrevet

Har du oppskrift? Er flere forskjellige på nett, vil gjerne ha noen som er gode:)

Sjå svar til Orio..

Skrevet

Deler gjerne oppskrifta mi eg :-)

SARAH BERNARD

Makroner: 300 g malne mandlar

300 g melis

6 eggekviter

Stivpisk eggekvitane og bland forsiktig i mandlar og melis (eg blanda melis og mandlar først).

Sett på bakeplater med teskei og steik 15-17 minutt ved 175 grader.

Fyll: 100 g sukker

1,25 dl vatn

5 eggeplommer

200 g margarin

2 ss kakao

litt melis pluss vaniljesukker

Kok opp sukker og vatn på svak varme til det tjuknar litt - ca ti minutt. Pisk saman eggeplommene og tilsett sukkervatnet i tynn stråle under omrøring. Tilsett smøret bitvis under omrøring - det skal bli ein klumpfri masse. Smak til med kakao, melis og vaniljesukker (kakaoen er visst valgfri).

Smør kremen tjukt på undersida av dei avkjølte makronene. Sett kaldt til dei er stive.

Overtrekk: 200 g kokesjokolade (70 %)

ca 5 ts olje (raps, soya el)

Smelt sjokoladen med olje i vannbad eller i mikroen. Avkjøl blandinga noko før du dyppar kakene (den delen med smørfyllet).

Det tek sin tid og er fullt av kaloriar, men dei er verdt det på alle måtar. Lykke til :-)

De er utrolig gode, enig i det! Jeg synes det er vanskelig å lage "delikate" topper, bunnen brekker så lett og fyllet blir så tjukt at det er vanskelig å få fint! Har du noen tips om det også?

mvh

Skrevet

De er utrolig gode, enig i det! Jeg synes det er vanskelig å lage "delikate" topper, bunnen brekker så lett og fyllet blir så tjukt at det er vanskelig å få fint! Har du noen tips om det også?

mvh

Eg hadde ikkje problem med botnen, men er enig i at fyllet vart tjukt. Smurte berre på og vart veldig glad då eg såg resultatet etter å ha dyppa i sjokolade - då såg det jo nesten profft ut (etter mi meining, då :-)) Og smaken vart vel uansett god vil eg tru?

Skrevet

Har du oppskrift?

Prøvde en jeg fant på nett i går, det var revet marsipan(!) Og det ble ikke bra.... (rett i søpla)

Det er vel for sent nå....

200 gram mandler + 200 gram melis + ca. 2 eggehvitter.

Stekes ved 200 grader i ca. 8 minutter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...