Gå til innhold

Hvilken er din favorittjulesang?


Gjest fnugget

Anbefalte innlegg

''Deilig er jorden, men det må være med en fet overstemme i siste verset''

Da synes jeg du kunne øve deg på den til julaften, så det blir litt fres over det hele ;)

Jobber du i filharmonien, siden du sa snikreklame? Jeg oppfatter filharmonien som en folke-institusjon på linje med ...(jeg kommer ikke på noe i øyeblikket)... folkemuseet?, maihaugen, troldhaugen...nasjonalgalleriet, operaen...

Hun synger vel i Filharmonisk kor (de får ikke betalt), det har jeg skjønt for lenge siden

* synsk *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    20

  • adelie

    15

  • mariaflyfly

    14

  • frosken

    7

Mest aktive i denne tråden

''Deilig er jorden, men det må være med en fet overstemme i siste verset''

Da synes jeg du kunne øve deg på den til julaften, så det blir litt fres over det hele ;)

Jobber du i filharmonien, siden du sa snikreklame? Jeg oppfatter filharmonien som en folke-institusjon på linje med ...(jeg kommer ikke på noe i øyeblikket)... folkemuseet?, maihaugen, troldhaugen...nasjonalgalleriet, operaen...

Jeg synger i koret der, så jeg gjør egentlig ikke annet om dagen enn å synge julesanger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun synger vel i Filharmonisk kor (de får ikke betalt), det har jeg skjønt for lenge siden

* synsk *

Har du arva spåkule etter togli, eller husker du bare at Alana, Dorthe og annegunn har vært på julekonserter? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Noe med det mest tragiske jeg har vært på i mitt liv, var konsert med Shane MacGowan på Samfunnet i Trondheim i februar/mars 1994 (?). Mannen var så full at han ikke greide å sette mikrofonen på mikrofonstativet ved egen hjelp. Å se den tragiske, forfalne figuren fremføre noen av de vakreste sangene noen gang skrevet var vondt å se. For mannen har vært et fantastisk talent som 'songwriter'. At han fremdeles er i live mer enn 13 år etterpå er intet mindre enn et under.

Jeg har også et grusomt minne av Shane McGowan fra den tiden - jeg jobbet på Kvarteret i Bergen, og var bandansvarlig den kvelden.

Jeg var jo selv glad i å drikke og var mye på fest i den tiden, men jeg ble likevel helt sjokkert over hva jeg opplevde. Shane McGowan var så full at han nesten ikke kunne stå på bena da han skulle på scenen, så manageren hans grep fatt i meg og sa at jeg måtte hjelpe ham på do for å spy.

Så der sto jeg plutselig og holdt håret til Shane mens han spydde, og gav ham dopapir til å tørke seg rundt munnen før han skulle synge. Og like før han gikk opp fikk han to striper kokain i nesa for å kunne holde seg oppreist.

Det var foresten en fantastisk konsert, men etter det jeg hadde sett så var det litt vanskelig å nyte den. Kroppen hans var så tynn og skral - han hadde nesten ikke tenner i munnen, og han hadde byller over hele seg. Et vrak av et menneske.

Jeg er også helt imponert over at han ikke er død ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Den juleplata som får meg i best julestemning er helt klart A Christmas Celebration av Kathleen Battle - hun er en klassisk sopran med en helt fantastisk stemme. Her kan du høre henne synge Ave Maria

http://www.youtube.com/watch?v=Z_-uUjsx3ao

Av mer folkelige, norske tradisjonelle sanger, så er jeg veldig glad i Det lyser i stille grender.

Og så elsker jeg When a child is born:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Glade Jul spilt av messing-ensemble uten sang. Når den settes på er det jul!

Jeg liker også Ave Maria og Deilig er jorden når den synges med fullt kor og trøkk på "fred over jorden" i siste vers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du arva spåkule etter togli, eller husker du bare at Alana, Dorthe og annegunn har vært på julekonserter? ;)

Jeg har fått det med meg ut fra skriving om julekonserter her - dialog med deg og noen andre.

Husker ikke detaljene, bare at jeg har tenkt at det må være der du synger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker julesanger selv om jeg ikke liker jul. ;)

Deilig er jorden, men det må være med en fet overstemme i siste verset: http://www.oslophil.com/no/Konsert/?aktiv=1;folderpagesize=200 (Og der fikk jeg med litt snikreklame også!)

O, Helga Natt, det må være Jussi Björling. Eller den norske barytonen Knut Skram.

http://youtube.com/watch?v=oo75jFLjKaw

Og en utrolig vakker engelsk carol:

GJett hvem som har hatt 'mitt hjerte alltid vanker' på hjernen i hele natt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den juleplata som får meg i best julestemning er helt klart A Christmas Celebration av Kathleen Battle - hun er en klassisk sopran med en helt fantastisk stemme. Her kan du høre henne synge Ave Maria

http://www.youtube.com/watch?v=Z_-uUjsx3ao

Av mer folkelige, norske tradisjonelle sanger, så er jeg veldig glad i Det lyser i stille grender.

Og så elsker jeg When a child is born:

Jeg elsker Ave Maria! Takk for at du kom med den liken. Nydelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker julesanger selv om jeg ikke liker jul. ;)

Deilig er jorden, men det må være med en fet overstemme i siste verset: http://www.oslophil.com/no/Konsert/?aktiv=1;folderpagesize=200 (Og der fikk jeg med litt snikreklame også!)

O, Helga Natt, det må være Jussi Björling. Eller den norske barytonen Knut Skram.

http://youtube.com/watch?v=oo75jFLjKaw

Og en utrolig vakker engelsk carol:

''Helga Natt, det må være Jussi Björling''

Han synger den sangen desidert best! Er vel den versjonen jeg er mest vant til. Stor stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synger i koret der, så jeg gjør egentlig ikke annet om dagen enn å synge julesanger. :)

Hehehhh... Daså! Da kan du sikkert synge den, hvis du har lys stemme. Jeg tenkte at du ikke visste hvor høyt den går jeg. Tenk at du synger der da.. *misunnelig*. Skulle ønske jeg kunne synge, ser du!

Litt slik reklame må vel være lov. Men har dere ikke lønn eller godtgjørelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er også mange som i disse dager går rundt med angst for nettopp de store selskapene de må være med på, og ønsker de kunne få være i fred i stedet.

Det er ikke lett - det kunne vært interessant å vite hvor mange som egentlig er fornøyd med julen "sin" og hvor mange som synes de må gjøre gode miner til slett spill...

Jeg er selv ikke noe julemenneske, men synes det er skrevet mye vakker julemusikk. Og den klarer jeg å nyte selv om jeg ikke føler meg spesielt vellykket i julen. Derfor leser jeg denne tråden, men ikke alle som handler om vasking og denslags...

Det skjønner jo ikke jeg da ;o)

Jeg liker selskap med masse mennesker, i det hele tatt så er jeg av det sosiale slaget som ikke er så glad i å være hjemme alene mer enn noen timer.

Jeg kunne ha hatt besøk hele tiden jeg, det er ikke lenge siden vi var fem som bodde sammen og jeg aldri var alene og stortrivdes med det. Og hvis jeg fikk et par timer for meg selv så nøt jeg også mitt eget selskap og koste meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...