Gå til innhold

NHD, skulle gjerne hatt svar på dette.

Anbefalte innlegg

Gjest anonym bruker

Jeg har vel vært litt vel gira her inne noen dager, men det var et spm. jeg så gjerne skulle hatt svar på.

1. Kan/ må man påregne depresjon etter hypomani som resultat av kjemiske forhold i hjernen.

2. Eller er det i hovedsak uhøvelig oppførsel som er hovedgrunnen? Skjønner dette er individuelt, men finnes det forskningsresultater som kan påvise at hypomani bare er forvarsel?

3. Jeg kan ikke bli deprimert nå, livssituasjonen ellers gjør at jeg må forsøke og holde meg på beina.

4. Hvor lurt / eller hvor lenge etter en hypomani kan man driste seg på AD for og forebygge. Er det spesielt risikabelt med SSRI rett etter hypomani og før en evt. depresjon har meldt seg.

Håper du kan si noe om dette?

Var ikke meningen og gå litt "bananas" her inne, orker ikke og søke etter hva jeg har skrevet heller. Men tror jo ikke jeg er helt ute da :-)

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg visst

Hei! Ikke NHD jeg heller :P men svarer litt likevel

Slik jeg har forstått det skyldes/forårsakes hypomanier og depresjoner som et resultat av biokjemiske ubalanser i hjernen. ("en slags missing link").

Det sies at gjerne en svingning oppover gjerne medfører en påfølgende svingning nedover. Altså at når vektskåla går opp, skifter den side slik at den går i samme monn, bare nedover Fra pol til pol. Det _må_ ikke nødvendigvis være at hypomani/mani fører til en senere depresjon (eller depresjon rett etter hypomanien), men det er øket risk for det.

Ukritisk atferd/handlinger som ev er utført i hypomani utført, er mer en ekstra sten til byrden senere. Ikke hovedgrunnen til depresjonen.

I hypomanisk tilstand, mener de som har peil på kombinasjon av SS og AD at denne skal nedtrappes i dose/tas helt vekk. Fordi man ikke trenger å bli hevet i stemningsleiet ytterligere av ADen i hypomani. Er det litt "glo" igjen (bittesmå "rester" etter hypomanien), er det ikke så lurt å legge til AD, fordi hypomanien lett kan blusse opp igjen.

Jeg vil tro at en ev. tilføring av AD for deg, bør vurderes i smh med tidligere sykdomshistorie. Pleier du å få depresjoner etterfulgt av hypomaniene dine? Er det alle typer av hypomanier, eller varierer det etter styrken på dem. Og hvor lang tid i mellom pleier det å være mellom hypomanien er over til en episode av depresjon utløses? Slike spm. Hos meg pleier jeg etter en hypomani gå over i en "midtfase"/normaltilstand ca en mnds tid. Og så kommer nesten alltid depresjon.

Om du pleier bli deprimert etter en slik hypomani du har hatt nå- at dette er mer regelen enn unntaket for deg - vil jeg tro det er lurt å sette inn forebyggende tiltak. Husk at det er en god del du kan gjøre også av miljømessige tiltak og ikke bare medisinsk Søvn og døgnrytme, leve et mest mulig stabilt og rutinert liv osv. Hadde dette vært meg det gjaldt, ville jeg klart ønsket, på bakgrunn av tidligere sykdomshistorie, forebyggingstiltak ved tilførsel av AD i tillegg til SS.

Det lureste er nok å forhøre deg med din psykiater om det medisinske. Men veldig lurt å stille medinsineksperten vår her inne spmet også:) Virker som han er mye mer oppdatert og orientert på medikamentell behandling enn de fleste behandlere (min oppfatning).

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Kan/ må man påregne depresjon etter hypomani som resultat av kjemiske forhold i hjernen.

S: Nei, det er ingen regel. En kan god gå fra hypomani til normalt stemningsleie (eutym).

2. Eller er det i hovedsak uhøvelig oppførsel som er hovedgrunnen? Skjønner dette er individuelt, men finnes det forskningsresultater som kan påvise at hypomani bare er forvarsel?

S: SIden svaret er som det er på 1, blir vel dette spørsmålet litt irrelevant. Hypomani kan ikke sees som et forvarsel om depresjon. Det kan være både psykologiske og biologiske faktorer som gjør at noen får depresjon direkte etter hypomani.

3. Jeg kan ikke bli deprimert nå, livssituasjonen ellers gjør at jeg må forsøke og holde meg på beina.

4. Hvor lurt / eller hvor lenge etter en hypomani kan man driste seg på AD for og forebygge. Er det spesielt risikabelt med SSRI rett etter hypomani og før en evt. depresjon har meldt seg.

S: Dersom en har bipolar I, er det ikke så skummelt med AD. Dette fordi en i verste fall kun bli hypoman - ikke manisk. Slik sett må dette vurderes individuelt. Er regelen, i ditt tilfelle, at du blir deprimert etter hypomani, og SS ikke er nok, bør du relativt snart kunne sette inn AD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...