Gå til innhold

Risengrynsgrøt - røre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var det egentlig med risengrynsgrøt igjen? Må man røre i gryten hele tiden mens den koker, eller kan den trekke på svak varme under lokk (uten røring)? Vil helst unngå et den brenner i bunn...

Dynegrøt og slikt er det ikke tid til å prøve på.

Fortsetter under...

hjernetrimmern
Skrevet

Står det ikke på posen eller pakke da, at du skal røre hele tiden...det gjør jeg hvertfall! Min blir aldri brent

Skrevet

Står det ikke på posen eller pakke da, at du skal røre hele tiden...det gjør jeg hvertfall! Min blir aldri brent

Det står litt forskjellig, det er derfor jeg lurer på hva som er best. Røre i en time er litt... tidkrevende...

Skrevet

Uansett hav som står på pakken: vil du ha en helt hvit grøt uten brune innslag, så må du nok røre :) Ellers svir melken seg...

Skrevet

Jeg rører absolutt hele tiden under oppkok. Når det putrer fint går jeg ned til røring ca fire ganger i minuttet. Jo tykkere bunn i kjelen, jo bedre - og for all del, ikke bruk teflongryte! Hvis det svir seg i en vanlig gryte er det bare å la være å skrape i bunnen, så er grøten likevel reddet hvis det ikke svir seg altfor mye, men i en teflongryte løsner de svidde flakene og blander seg i grøten. Eww.

Og et tips til: Femtenminuttersgrøten er like god som timesgrøten, men femminuttersgrøten er uspiselig.

Jeg gleder meg til grøt!

Annonse

Skrevet

Jeg rører absolutt hele tiden under oppkok. Når det putrer fint går jeg ned til røring ca fire ganger i minuttet. Jo tykkere bunn i kjelen, jo bedre - og for all del, ikke bruk teflongryte! Hvis det svir seg i en vanlig gryte er det bare å la være å skrape i bunnen, så er grøten likevel reddet hvis det ikke svir seg altfor mye, men i en teflongryte løsner de svidde flakene og blander seg i grøten. Eww.

Og et tips til: Femtenminuttersgrøten er like god som timesgrøten, men femminuttersgrøten er uspiselig.

Jeg gleder meg til grøt!

Her kjøres det timesgrøt, jeg skal prøve å røre masse...

Skrevet

Du trenger ikke røre hvis du har svak nok varme. Jeg har ofte satt på grøten før vi går på trening med barna, da er det bare å gi et lite oppkok når vi kommer hjem etter ca. 1 time, så er den klar.

Skrevet

Du trenger ikke røre hvis du har svak nok varme. Jeg har ofte satt på grøten før vi går på trening med barna, da er det bare å gi et lite oppkok når vi kommer hjem etter ca. 1 time, så er den klar.

Hvor svak varme snakker vi om da? Det skal ikke koke?

Skrevet

Hvor svak varme snakker vi om da? Det skal ikke koke?

Jeg lar den stå akkurat på kokepunktet (eller rett under hvis jeg forlater huset).

AneM1365380603
Skrevet

Jeg smelter først litt margarin i kasserollen før jeg har i resten. Etter oppkok småputrer det en liten time. Den pleier ikke å svi seg.

Husk å kjøpe mandelgaven :o)

AneM1365380603
Skrevet

Glemte jo å svare på det du spurte om. Jeg rører litt i grøten ca hvert 10. minutt. Lokket er nesten helt på, har litt gløtt på det.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...