Gå til innhold

Hva slags mat bør man ha til julefrokost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg liker ikke laks, eller sild (ikke de som kommer heller). Men hva annet bør jeg ha til julefrokosten? Tenkte å lage eggerøre, så har jeg kjøpt en del spekemat, kjøttpålegg (skinke, kalkun, okserull, sylte). Hva MÅ være på plass på julefrokostbordet?

Fortsetter under...

Skrevet

Noen oster. Tenker også på tilbehør f.eks. potetsalat, rømme, tomat, agurk, også sure agurker, paprika, majones

Skrevet

Noe fisk og skalldyr :-) Siden du ikke liker laks eller sild, så kunne du kanskje bruke makrell i ulike varianter (peppermakrell og varmrøkt makrell f.eks.) og reker og/eller krabbe.

Da jeg var liten, var det hummer og chatka-krabbe på boks som var favorittene på julefrokosten. Faren min pleide å stoppe meg når jeg ville ta den tredje hummeren, også syntes han det var greit om jeg ikke tok hele krabbeboksen....*s*

Skrevet

I tillegg til det som er nevnt før her: noe slags salat? Reke-, italiensk-, frukt-?

Gjest her hos oss
Skrevet

Vi har egentlig vanlig frokost da, men med noe egg og kjøttpålegg.

Annonse

Skrevet

Fisk av et eller annet slag, fiskekabaret, peppermakrell (eller annen type makrell), ansjos, gjerne også skalldyr hvis dere liker det. Min favoritt er lun leverpostei med løk, sopp og bacon til. Kan absolutt anbefales.

Godt brød, forskjellige typer, lefser og klementiner og annen frukt.

Skrevet

Lefse med risengrynsgrøt og sirup inni. Sylte, rull, kokte egg el. eggerøre. Gomme, geitost, godt syltetøy. Ca. sånn bruker vi det her hos oss :-)

Skrevet

Vi har frokost med litt ekstra godt pålegg da. Rundstykker, roastbeef, kjøttrull, kokt egg, rekesalat, ridderost osv

Skrevet

''Hva MÅ være på plass på julefrokostbordet?''

Vossafår, kokt skinke & banan det er et minimum her i huset! :-)

Skrevet

Bare vanlige ting, sylte, grov leverpostei, sild, kokt egg, ost diverse kjøttpålegg, sylteagurk, og en litt god grov sennep er alltid med.

Skrevet

Vi har vanlig pålegg + kokte egg, røbetsalat, litt kjøttpålegg som julesylte og ribberull, flere sorter juice, melk og varm kakao. :o) Og siden min kjære insisterer på at vi skal ha ordentlig kakao så insisterte jeg på å kjøpe sånn kremsprut fra Tine. :o) Nammis!

Og så litt ulike sorter brød da, vanlig hjemmebakt brød, nøttebrød og julebrød + at jeg har tenkt å bake et fint brytebrød samme morgen.

Annonse

Gjest ChiengMai
Skrevet

Til julefrokost må det være lammerull, ribberull, oksetunge, sylteflesk, kokt lammelår, tomatsild og gjerne Edamerost. Alle disse hører liksom jula til.

Skrevet

Jeg MÅ ha: laks, eggerøre, lammerull, sylterull, grãddost (kjøper det bare til jul), jule-leverpostei (eller helst mammas hjemmelagde), litt hjemmelaget syltetøy,og så mye ekstra som agurk,sylteagurk, drue og mandarin til å ha på graddosten, tomater, god te, juice av forskjellig smak. Og så godt brød da, baker selv havrebrød, valnøttbrød (juleklassiker her i huset nam nam!), fine og grove rundstykker. Min mor pleier også å lage forskjellige patèer, det er kjempegodt.. og salt lammelår! Eeelsker å dekke på fint og pynte skikkelig, selv om det omså bare er oss to og barna, spise sene frokoster og sitte ved bordet leeenge og bare kose oss!

Skrevet

hardkokt egg (evt med litt kaviar)

Roastbeef

Kylling

Kald ribbe

Lefse

gravet ørret

kald kokt ørret

ribberull

sylte

lammerull

kald skinke

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...