Gå til innhold

Hjelp - var maten dårlig, eller omgangsjuke?

Anbefalte innlegg

Gjest urolig mage
Skrevet

Jeg spiste til middag i dag en pose med Toro gryterett (sånn tørket som man blander med vann). Den besto av tørkede grønnsaker, saus, sopp, løk m.m. Jeg tilsatte kjøttdeig.

Etterpå så jeg på pakken at det sto "best før mars 07" !

Nå begynner jeg å føle meg uggen i magen og kvalm. Er det sannsynlig at det er pga maten var for gammel, eller kan det være omganssjuken? Er det farlig å spise mat som er så gammel (så lenge det ikke inneholder kjøtt eller fisk)?

Skrevet

''Etterpå så jeg på pakken at det sto "best før mars 07" !''

Hvis det var kjøttdeigen som var best før mars 07, så er det ikkje rart om du blei dårlig i magen om det derimot var Toro posen, så trenger du ikkje bekymre deg (de holder i årevis).

Gjest pærebrus875
Skrevet

Det er jo tørket pulver da, men vil jo tro at datoen er der for en grunn. Og ofte er det jo noen dager/uker for tidlig dato også lære vi på skolen, tilfelle noen skulle spise for seint så er det ikke GARANTERT ødelagt etter en dag. Men at etter datoen er det lurere å spise noe annet.

En grei huskeregel er at mat som er veldig dårlig, så vil du bli dårlig etter ganske kort tid. Men da snakker vi veldig dårlig mat, som f eks bedervet sjømat.

Dårlig mat men ikke "veldig dårlig", gir gjerne ikke mye plager før man spiser neste måltid, pga ting ligger i magen og ulmer og så dytter du innpå MER mat, og da må man gjerne fort på do/kaste opp, slik at mange feilaktig skylder på f eks gryteretten, når det var det du spiste til lunsj idag som kan ha vært synderen.

det er jo også veldig sjeldent man spiser skikkelig bedervet mat.

Så man kan trygt "stole på" at om man blir dårlig etter 1 time fra man har spist noe, så er det gjerne det man spiste før som utløste det. Har selv opplevd dette selv også, og funnet ut at det jeg hadde til frokost var blitt dårlig, så derfor kom lunsjen opp osv, så jeg holder meg til denne regelen selv.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Etterpå så jeg på pakken at det sto "best før mars 07" !''

Hvis det var kjøttdeigen som var best før mars 07, så er det ikkje rart om du blei dårlig i magen om det derimot var Toro posen, så trenger du ikkje bekymre deg (de holder i årevis).

:-D

Skrevet

"Best før" er lite skummelt, det betyr bare at produsenten garanterer for at alt - smak, lukt, farge osv. - er tiff-toff innen Best Før-datoen.

Etter denne datoen vil innholdet kunne falme, men tørkede produkter vil ikke bli farlige på mange, mange år.

Her spiller nok psyken din deg et lite puss. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...