Gå til innhold

Om å grue seg til jul.

Anbefalte innlegg

''Hvorfor velger du da å fokusere på den kjipe?''

Jeg er ikke enig i at jeg "velger" å fokusere på den kjipe kommentaren. Jeg strever faktisk hardt for å klare å fokusere på de positive kommentarene. Men det er visst enda vanskeligere for tiden enn det pleier å være. Jeg tror det har sammenheng med hvordan jeg har det ellers for tiden. Har du noe hokus-pokus som kan snu det over natten vil jeg gjerne vite det. Hvis ikke må jeg bare satse på at det bedrer seg når jeg får det litt bedre, samtidig som jeg trener på å fokusere på det positive. Det er faktisk ikke så lett bestandig.

For ikke å "blåse opp" kommentaren din/rådet ditt sier jeg til meg selv at dette er noe du sier i beste mening, ikke for å fortelle at jeg er en håpløs idiot som ikke fortjener bedre. (Men det er den siste tolkningen som kommer først, og det er ikke lett å snu på automatiske tolkninger.)

Dette ble visst ganske rotete, men jeg håper du allikevel forstår hva jeg mener. Dvs. at du ikke tolker ting like vrangt som jeg har en tendens til for tiden. :- )

Du er ingen håpløs idiot som ikke fortjener bedre :-)

Med noen gode ønsker for julen fra

Fortsetter under...

Jeg har fått med meg at du ikke er så glad i julen, men frosken og togli har satt deg i trening, har jeg lagt merke til.

Fordelen med vanlige hverdager er at du kan være som du er, du trenger ikke spille glad og lykkelig av hensyn til resten av familien.

Jeg spiller nok ikke glad og hyggelig for noen. Er jeg på trynet så griner jeg og klager til det går over. Og det gjør det heldigvis. Hvis jeg ikke får sagt det til noen så blir alt bare verre og verre.

Så jeg følger nok ikke NHD sine anbefalinger om å ikke snakke om problemene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor han mener at man skal brenne inne med ting. Det er noe han ikke har forstått, tror jeg.

Jeg spiller nok ikke glad og hyggelig for noen. Er jeg på trynet så griner jeg og klager til det går over. Og det gjør det heldigvis. Hvis jeg ikke får sagt det til noen så blir alt bare verre og verre.

Så jeg følger nok ikke NHD sine anbefalinger om å ikke snakke om problemene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor han mener at man skal brenne inne med ting. Det er noe han ikke har forstått, tror jeg.

''Så jeg følger nok ikke NHD sine anbefalinger om å ikke snakke om problemene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor han mener at man skal brenne inne med ting.''

Hæ? Forstår ikke hva du mener her...

Det hjelper å få ut elendigheten, å få satt ord på det. Men så er det det med å ikke "bruke opp" familien da, og jeg vet at en del av dem gleder seg til jul, så jeg har ikke lyst til å ødelegge for dem.

Ikke for det, jeg er ingen helgen som skjuler alt for familien, det klarer jeg ikke, men akkurat julen, og særlig juleaften har jeg ikke lyst til å ødelegge for dem.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og det jeg skrev i mitt innlegg var til alle altså (meg selv inkludert)! Når jeg skrev "mini-nyttårsforsett" mente jeg å klare å ta til seg positive kommentarer her på forumet. Det store forsettet ville jo være å ta til seg sånt i RL! ;-)

Jeg mener at vi har et valg angående hva vi tar til oss/ikke tar til oss. Det er ikke alltid like enkelt å ta det 'sunne' valget, men vi har likevel muligheten til å gjøre det. (Det _virker_ ikke alltid sånn, den er jeg med på, men valget er der like fullt slik jeg ser det..)

Før tok jeg sjelden (nesten aldri) til meg andres positive tilbakemeldinger, men det klarer jeg nå. Det har snudd seg gradvis, så jeg har desverre ingen over-natta-løsning til deg. Det å øve seg her kan være fin trening, var det for meg i hvert fall.

Flott at du forsøker, og at du føler du har kommet et stykke på vei. Gratulerer med det!

:-D

Har du noen konkrete tips? Nå har jeg fått en negativ kommentar igjen, dvs en som sa seg enig i at jeg er en person som "gruer meg til alt, synes alt er kjedelig og uinteressant", og det er visstnok bare det jeg skriver om her inne. Jeg prøver å se bort fra den, velge å fokusere på alt det positive andre har sagt/skrevet. (Nå er det altså to som mener at jeg syter og klager, og mange som ikke mener det, av de som har uttalt seg.)

Jeg har lyst til å fokusere på alle de positive kommentarene jeg har fått, men klarer det ikke. I stedet merker jeg at denne ene negative trekker meg ned. Tips til hvordan jeg kan unngå det?

Gjest LisaMars

Har du noen konkrete tips? Nå har jeg fått en negativ kommentar igjen, dvs en som sa seg enig i at jeg er en person som "gruer meg til alt, synes alt er kjedelig og uinteressant", og det er visstnok bare det jeg skriver om her inne. Jeg prøver å se bort fra den, velge å fokusere på alt det positive andre har sagt/skrevet. (Nå er det altså to som mener at jeg syter og klager, og mange som ikke mener det, av de som har uttalt seg.)

Jeg har lyst til å fokusere på alle de positive kommentarene jeg har fått, men klarer det ikke. I stedet merker jeg at denne ene negative trekker meg ned. Tips til hvordan jeg kan unngå det?

Kanskje du kan tenke hva som er det verste som kan skje med deg etter at du har fått en slik kommentar? Hva betyr det for livet ditt? Endrer det noe i ditt daglige liv? Berører det noen av de du er glad i? Svaret er helt sikkert NEI! Og siden svaret er nei, så trenger du ikke å bry deg om det. Tenk over at du sannsynligvis bare lever en gang og at det i stor grad er de valgene du tar som påvirker hvordan du har det.

Sett grenser for deg selv og si: Jeg skal jammen ikke bry meg om de dumme kommentarene på DOL, for de er ikke verdt noen ting når de ikke bringer noe positivt med seg. DU bestemmer hva som skal påvirke deg og hvem vil vel ha negativ påvirkning?

Se deg over skulderen og geip til de dumme kommentarene! Fysj, bort med dere! :-)

Annonse

''Så jeg følger nok ikke NHD sine anbefalinger om å ikke snakke om problemene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor han mener at man skal brenne inne med ting.''

Hæ? Forstår ikke hva du mener her...

Han mener at man ikke skal snakke om problemene, man bruker opp familie og venner. Da hadde ikke jeg overlevd tror jeg.

Det hjelper å få ut elendigheten, å få satt ord på det. Men så er det det med å ikke "bruke opp" familien da, og jeg vet at en del av dem gleder seg til jul, så jeg har ikke lyst til å ødelegge for dem.

Ikke for det, jeg er ingen helgen som skjuler alt for familien, det klarer jeg ikke, men akkurat julen, og særlig juleaften har jeg ikke lyst til å ødelegge for dem.

Det kunne faktisk jeg finne på. Jeg klarer ikke å holde kjeft jeg hvis jeg har det kjipt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...