Gå til innhold

Åpn.tider julaften, garanti etc. vaskemaskin?

Anbefalte innlegg

Gjest Litt rådløs her
Skrevet

Tror dere jammen ikke at oppvaskmaskinen min streika i sta, akkurat tidsnok til at alt av butikker akkurat var stengt :(

Hørte litt rar lyd da jeg starta den men i julestresset lot jeg det passere.

Maskinen stopper opp halvfull med vann, virker som at den vasker men får stopp før tømming, skyll og sentrifuge.

Attpåtil begynte det å lukte veldig brent/svidd.

Har fått maskinen ut på terassen, den har ikke begynt å brenne. Får ikke opp døren (har sånn sikkerhetslås som gjør at døren åpnes et minutt etter at maskinen er ferdig med vask)

Maskinen er litt under tre og et halvt år gammel.

Jeg må vel få maskinen inn igjen slik at den ikke fryser, det ville jeg i såfall sitte med selv som selvskade?

Er det noen som skjønner hvordan jeg skal få åpnet døren for å få ut klærne uten å knuse den eller presse den opp?

Hva sier forsikring/reklamasjon om det i såfall, kan jeg gjøre det for å spare tøyet som ikke kan ligge inni maskinen helt til det er åpent igjen (vanskelig å tro at jeg får ordnet noe julaften)

Altså, maskinen står på terassen, den har ikke begynt å brenne, klærne er "låst" inni, og kanskje er jeg heldig at det er åpent (kjøpt på expert) på mandag, men tvilende om de får ordnet noe da. Regner med at slike ting bør gå på reklamasjonstiden. (forrige maskin gjorde det etter fire år og det var i samme butikk)

Hva gjør jeg nå?

Skrevet

''Tror dere jammen ikke at oppvaskmaskinen min streika i sta, akkurat tidsnok til at alt av butikker akkurat var stengt :(''

''Hva sier forsikring/reklamasjon om det i såfall, kan jeg gjøre det for å spare tøyet som ikke kan ligge inni maskinen helt til det er åpent igjen (vanskelig å tro at jeg får ordnet noe julaften)''

''Hva gjør jeg nå?''

Har du virkelig vaska klær i oppvaskmaskinen???

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg koblet den til igjen og trykket på knappen for å få opp døren. Du kan også prøve å sette den på tømming også, fordi det er varmeelementene det lukter svidd av antagelig, kan være motoren, men bare å prøve så lenge du står der og kan ta ut støpselet.

Vri bryteren på tømming og sett i kontakten.

Skrevet

''Tror dere jammen ikke at oppvaskmaskinen min streika i sta, akkurat tidsnok til at alt av butikker akkurat var stengt :(''

''Hva sier forsikring/reklamasjon om det i såfall, kan jeg gjøre det for å spare tøyet som ikke kan ligge inni maskinen helt til det er åpent igjen (vanskelig å tro at jeg får ordnet noe julaften)''

''Hva gjør jeg nå?''

Har du virkelig vaska klær i oppvaskmaskinen???

Hehe, der har du et poeng, jeg så ikke at hun skrev oppvaskmaskin.

Skrevet

Hehe, der har du et poeng, jeg så ikke at hun skrev oppvaskmaskin.

Hvis så er tilfelle, så tror eg neppe det går på garantien...he.he..

Skrevet

Hvis så er tilfelle, så tror eg neppe det går på garantien...he.he..

Det er nok tvilsomt ja, da får vi i alle fall at hun får opp igjen luka, før hun leverer den:-)

Gjest Litt rådløs her
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg koblet den til igjen og trykket på knappen for å få opp døren. Du kan også prøve å sette den på tømming også, fordi det er varmeelementene det lukter svidd av antagelig, kan være motoren, men bare å prøve så lenge du står der og kan ta ut støpselet.

Vri bryteren på tømming og sett i kontakten.

Jeg har prøvd alt, å kjøre hele programmet på nytt, sette den på tømming etc. Den vasker på nytt men stopper før tømming, skylling og sentrifugering. Når jeg setter den på programmet tømming så skjer det ikke noe.

Derfor lukker heller ikke døren seg opp. Hjelper ikke å slå den av og på igjen.

Så, "bryter" jeg opp døren for å få klærne ut så de ikke må ligge i minst seks dager? Hva sier reklamsjonsretten om det i såfall?

Og selvsakt så gjelder dette en vaskemaskin, som det står i overskriften, og ikke en oppvaskmaskin.

Skrevet

Det er nok tvilsomt ja, da får vi i alle fall at hun får opp igjen luka, før hun leverer den:-)

:-)

Skrevet

Du må få tømt maskinen for vann. Dette kan gjøres manuelt, på min maskin er det et deksel nederst på maskinen som åpnes, og så er det en tømmeslange som ligger der.

Etter at maskinen er tømt, lar den seg ofte åpne.

Det er ikke sikkert at dette går som en reklamasjonssak, det vil avhenge av hva som er årsaken til at maskinen streiker.

Hvis du finner frem instruksjonsboken, så har den sannsynligvis gode tips til hvordan få tømt og åpnet maskinen.

Skrevet

Jeg har prøvd alt, å kjøre hele programmet på nytt, sette den på tømming etc. Den vasker på nytt men stopper før tømming, skylling og sentrifugering. Når jeg setter den på programmet tømming så skjer det ikke noe.

Så, "bryter" jeg opp døren for å få klærne ut så de ikke må ligge i minst seks dager? Hva sier reklamsjonsretten om det i såfall?

Og selvsakt så gjelder dette en vaskemaskin, som det står i overskriften, og ikke en oppvaskmaskin.

Så det hjelper ikke å vri bryteren på tømming og sette i kontakten heller?

Det kan være en føler av noe slag som har sviktet og hvis den svikter så vil ikke programmet får beskjed om å gå videre og derfor stopper maskinen.

Gjest linnea24
Skrevet

:-)

Vaskemaskiner stopper ved tømming og skylling hvis det ligger noe i filteret.Har du sjekket det?Dette filteret er i luka nederst på maskina.

Skrevet

Vaskemaskiner stopper ved tømming og skylling hvis det ligger noe i filteret.Har du sjekket det?Dette filteret er i luka nederst på maskina.

Du må svare trådstarter:-)

Skrevet

Det kan sitte noe i propellen til motoren som tømmer maskinen også, så ta opp der. Der havner det alt fra knapper, bh-spenner, mynter, skruer osv. Kan være noe sånt som gjør at maskinen stopper, let også i alle filtere.

Gjest Isflaket
Skrevet

Ta av dekselet nederst på maskinen. (det er alltid, nederst, framme uansett hvilket merke maskinen har)

Er det en slange der, åpner du den, og slipper ut vannet.

Skru så ut den runde "dingsen" (som regel helt til venstre). Ta bort alt som har samlet seg der.

Sikkert masse lo og drit visst maskina har gått i over tre år uten at dette har blitt gjort.

Tenker du både får åpnet døra, og at maskina virker etter dette.

Visst ikke, så har sikkert butikken søndagsåpent i morgen:-)

PS Tror ikke du får noe på garantien om du ødelegger noe for å få døren.

Gjest Isflaket
Skrevet

Ta av dekselet nederst på maskinen. (det er alltid, nederst, framme uansett hvilket merke maskinen har)

Er det en slange der, åpner du den, og slipper ut vannet.

Skru så ut den runde "dingsen" (som regel helt til venstre). Ta bort alt som har samlet seg der.

Sikkert masse lo og drit visst maskina har gått i over tre år uten at dette har blitt gjort.

Tenker du både får åpnet døra, og at maskina virker etter dette.

Visst ikke, så har sikkert butikken søndagsåpent i morgen:-)

PS Tror ikke du får noe på garantien om du ødelegger noe for å få døren.

..få opp døren skulle det selvfølgelig være:-)

Skrevet

Jeg ville ringt de du kjøpte den av så fort som svint :) Det kan være de har en reperatør å sende ut. Få dem til å synes synd på deg :) Når det lukter brent så er det kanskje ikke mulig å få åpnet den, det kan ha brent i stykker...... Si tøyet ligger i vann inni der!

Skrevet

Da bør ut første sjekke om avløpet i gulvet på vaskerommet er tett. Sjekk også slangen, rotoren i lofilterkammeret (skru opp, og vannet tømmes rett ut på gulvet), og evt skru av bakdeksel på maskina og sjekk motoren. Dette er veldig enkelt.

Gjest Litt rådløs her
Skrevet

Dere er mange som har svart, tusen takk.

Når jeg satt maskinen på terassen (har hatt en maskin før som plutselig begynte å brenne under bruk så det var det jeg skulle sikre meg mot siden den luktet brent/svidd) så tømte den seg for vann pga. slangen som ble liggende ned.

Når den var tømt så gikk det å få opp døren.

Tok maskinen inn igjen og åpnet filteret. Det var det møkkete, en del hårspenner og en og annen penge. Har ventet til i dag med å skulle rengjøre godt der siden vi skulle en liten tur bort.

Så i dag så får jeg rengjøre denne godt og se om maskinen er interessert i å starte igjen og jobbe uten problemer.

Det blir spennende å se om den brente lukten kommer tilbake og hva den har for funksjonen av maskinen å gjøre.

Så foreløpig må jeg altså si tusen takk for all informasjon til dere som har vært så snille å svare.

Til opplysning når det gjelder garantien så ringte jeg både expert og deres serviceverksted med en gang men begge stedene var steng. Nå kan det jo se ut til at det er "egen feil" dette her så vi får satse på at den virker igjen, hvis ikke så får vi helt enkelt kjøpe oss en ny.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...