Gå til innhold

Fysisk aktivitet og psykisk helse /nhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvilken grad brukes fysisk aktivitet eller helsesport innen behandling av psykiske lidelser? Jeg husker at en lege på Modum for en del år siden forsket på dette, men hvordan tenker man rundt dette i dag?

Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at produksjon av endorfiner og mestringsopplevelser som kan oppnås gjennom fysiske utfordringer, må kunne gi en endret selvfølelse og løft av stemningsleiet for mennesker med moderate psykiske lidelser.

Burde det ansettes flere skitrenere og friskisogsvettis-instruktører på dps rundt om i landet?

Eneste ulempen må jo være at man blir så fryktelig avhengig av jevnlig tilførsel av disse endorfinene...

God jul til både de som liker og de som ikke liker fysisk aktivitet i store mengder :-)

Skrevet

Enda mer skigåing. Har du ikke skjønt det enda? Vinteren er til for å sitte inne foran peisen med en kopp kakao og en trygg mann ved siden av deg. (Nå kom jeg på hva jeg skulle ønsket meg til jul.)

Jeg er litt skuffet over effekten av fysisk aktivitet, i flere uker har jeg gått tur minst en gang i uka, og hadde jo håpet at det ga effekt også på psyken, men i stedet har jeg slitt mer psykisk enn på lenge. (Det har gitt effekt på buksene, så nå må jeg skaffe meg et belte, og på formen, så jeg kommer til å fortsette etter nyttår. Kanskje til og med utvide litt og prøve meg på egen hånd.)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Enda mer skigåing. Har du ikke skjønt det enda? Vinteren er til for å sitte inne foran peisen med en kopp kakao og en trygg mann ved siden av deg. (Nå kom jeg på hva jeg skulle ønsket meg til jul.)

Jeg er litt skuffet over effekten av fysisk aktivitet, i flere uker har jeg gått tur minst en gang i uka, og hadde jo håpet at det ga effekt også på psyken, men i stedet har jeg slitt mer psykisk enn på lenge. (Det har gitt effekt på buksene, så nå må jeg skaffe meg et belte, og på formen, så jeg kommer til å fortsette etter nyttår. Kanskje til og med utvide litt og prøve meg på egen hånd.)

Du bør nok trimme minst 3 ggr i uka for å ha effekt på psyken.

Rask gange i minst 30 minuter.

Skrevet

Dette har vært en fast del av behandlingen hos oss de siste 15 årene. Slik antar jeg det er ved de fleste avdelinger.

Skrevet

Du bør nok trimme minst 3 ggr i uka for å ha effekt på psyken.

Rask gange i minst 30 minuter.

Enda en grunn til å ha som mål å øke aktiviteten. Men det er jo litt urettferdig at det ikke hjelper å gå fra 0 minutter per uke til 45 minutter per uke, da. :- (

Skrevet

Dette har vært en fast del av behandlingen hos oss de siste 15 årene. Slik antar jeg det er ved de fleste avdelinger.

Hva med de alvorlige sinnslidenlsene, er det effekt på de også, og i tilfelle på hvilken måte.

Skrevet

Enda en grunn til å ha som mål å øke aktiviteten. Men det er jo litt urettferdig at det ikke hjelper å gå fra 0 minutter per uke til 45 minutter per uke, da. :- (

For naturen er rettferdighet et ukjent begrep :-)

Gjest Melancholy
Skrevet

For naturen er rettferdighet et ukjent begrep :-)

Jeg trener tre ganger i uken, og har gjort det siden august. Trener både kondisjon og styrke. Poliklinisk på et psykiatrisk sykehus der jeg bor.

Det har ikke hatt noen effekt på annet enn kondisjonen og styrken. Jeg har blitt dårligere psykisk.

Skrevet

De jeg har snakket med har kun fått tilbud om svært lett fysisk trening, evt. korte turer, i forbindelse med innleggelser . Jeg har ikke hørt om opplegg med mer omfattende fysisk trening, ala det man gjør ved helsesportsentrene for fysisk funksjonshemmede.

Hvor mye tid brukes daglig til fysisk trening ved "din" avdeling?

Skrevet

Jeg trener tre ganger i uken, og har gjort det siden august. Trener både kondisjon og styrke. Poliklinisk på et psykiatrisk sykehus der jeg bor.

Det har ikke hatt noen effekt på annet enn kondisjonen og styrken. Jeg har blitt dårligere psykisk.

Tenker du at treningen har gjort deg dårligere psykisk, eller at du har blitt dårligere psykisk til tross for at du har trent?

Jeg synes det er bra å høre at et slikt tilbud om trening gis :-)

Skrevet

De jeg har snakket med har kun fått tilbud om svært lett fysisk trening, evt. korte turer, i forbindelse med innleggelser . Jeg har ikke hørt om opplegg med mer omfattende fysisk trening, ala det man gjør ved helsesportsentrene for fysisk funksjonshemmede.

Hvor mye tid brukes daglig til fysisk trening ved "din" avdeling?

To personer er særlig kjent for denne forskningen i Norge: Egil Martinsen og Hal Sexton.

Sexton samlet sitt materiale og tok sin doktorgrad på dette da han arbeidet hos oss i Levanger. Han fant at rask gange, minst 3 dager i uken i minst 30 min var like virksomt som jogging.

VI har lagt oss på denne minimumsverdien.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=2816466&ordinalpos=38&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Personlig kunne jeg tenke meg å prøve ut en behanlding med noe hardere trening samt en mildere variant av det vi har sett på TV der en tar ungdommer ut i friluftsliv i flere uker (Brad camp ???). Tror det kunne vært noe for cluster C samt mane angst og depresjonsformer.

Skrevet

To personer er særlig kjent for denne forskningen i Norge: Egil Martinsen og Hal Sexton.

Sexton samlet sitt materiale og tok sin doktorgrad på dette da han arbeidet hos oss i Levanger. Han fant at rask gange, minst 3 dager i uken i minst 30 min var like virksomt som jogging.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=2816466&ordinalpos=38&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Personlig kunne jeg tenke meg å prøve ut en behanlding med noe hardere trening samt en mildere variant av det vi har sett på TV der en tar ungdommer ut i friluftsliv i flere uker (Brad camp ???). Tror det kunne vært noe for cluster C samt mane angst og depresjonsformer.

Jeg har vært noen ganger på Beitostølen helsesportsenter. Der trener man 3-5 timer pr dag, samt har et ok tilbud av fritidsaktiviteter. Om vinteren vil en typisk dag bestå av ca 4 økter, og aktivitetene er f.eks. bassengtrening, ridning, langrenn, sirkeltrening, alpint, aerobic, ballsport mm. Så mye trening 6 dager pr uke i 4 uker, kombinert med god struktur i forhold til søvn og kosthold, er en vitamininnsprøytning av dimensjoner for mange. Tilbudet er dessverre forbeholdt mennesker med fysiske lidelser, men jeg synes opplegget burde vært prøvd i forhold til en del psykiske lidelser.

Enig i at en noe fornorsket versjon av Brat-camp også burde vært prøvd ut. Enkelte behandlingsopplegg for rusmisbrukere har benyttet seg av f.eks. lange fjellturer i starten av behandlingen nettopp for å få til en noe tilsvarende effekt som den man så av Brat-camp .

Skrevet

Jeg har vært noen ganger på Beitostølen helsesportsenter. Der trener man 3-5 timer pr dag, samt har et ok tilbud av fritidsaktiviteter. Om vinteren vil en typisk dag bestå av ca 4 økter, og aktivitetene er f.eks. bassengtrening, ridning, langrenn, sirkeltrening, alpint, aerobic, ballsport mm. Så mye trening 6 dager pr uke i 4 uker, kombinert med god struktur i forhold til søvn og kosthold, er en vitamininnsprøytning av dimensjoner for mange. Tilbudet er dessverre forbeholdt mennesker med fysiske lidelser, men jeg synes opplegget burde vært prøvd i forhold til en del psykiske lidelser.

Enig i at en noe fornorsket versjon av Brat-camp også burde vært prøvd ut. Enkelte behandlingsopplegg for rusmisbrukere har benyttet seg av f.eks. lange fjellturer i starten av behandlingen nettopp for å få til en noe tilsvarende effekt som den man så av Brat-camp .

Jeg har forsøkt et sånt treningsopplegg for fysisk sykdom. Fungerte meget bra, ble hypoman/manisk og satte igang en revolusjon etter at jeg kom hjem. Men jeg er bipolar da, for meg er det viktig å trene i riktige porsjoner og ikke la det ta av.

Er helt enig i at regelmessig fysisk trening er bra når man er psykisk syk. Tror jeg har greid å holde depresjonen på avstand siste to måneder pga dette. Har i tillegg vært ekstremt streng med meg selv og nektet negative tanker å få komme å ta over.

Skrevet

Det er en genial idé med helsesportssenter også for psykisk syke!

Skrevet

Hvor lang ventetid det er der oppe nå da, 1,5 år eller kortere?

Gjest skipohoi
Skrevet

Jeg hadde et 4 ukersopphold på Jeløya Kurbad i år. Jeg lider av høyt stoffskifte og angst som tilleggslidelse.

Det høye stoffskiftet har gjort meg passiv i flere år - da pulsen har vært et stort problem i tillegg til at angst gir samme symptomer.

Et suverent opplegg med moderat trening 2 ganger pr dag, vektlegging av kosthold og samtaler med psykolog 2 ganger i uken.

Det endret livet mitt fra og være totalt invalidisert til og mestre hverdagen på en helt annen måte. Jeg har gått ned 13 kilo og trener nå 3-5 dager i uken :) Nå har jeg fått et nytt opphold på nyåret og gleder meg som bare det for og se hvilken forbedring jeg har hatt i forhold til et utgangspunkt som var nær sengeliggende :)

Så i en del tilfeller tror jeg fysisk rehabilitering er nesten mer viktig en det psykiske. For form bygger psyke :) Og det er godt med en pause fra alt fokus på angst, angst, angst :)

Her fikk jeg vært sosial igjen, smilte og lo og delte mestringsfølelsen med andre - suverent :)

Skrevet

Hva er cluster C?

Skrevet

Jeg ville tro at når folk er innlagt er de ofte for dårlige til å være med på et sånt opplegg, det har i alle fall jeg vært. Hadde ikke klart det i høst/vinter heller. Tilbudet for de med fysiske sykdommer er vel heller ikke beregnet for folk når de er på det dårligste?

Men som et slags forebyggende tiltak tror jeg det kunne vært nyttig for mange. Merkelig at det ikke er mer av det, egentlig.

Skrevet

Jeg hadde et 4 ukersopphold på Jeløya Kurbad i år. Jeg lider av høyt stoffskifte og angst som tilleggslidelse.

Det høye stoffskiftet har gjort meg passiv i flere år - da pulsen har vært et stort problem i tillegg til at angst gir samme symptomer.

Et suverent opplegg med moderat trening 2 ganger pr dag, vektlegging av kosthold og samtaler med psykolog 2 ganger i uken.

Det endret livet mitt fra og være totalt invalidisert til og mestre hverdagen på en helt annen måte. Jeg har gått ned 13 kilo og trener nå 3-5 dager i uken :) Nå har jeg fått et nytt opphold på nyåret og gleder meg som bare det for og se hvilken forbedring jeg har hatt i forhold til et utgangspunkt som var nær sengeliggende :)

Så i en del tilfeller tror jeg fysisk rehabilitering er nesten mer viktig en det psykiske. For form bygger psyke :) Og det er godt med en pause fra alt fokus på angst, angst, angst :)

Her fikk jeg vært sosial igjen, smilte og lo og delte mestringsfølelsen med andre - suverent :)

Hvem er opplegget beregnet for? Er det nok hvis en "bare" har psykiske lidelser? Og hva slags problemer har de som er der? Jeg tror det kunne være godt å komme til et sånt sted hvor folk (også de andre som er der) er kjent med psykiske problemer og hvordan det arter seg. Da kan jeg la angst være angst, og trenger kanskje ikke bruke så masse krefter på å "holde masken" eller forklare og forsikre andre om at angst ikke er farlig, at angstanfall går over og at jeg kommer til å overleve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...