Gå til innhold

Filmutdanning (NISS/Den Norske Filmskolen)

Anbefalte innlegg

Gjest jobbe med film?
Skrevet

Hei!

Er det noen som jobber med film her? Eller som har gått utdanning innen film ved noen av skolene over (eller andre)? Jeg vurderer å søke, men jeg er litt usikker på om jeg er "god nok". Hvordan er nivået? Er de fleste elevene sånne som lever og ånder for film eller har man noen "normale" der også?

Hva kreves av søknadsinnleveringene? Kan man komme inn om man starter helt fra scratch, men viser tydelig talent?

Fortell, fortell!

Fortsetter under...

Skrevet

Det står en del om det i informasjonen som du sikkert har lest http://www.niss.no/index.php?section=177

Jeg tror det er en skole for nybegynnere som har interesse for faget, og at det bare er en fordel at du er "normal".

Skolen var en tid kritisert for å ikke holde mål, tror det gjaldt musikklinja, men har hørt positivt om den også.

Gjest jobbe med film?
Skrevet

Det står en del om det i informasjonen som du sikkert har lest http://www.niss.no/index.php?section=177

Jeg tror det er en skole for nybegynnere som har interesse for faget, og at det bare er en fordel at du er "normal".

Skolen var en tid kritisert for å ikke holde mål, tror det gjaldt musikklinja, men har hørt positivt om den også.

Takk for svar.

Jeg har lest på nettsidene til både NISS og Den Norske Filmskolen på Lillehammer. Men informasjon om miljøet og hvor dyktige folk er er sånt som ikke står på sidene. Altså sånt man vet etter å ha gått der. Men takk likevel. Jeg har vært litt usikker på om NISS har vært noe lignende videregående skole, eller om det er på linje med høyskoler.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har lest på nettsidene til både NISS og Den Norske Filmskolen på Lillehammer. Men informasjon om miljøet og hvor dyktige folk er er sånt som ikke står på sidene. Altså sånt man vet etter å ha gått der. Men takk likevel. Jeg har vært litt usikker på om NISS har vært noe lignende videregående skole, eller om det er på linje med høyskoler.

Jeg tror Niss regnes som videregående. Ring og spør på skolen. Kommer du inn på Lillehammer? Høres spennende ut uansett. Lykke til!

Skrevet

Det er veldig vanskelig å få jobb med film her i Norge. Om du skal ha noen sjans i det hele tatt bør du søke Volda eller Lillehammer, eventuelt filmskolen i Danmark.

Gjest jobbe med film?
Skrevet

Det er veldig vanskelig å få jobb med film her i Norge. Om du skal ha noen sjans i det hele tatt bør du søke Volda eller Lillehammer, eventuelt filmskolen i Danmark.

Jeg har sett litt på skolen i Lillehammer og der kunne jeg godt tenke meg å gå. Problemet er jo at de tar inn bare 6 stk på hver linje. Dvs svært vanskelig å komme inn. Men så aner jeg heller ikke hvilket nivå de ligger på de som kommer inn... Og hva får man i oppgave når man skal sende søknad (arbeidsprøve)?

Nå tar de ikke inn noen før i 2009 så jeg får finne på noe annet imens. Jeg har også kikket litt på filmskolen i Danmark. Det ser utrolig gøy ut å kunne jobbe med film!

Annonse

Gjest jobbe med film?
Skrevet

Jeg tror Niss regnes som videregående. Ring og spør på skolen. Kommer du inn på Lillehammer? Høres spennende ut uansett. Lykke til!

Det er bare vanlig studiekompetanse, gode data- og engelskkunnskaper som kreves. Men så er det intervjuer og opptaksprøver...og når det gjelder disse har jeg ingen anelse om hva som kreves og hvor høyt nivået er. Det er derfor jeg lurte på om man må være filmfreak for å komme inn. :-) Men så finnes det jo filmfreaker som kanskje ikke er så dyktig på å utføre de tingene de kan alt om...

Skrevet

Det er bare vanlig studiekompetanse, gode data- og engelskkunnskaper som kreves. Men så er det intervjuer og opptaksprøver...og når det gjelder disse har jeg ingen anelse om hva som kreves og hvor høyt nivået er. Det er derfor jeg lurte på om man må være filmfreak for å komme inn. :-) Men så finnes det jo filmfreaker som kanskje ikke er så dyktig på å utføre de tingene de kan alt om...

Det du eventuelt kan gjøre er å ta et år på Niss som en for-skole, før du søker lillehammer eller utlandet, hvis du ikke kommer inn der med en gang, og få litt mer selvtillit ev. Men det beste hadde jo vært og snakket med noen som gikk på film på Niss, ja. Hm.

Skrevet

Ha.ha.ha...Har du noengang sett èn _god_ norsk film?

''Jeg vurderer å søke, men jeg er litt usikker på om jeg er "god nok". Hvordan er nivået?''

Alle er tydeligvis gode (dårlige) nok til å komme inn der, det gjenspeiles jo gjennom det generelle nivået på norske filmer.

Hadde eg vært deg, så hadde eg heller satsa på en filmskole i utlandet, eventuellt Danmark.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...