Gå til innhold

Kumelksallergi, melkeproteinintoleranse eller laktoseintoleranse?


Gjest Wenche K.

Anbefalte innlegg

Gjest Wenche K.

Mine foreldre har fortalt meg at jeg ble diagnostisert med kumelksallergi da jeg var spebarn. Min mor var ikke i stand til å amme meg pga sykdom. For at kumeelksblandingen skulle tåles ble den tilsatt knuste C-vitamintabletter. Men tåler ekte kumelksproteinallergikere å drikke melk syrnet med C-vitaminer? Kan dette heller ha vært en form for intoleranse pga for lav produksjon av laktase eller andre enzymer? Jeg tenker da spesielt på laktoseintoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Hei

Kumelkproteinallergi er allergisk reaksjon mot proteinene i kumelken. Det er som du ganske riktig sier ikke mulig å gjøre melken mindre allergen ved hjelp av C-vitamintabletter. For at kumelkallergikere skal tåle melken må den hydrolyseres og det er en meget omstendelig prosess. På apoteket finnes forskjellige typer hydrolysert melk - de mest brukte er Nutramigen og Profylac. Disse er fullstendig hydrolyserte og tåles av de aller fleste kumelkallergikere (>95 % av kumelkallergiske barn). Nan HA er delvis hydrolysert og tåles IKKE av kumelkallergikere.

Ved laktoseintoleranse er det melkesukker som ikke tåles. Syrnet melk tåles bedre av dem som har laktoseintoleranse fordi bakteriekulturene i surmelk er med på å spalte melkesukkeret. Gul ost inneholder så godt som ikke melkesukker og tåles derfor godt, brun ost derimot inneholder mye laktose og tåles derfor ikke av laktoseintolerante. Det er ikke vanlig å bruke C-vitaminer for å spalte melkesukker og jeg har vanskelig for å se at det kan være effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...