Gå til innhold

Legesekretær står i veien for kontakt med lege


Gjest oppgitt og fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest Opggitt og forvilet

Alle pasienter er ikke som deg. De vil gjerne ha et svar av legesekretæren og bli beroliget fram til de får time. Det er mange dyktige legesekretærer som har greie på det de snakker om. Jeg merker godt forskjell på legesekretærene på legesenteret der jeg går, de fleste er dyktige og jeg vet at legen hører på hva de sier.

Men en legesekretær har vel ikke noe med det medisinske å gjøre? Jeg liker ikke at legesekretærer blander seg inn i ting som jeg vil skal være privat mellom meg og min lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Oppgitt og fortvilet

Jeg sa ikke at alle diagnoser kan stilles over telefon, jeg sa at noen diagnoser kan stilles ut i fra symptomer. Og symptomer er nok til å avgjøre om det er noe som haster.

Det høres ikke ut som du er nedprioritert heller, du fikk jo time over nyttår, antagelig en av de første ledige timene. At du har vært syk lenge uten noen dramatisk forverring tyder på at det går fint å vente til over nyttår.

Prioritert og prioritert fru Blom. Det begynner å bli en stund siden legen fikk beskjed om dette da, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppgitt og fortvilet

Jeg har faktisk fått med meg at du synes legen og legesekretæren ikke prioriterte deg høyt nok.

Jeg skrev heller ikke at legesekretæren innhentet opplysninger OM deg, men FRA deg. For du fortalte vel på telefonen hva som var symptomene dine?

Ut i fra det du skriver visste legen allerede en del om dine symptomer, bl.a. at du ikke har klart å holde på maten. Legen har garantert ikke stolt blindt på legesekretæren, men tatt de opplysningene hun har fått av deg og sett dem i sammenheng med det han allerede visste. Og så har legen kommet frem til at det ikke haster mer enn at du kan vente til over nyttår.

Hvis du er alvorlig bekymret for væskebalansen bør du ta en tur på legevakta.

Jeg merker at jeg begynner å bli irritert (sikkert fordi jeg har en forferdelig dag), så jeg skal slutte nå før jeg skriver noe jeg angrer på.

Håper i alle fall det ordner seg for deg når du kommer til legen, at han finner ut hva som feiler deg og får gjort noe med det ganske raskt.

Håper du tross alt får det fint resten av jula. :- )

Jeg skjønner alt det der, men jeg føler at jeg ikke blir tatt på alvor når jeg må gå i lang tid å være dårlig uten å få en ordentlig sjekk HOS legen. Og jeg begynner å bli irritert på deg også, fordi du ikke skjønner det. Altså, at det er ille å være dårlig/syk, uten engang å få møte legen og avklart hva det kan være, om det kan gjøres noe med osv. En tlf.konsultasjon vil jo aldri kunne tilfredstille kravene til ordentlig behandling. Hadde vært greit om dette var noe som gikk over etter et par uker, men dette har vart alvorlig lenge nå, og det tærer på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner alt det der, men jeg føler at jeg ikke blir tatt på alvor når jeg må gå i lang tid å være dårlig uten å få en ordentlig sjekk HOS legen. Og jeg begynner å bli irritert på deg også, fordi du ikke skjønner det. Altså, at det er ille å være dårlig/syk, uten engang å få møte legen og avklart hva det kan være, om det kan gjøres noe med osv. En tlf.konsultasjon vil jo aldri kunne tilfredstille kravene til ordentlig behandling. Hadde vært greit om dette var noe som gikk over etter et par uker, men dette har vart alvorlig lenge nå, og det tærer på....

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Men nå har du fått time over nyttår. Kanskje du kan slå deg til ro med det? Er det langt ut i januar du har time?

Jeg mente ikke å si at jeg blir spesielt irritert på deg, har bare en elendig dag så jeg blir irritert på det meste.

Men som sagt håper jeg du får det fint resten av jula, og at du og legen finner ut av hva som er i veien med deg og du får effektiv behandling. God bedring. :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,vet. men dette har pågått lenge da.men ikke lenge til jeg skal dit nå.så får han ta en orntlig test.

Det er jeg enig med deg i. Men hvilken test mener du er en ordentlig test? Jeg har hanglet i tre mnd før jul og vært hos legen to ganger men han finner ikke ut hva det er. Sier det er en virus og da er det ikke mer å gjøre og det er jeg jo klar over.

Jeg kjøpte forresten svarthyll som ble anbefalt her inne og det hjelp etter en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en legesekretær har vel ikke noe med det medisinske å gjøre? Jeg liker ikke at legesekretærer blander seg inn i ting som jeg vil skal være privat mellom meg og min lege.

Det er jobben deres da. De lærer både sykdomslære og anatomi når de går på skole og lærer ganske mye og mer lærer de etterhvert som de jobber.

De skal jo avlaste legen og sile ut hvem som er alvorlig syke og hvem som er bare syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest eks-legesekretær

Legesekretærene står mellom barken og vReden.

Slipper hun deg igjennom får hun kjeft hos legen -

slipper hun deg ikke igjennom får hun kjeft fra deg.

Det eneste hun forsøker er å gjøre en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest tråden er jeg veldig enig med både Dorthe og Orio.

Det er ikke slik at man får hastetime hos legen bare fordi man har vært syk lenge. Du er sikkert et voksent menneske og du er frisk nok til å klare deg til over nyttår. Det finnes syke småbarn, spedbarn og gamle mennesker som trenger tilsyn i dagene fram til januar. Om du virkelig er så dårlig at du bekymrer deg for din egen helse, så får du gå på legevakten. At du personlig velger å ikke gjøre det før "det står om liv" er din egen vurdering.

Greit nok at du mener legesekretæren tråkket over dine personlige grenser, men hun forsøkte nok bare å berolige deg og hjelpe så godt hun kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det jeg reagerer på - at legen lot en legesekretær bestemme hva som feiler meg ut i fra noe jeg har sagt (som kan være feilslått) og UTEN å undersøke meg OG at jeg ikke har blitt frisk ennå (selv om jeg burde vært det for lenge siden).

Jeg kunne selvsagt oppsøke legevakta, men det gjør jeg ikke uten at det står om livet. Det jeg er redd for å nå, er at elektrolyttene og saltnivået i blodet er fucka opp, fordi jeg gjennom lang tid ikke har klart å holde på maten. Dette VET legen og han har visst det lenge. Derfor jeg reaagerer.

Nei ærlig talt, dra til legevakta!

Har du forresten ikke fastlegeordning? Her hos oss er det sånn at man skal kunne få hastetime på dagen! Synes du kan kreve å få en time.

Men hvis ikke det er mulig så ta deg en tur på legevakta og sjekk opp infeksjoner og andre ting du er bekymra for da, istedenfor å sitte hjemme og filosofere og dvele over din egen allmenntilstand.

Hilsen ei som dro til legevakta på julaften fordi jeg bare visste at jeg hadde fått halsbetennelse (streptokokker på mandlene), noe de fort konstaterte at jeg hadde, jeg dro på vaktapoteket og var hjemme igjen en time senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skjer dette??

Jeg har lest alle trådene i denne diskusjonen, men uten å kjenne saken fra begge sider, vil jeg ikke gjøre meg opp noen mening om hvorvidt denne legesekretæren har gjort noe galt eller ikke.

Det som imidlertid gjør at jeg ikke klarer ta deg seriøst, er at hvis du virkelig mener du er så dårlig at du bør prioriteres til en akutt-time, SAMTIDIG som du sier at du ikke kommer til å oppsøke legevakta, så bør du finne noe mer konstruktivt å bruke tiden på enn å klage her. Legevakt er nemlig til (blant annet) for pasienter som ikke får akutt-time hos fastlegen sin.

Med andre ord: Enten er du så dårlig at du må ta en tur på legevakta, ellers tar du det med ro og venter på timen over nyttår (uten å klage over at det er lenge til). Noe annet blir for dumt.

Beklager at jeg er ganske direkte her, men det er iallfall oppfatningen jeg sitter med etter å ha lest innleggene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...