Gå til innhold

Cipralex og langtidsvirkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig begynt på Cipralex og merket bedring omtrent med engang.Nå begynner bivirkningene og gå vekk og jeg begynner å kjenne meg som meg selv igjen.

Jeg har faktisk kost meg i jula.Jeg gruet meg veldig men merker at jeg nå har en slags buffersone.Jeg er ikke så nærtaken og sårbar eller irritabel..

Det er helt utrolig at medisiner kan fungere slik.Endel av disse symtomene som nå er borte viste jeg ikke kom av depresjon.

Det jeg lurer på er hva jeg kan forvente.Vil bedringen stagnere?Vil de slutte å fungere?. Er det farlig å gå på disse over lengre tid. Vil depresjonen komme tilbake når jeg slutter på de?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vil bedringen stagnere?

S: Ja, men forhåpentligvis ikke før du er helt frisk. Det kommer også en del an på hvordan du utnytter bedringen din. Får du ryddet i konflikter, legger inn en sunn livvstil og sørger for regelmessig å gjøre ting som gjør deg godt, vil dette gjøre deg enda bedre og beskytte mot ny depresjon.

Vil de slutte å fungere?

S: Det er beskrevet noe lavere effekt over tid (fading) hos en liten gruppe pasienter. Ikke tenk atunntaket skal skje med deg.

Er det farlig å gå på disse over lengre tid.

S: Nei, det er ikke farlig. En har nå over 30 års observasjonstid på denne gruppen medisiner uten at det har kommet noen advarsler om fare ved langtidsbruk (fra seriøse, offentlige kilder)-

Vil depresjonen komme tilbake når jeg slutter på de?

S: Hos noen vil det komme tilbake. De tre viktigste faktorene som sier noe om denne tilbakefallsrisiko er:

1. I hvor stor grad en har løst psykososiale konflikter i hverdagen.

2. Hvor mange depresjoner en har hatt tidligere. Mange tidliere episoder øker faren for nye.

3. I hvor stor grad en har behandlet tidligere depresjoner helt til remisjon (friskhet). Tidligere dårlig behandling øker risisko for tilbakefall.

En skal ta depresjonsbehandling alvorlig og følge legens råd fullt ut hva gjelder behandlingslengde og andre tiltak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...