Gå til innhold

Ser du på deg selv som "funksjonshemmet"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er uklart hvem som tilhører kategorien "funksjonshemmede".

Kan du tenke deg å si noe om hvorvidt du tenker at din psykiske lidelse gjør at du tilhører kategorien "funksjonshemmede"?

I politiske dokumenter sier man at funksjonshemninger oppstår som følge av misforhold mellom individets forutsetninger og samfunnets/omgivelsenes krav. En funksjonshemmet sier de er er en person som får sin praktiske livsførsel vesentlig begrenset på grunn av misforholdet memlom nedsatt funksjonsevne og samfunnets krav.

Grunnen til at jeg i denne sammenhengen helt uformelt ønsker å høre hvorvidt brukerne av dette forumet identifiserer seg som funksjonshemmede, er at jeg for tiden leser funksjonshemningsteori og er opptatt av begrepet.

Så alle hjelpsomme sjeler: Er du funksjonshemmet? I såfall hvorfor? Og hvis ikke, hvem anser du for å være funksjonshemmet?

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

18

• Orio

6

• hidi, the scorpion

3

• cathlin

1

Skrevet

''Så alle hjelpsomme sjeler: Er du funksjonshemmet? I såfall hvorfor? Og hvis ikke, hvem anser du for å være funksjonshemmet?''

Jeg vil først begynne med å si at jeg tror at funksjonshemming har blitt et negativt ladet begrep som mange forbinder med fordommer.

Pga det vil jeg nødig si at jeg er funksjonshemmet.

Men ut i fra den politiske def som du nevner her, så er jeg nok funksjonshemmet. Funksjonsevnen min er jo nedsatt og jeg er 65% ufør. Så dermed er det et gap mellom samfunnets krav og mine forutsetninger for tiden.

Men - er funksjonshemming et permanent begrep? Altså, er det slik at de som har en funksjonshemming ikke kan ha bedringspotensiale?

Hvis det er sånn, så vil jeg ikke kalle med funksjonshemmet, for jeg regner med at funksjonsnivået mitt vil øke med tiden.

Generelt vil jeg si at begrepet "funksjonshemming" forbinder jeg med mennesker som har et fysisk handicap, eller mennesker som er utviklingshemmede på det mentale plan.

Skrevet

Forresten - nå gjorde du meg nysgjerrig frosken. Hva studerer du? :)

Skrevet

Jeg ville aldri "presentert" meg som funksjonshemmet, men jeg er enig i at det jo det er jeg, i og med at jeg har nedsatt yteevne.

Altså jeg fungerer jo ikke så godt som man skulle forvente, dermed er jo funksjonenevnen nedsatt, altså "hemmet"...

Men jeg snakker om aldri om at jeg er det da.

Skrevet

Jeg ville aldri "presentert" meg som funksjonshemmet, men jeg er enig i at det jo det er jeg, i og med at jeg har nedsatt yteevne.

Altså jeg fungerer jo ikke så godt som man skulle forvente, dermed er jo funksjonenevnen nedsatt, altså "hemmet"...

Men jeg snakker om aldri om at jeg er det da.

Hvis du skulle velge mellom betegnelsene "å være psykisk syk" og "å være funksjonshemmet", hvilken synes du da best passer for deg i din situasjon?

Skrevet

Hvis du skulle velge mellom betegnelsene "å være psykisk syk" og "å være funksjonshemmet", hvilken synes du da best passer for deg i din situasjon?

Jeg finnes visst ikke jeg :-)

Skrevet

Trekker du likhetstegn mellom syk og funksjonshemmet ?

I min forestillingsverden er funksjonshemmet en person som enten har mistet evner eller aldri har fått dem ???

Skrevet

Jeg finnes visst ikke jeg :-)

Nå må du være tålmodig da, fnugg :-) Jeg må jo rekke å tenke litt også!

Skrevet

"Psykisk syk" synes jeg passer best. Det er ikke bare en spesifisering av "funksjonshemning", det er også noe folk ville forstått mye bedre enn "funksjonshemmet"...

Jeg er jo varig psykisk syk...

Mulig jeg tenker litt for enkelt på saken. :-)

Skrevet

Trekker du likhetstegn mellom syk og funksjonshemmet ?

I min forestillingsverden er funksjonshemmet en person som enten har mistet evner eller aldri har fått dem ???

Hva slags type "evner" tenker du da på?

Hvis psykisk sykdom medfører redusert evne til å fungere i arbeidslivet, er vedkommende da funksjonshemmet? Eller synes du det virker feil å si at vedkommende tilhører kategorien "funksjonshemmede"?

Skrevet

''Så alle hjelpsomme sjeler: Er du funksjonshemmet? I såfall hvorfor? Og hvis ikke, hvem anser du for å være funksjonshemmet?''

Jeg vil først begynne med å si at jeg tror at funksjonshemming har blitt et negativt ladet begrep som mange forbinder med fordommer.

Pga det vil jeg nødig si at jeg er funksjonshemmet.

Men ut i fra den politiske def som du nevner her, så er jeg nok funksjonshemmet. Funksjonsevnen min er jo nedsatt og jeg er 65% ufør. Så dermed er det et gap mellom samfunnets krav og mine forutsetninger for tiden.

Men - er funksjonshemming et permanent begrep? Altså, er det slik at de som har en funksjonshemming ikke kan ha bedringspotensiale?

Hvis det er sånn, så vil jeg ikke kalle med funksjonshemmet, for jeg regner med at funksjonsnivået mitt vil øke med tiden.

Generelt vil jeg si at begrepet "funksjonshemming" forbinder jeg med mennesker som har et fysisk handicap, eller mennesker som er utviklingshemmede på det mentale plan.

Dine refleksjoner rundt dette samsvarer godt med det jeg tror er "vanlige" oppfatninger mht "funksjonshemmede"/"funksjonshemning".

Jeg tror også at du har rett i at følger negative assosiasjoner med betegnelsen, og at mange av den grunn ikke ønsker å identifisere seg med kategorien.

Hva ville du synes var minst stigmatiserende av å si at du har en psykisk lidelse eller at du har en funksjonshemning?

Skrevet

Forresten - nå gjorde du meg nysgjerrig frosken. Hva studerer du? :)

Det er så få studenter som tar dette faget, at jeg ikke har lyst til å svare konkret på dette. Det innebærer i praksis at jeg blir svært lett å identifisere, uten at det nødvendigvis gjør så mye...

Men det er ikke spes.ped :-)

Skrevet

Hva slags type "evner" tenker du da på?

Hvis psykisk sykdom medfører redusert evne til å fungere i arbeidslivet, er vedkommende da funksjonshemmet? Eller synes du det virker feil å si at vedkommende tilhører kategorien "funksjonshemmede"?

Jeg tenker at en funksjonshemming medfører en varig lidelse som ikke lar seg helbrede. Selv om man er hemmet i sin funksjon ved et benbrudd, er dette noe som lar seg helbrede og som jeg ikke ville definert som en funksjonshemming slik jeg oppfatter begrepet.

Skrevet

Nå må du være tålmodig da, fnugg :-) Jeg må jo rekke å tenke litt også!

Men jeg er så spent! Synes dette er så interessant da, vettu :-)

Skrevet

Det er så få studenter som tar dette faget, at jeg ikke har lyst til å svare konkret på dette. Det innebærer i praksis at jeg blir svært lett å identifisere, uten at det nødvendigvis gjør så mye...

Men det er ikke spes.ped :-)

Okey, da er det forståelig :-)

Skrevet

Dine refleksjoner rundt dette samsvarer godt med det jeg tror er "vanlige" oppfatninger mht "funksjonshemmede"/"funksjonshemning".

Jeg tror også at du har rett i at følger negative assosiasjoner med betegnelsen, og at mange av den grunn ikke ønsker å identifisere seg med kategorien.

Hva ville du synes var minst stigmatiserende av å si at du har en psykisk lidelse eller at du har en funksjonshemning?

''Hva ville du synes var minst stigmatiserende av å si at du har en psykisk lidelse eller at du har en funksjonshemning?''

Jeg tror jeg ville foretrukket å si at jeg har en psykisk lidelse, eller helst at jeg sliter litt psykisk. Jeg synes at begrepet "funksjonshemmet" har etterhvert blitt et belastet begrep. Men synes å huske at dette nå har blitt forandret til "utviklingshemmet" - stemmer det?

Skrevet

Jeg tenker at en funksjonshemming medfører en varig lidelse som ikke lar seg helbrede. Selv om man er hemmet i sin funksjon ved et benbrudd, er dette noe som lar seg helbrede og som jeg ikke ville definert som en funksjonshemming slik jeg oppfatter begrepet.

Det er jeg enig med deg i :-)

Men en del psykiske lidelser er kroniske, i hvertfall i betydningen at de antas å vare i flere år. Vil du da si at personen er funksjonshemmet dersom evnen til å jobbe 100% er redusert?

Skrevet

''Hva ville du synes var minst stigmatiserende av å si at du har en psykisk lidelse eller at du har en funksjonshemning?''

Jeg tror jeg ville foretrukket å si at jeg har en psykisk lidelse, eller helst at jeg sliter litt psykisk. Jeg synes at begrepet "funksjonshemmet" har etterhvert blitt et belastet begrep. Men synes å huske at dette nå har blitt forandret til "utviklingshemmet" - stemmer det?

Utviklingshemmet er ikke i bruk, men derimot funksjonsnedsettelser og funksjonshemming. Innenfor politisk retorikk så refererer det første til en egenskap ved individet, mens det andre er noe som oppstår som følge av samfunnets manglende tilrettelegging for menneskelig variasjon.

Skrevet

Utviklingshemmet er ikke i bruk, men derimot funksjonsnedsettelser og funksjonshemming. Innenfor politisk retorikk så refererer det første til en egenskap ved individet, mens det andre er noe som oppstår som følge av samfunnets manglende tilrettelegging for menneskelig variasjon.

Aha - akkurat. Så når man bruker begrepet "funksjonshemming" så betyr det egentlig at en person blir hemmet av samfunnet til å bruke sine evner og funksjoner pga manglende tilrettelegging? Da er det vel et negativt ladet begrep, men jeg tror de fleste legger noe annet i det. Og funksjonsnedsettelse er egenskaper ved individet. Hvis jeg da ikke tolker dette feil?

Da kan man begynne å lure på hva som er funksjonshemming og hva som er funksjonsnedsettelse og hvilken sammenheng det har med samfunnstrukturene i dag. Og hvilke konsekvenser det har på individplan.

Urk - burde visst mer om dette jeg, men lærer vel mer når jeg tar opp igjen studiene :-)

Skrevet

Det er jeg enig med deg i :-)

Men en del psykiske lidelser er kroniske, i hvertfall i betydningen at de antas å vare i flere år. Vil du da si at personen er funksjonshemmet dersom evnen til å jobbe 100% er redusert?

Det er jo riktig at det da blir en funksjonshemning. Jeg har for eksempel store konsentrasjonsproblemer noe som gir meg redusert arbeidsevne. Så per definisjon har jeg varig hemmet funksjon.

Men på spørsmål om hva som feiler meg sier jeg hverken at jeg er funksjonshemmet eller psykisk syk. Jeg sier bare at jeg har konsentrasjonsproblemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...