Gå til innhold

Ser du på deg selv som "funksjonshemmet"?

Anbefalte innlegg

Gjest funksjonshemmet?

Det er så få studenter som tar dette faget, at jeg ikke har lyst til å svare konkret på dette. Det innebærer i praksis at jeg blir svært lett å identifisere, uten at det nødvendigvis gjør så mye...

Men det er ikke spes.ped :-)

Å, nå fikk jeg forferdelig lyst til å gjette. Men det kan jeg jo ikke, for da ville jeg evt avsløre deg... *sukk*

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

18

• Orio

6

• hidi, the scorpion

3

• cathlin

1

Gjest funksjonshemmet?

Jeg spurte om noe ala det samme her inne i 2005 (eller var det 2004?) en gang. Mener å huske jeg ikke fikk så mange svar, men er du nysgjerrig nok kan du jo sikkert gå tilbake og lete. (Beklageligvis husker jeg ikke hva jeg kalte meg da)

Jeg ønsket ikke "riktige" svar på det jeg spurte om, jeg ønsket umiddelbare og ærlige kommentarer :-)

(Din oppfatning er forøvrig helt i tråd med mange andres. Det har vært vanlig å skille mellom sykdom og funksjonshemming, og dersom sykdommen lar seg behandle har det ikke vært vanlig å anse personen som funksjonshemmet. )

Fortsatt god jul :-)

:-)

Gjest BipolarII...jeg visst

Synes det klinger merkelig med "psykisk funksjonshemmede".

For meg er betydningen "funksjonshemning" noe som er fysisk. Eks. en som sitter i rullestol er funskjonshemmet.

Ser likevel poenget ditt at man ved psykiske lidelser selvsagt også har nedsatt funksjonsevne. Likevel jeg tenker aldri i termen funksjonshemmet på meg selv.

Synes det klinger merkelig med "psykisk funksjonshemmede".

For meg er betydningen "funksjonshemning" noe som er fysisk. Eks. en som sitter i rullestol er funskjonshemmet.

Ser likevel poenget ditt at man ved psykiske lidelser selvsagt også har nedsatt funksjonsevne. Likevel jeg tenker aldri i termen funksjonshemmet på meg selv.

Du sier nettopp det som jeg synes er noe av det problematiske med funksjonshemmingsbegrepet. Det er dårlig samsvar mellom det folk flest legger i begrepet, og det som "offisielt sett" kategorien omfatter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...