Gå til innhold

Klump i magen på høyre side


Gjest Vennlig hilsen jente, 24

Anbefalte innlegg

Gjest Vennlig hilsen jente, 24

Hei, Jeg er ei 24 år gammel jente, er slank/tynn, spiser normalt sundt (ikke kjøtt, men fisk og melkeprodukter), er nesten aldri syk og føler meg generelt i fin form. Men den siste tida har jeg blitt litt hypokonder pga en klump jeg kjenner i magen. Jeg har en hard klump på høyre side inni magen. Den er stor, kanskje 5x8 cm i diameter (varierende?), og ligger rett under ribbena på høyre side. Den er ikke synlig på utsiden/buler ikke ut i huden. Den kjennes godt når jeg står og sitter, men når jeg ligger og slapper av i musklene eller er i vann/basseng finner jeg den ikke igjen, kun hvis jeg "presser magen ut." Jeg føler den synker nedover når jeg er i bevegelse, f.eks. hvis jeg jogger e.l, og da får jeg ofte også sting-lignende smerter på dette området. Har av og til diffuse smerter i området (muligens også fordi jeg går og kjenner etter veldig mye...). Selv om "klumpen" kan synke ned til nesten navlehøyde, kan den klemmes inn til under ribbena, der den blir "borte" til jeg slipper, og den "hopper" ut og inn ved trykk. Vet ikke hvor lenge jeg har hatt denne klumpen, men har ihvertfall hatt den siden i sommer, da jeg oppdaget den ved en tilfeldighet. I tillegg kan jeg nevne at jeg har en hoven lymfeknute på høyre side av halsen, et par cm under kjevebenet. Den er litt under 1 cm stor, bønneformet og uøm. Denne har jeg også hatt ihvertfall siden i sommer (har ikke kjent etter før da), og den har gått litt opp og ned i størrelse, men ikke så mye. Jeg har alltid hatt store mandler, og har innimellom mye slim i halsen og litt vondt i halsen om natta/når jeg våkner om morgenen. Jeg lurer på om denne hovne lymfeknuten kanskje kan skyldes mine ustabile mandler/svelg eller en kommende visdomstann på høyre side, men tenkte jeg bare skulle nevne det. Jeg tok også gynekologisk undersøkelse med celleprøve i august, og alt var ihvertfall helt normalt der. Jeg tror jeg har normalt avføringsmønster, men har høy forbrenning, og må ofte på do rett etter at jeg har spist. Tidligere har jeg vært plaget av vondt i magen, gjerne etter måltid. Da jeg var yngre holdt jeg mye på med hest, og i mange år hadde jeg en hverdag som var preget av mye tunge løft, og dette har ført til at jeg har en rygg som innimellom slår seg vrang og blir fort sliten. Var for noen år siden sengeliggende ei hel helg pga. noe som jeg tror var skiveutglidning (var helt skjev). I tillegg har jeg det siste året hatt en tendens til å trene magemusklene veldig ujevnlig, ved at jeg kanskje har tatt 300 ulike typer sit-ups i strekk når jeg ikke har trent på lenge. (Jeg har nå innsett at dette ikke er særlig lurt, og har sluttet med denne typen over-trening...) Jeg lurer på om det er en "anatomisk" forklaring på klumpen i magen, eller hva dette kan være. Kan man egentlig kjenne noen av sine indre organer utenifra hvis man er ganske tynn? Har kjent på magen til søsken/kjæreste, og tror de hadde en slags klump der de og, men ikke så tydelig/stor og markert som meg. Jeg lurer på om det kan være en brokk som skyldes at magemusklene i bukområdet under ribbena er svakere pga. en belastningsskade? Eller kan det være noe annet? Håper du kan hjelpe meg med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

E du tynn nok - kan det faktisk være deler av tarmen din du kjenner. Slutt og kjenn og kom deg til en lege som sjekker deg - så du slipper og være urolig :) Det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyste? Jeg ville nevnt det for legen!

Min første tanke etter å ha lest innlegget ditt var brokk, for det kan være som en kul du kan klemme på plass. Sjekk det med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Jeg synes du skal bestille en time hos fastlegen din for en sjekk av lymfeknuten og kulen i magen. Mest sannsynlig er kulen et brokk som du selv tenker, dvs en svakhet i bukveggen som er forårsaket av enten tunge løft, overdreven trening eller eventuelt oppkast-sjauer. Men det KAN tenkes at det er en "vandrende nyre" eller en kul på tykktarmen som kan "bevege seg" slik du beskriver. Galleblæren ligger også i nevnte område. Fastlegen kan eventuelt henvise deg til en ultralyd, da vil du enkelt få svar på hva denne kulen er. Beklager noe sent svar, kontakt doktoronline-staben dersom du ikke vil betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Vennlig hilsen jente, 24

Jeg synes du skal bestille en time hos fastlegen din for en sjekk av lymfeknuten og kulen i magen. Mest sannsynlig er kulen et brokk som du selv tenker, dvs en svakhet i bukveggen som er forårsaket av enten tunge løft, overdreven trening eller eventuelt oppkast-sjauer. Men det KAN tenkes at det er en "vandrende nyre" eller en kul på tykktarmen som kan "bevege seg" slik du beskriver. Galleblæren ligger også i nevnte område. Fastlegen kan eventuelt henvise deg til en ultralyd, da vil du enkelt få svar på hva denne kulen er. Beklager noe sent svar, kontakt doktoronline-staben dersom du ikke vil betale.

Hei!

Takk for svar både fra lege og andre. Jeg tenkte bare jeg skulle opplyse om resultatet etter en legesjekk: Legen kjente på "klumpen" og henviste meg videre til ultralyd. På ultralyd kunne legen raskt konkludere med at dette var en nyre. Hos meg ligger høyre nyre uvanlig langt frem i buken, i tillegg til at den havner ganske langt ned når jeg står. Dette kombinert med at jeg er såpass tynn/slank gjorde at jeg kunne kjenne den som en stor "klump" i magen. Siden jeg ikke har hatt videre komplikasjoner med dette vil et inngrep for å forandre posisjon på nyren være unødvendig, da dette faktisk er en litt omfattende operasjon. Rådet var derfor å ikke tenke mer på dette, og heller ta kontakt hvis jeg skulle få noen større problemer. Så da kan jeg puste lettet ut, og undre litt for meg selv hvordan nyra mi har kommet ut av posisjon. Det får jeg nok aldri svar på.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Hei!

Jeg ser at dette er en gammel tråd. Hvis du leser dette, TS, hvordan det går med deg? Har du noen plager med nyren din? 

Jeg lurer nemlig på om jeg kan ha det samme...

Anonymkode: 4cbf0...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...