Gå til innhold

Sett fokus på psykisk helse!!

Anbefalte innlegg

Gjest psykisk helse

Det å være psykisk syk er fremdeles tabubelagt i vårt samfunn. Jeg har vokst opp med psykiske lidelser nært på kroppen, og har fått erfart hva det vil si å ha en nær som sliter med psykiske lidelser. Lenge har jeg gått å tenkt på å dele min historie med andre, i håp om å sette fokus på psykisk helse. Antallet psykiske syke øker hvert år, vi snakker faktisk om en folkesykdom. Er det noen som kunne ha tenkt seg å bidra med sine historier i en bok jeg har tenkt å skrive, i kampen for å sette fokus på psykisk helse. Jeg tenker da på at dere skriver historier om hvordan dere føles dere blir mottatt av samfunnet, og helseperonell generelt med deres lidelser. Synes dere psykisk helse fremdeles er tabu? Full anonymitet er selvsagt en selvfølge. Jeg vil først se tilbakemeldingene her, før jeg eventuelt legger ut en email-adresse som dere kan sende deres bidra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294933-sett-fokus-p%C3%A5-psykisk-helse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For så vidt et godt initiativ, og jeg har mye på hjertet som jeg en dag godt kunne tenke meg å dele med andre.

Men så lite som du skriver om deg selv og prosjektet ditt tror jeg det kan være vanskelig for deg å få noen til å melde sin interesse.

Hva slags bakgrunn har du? I forhold til psykiske lidelser, har du hatt det selg, er du pårørende, jobber du i helsevesenet? I forhold til det å skrive en sånn bok, hvorfor skal vi tro at du har de egenskapene som skal til? Har du et yrke hvor det å skrive er en viktig del av arbeidet, som journalist for eksempel?

Har du vært i kontakt med et forlag og vet at de kan være interessert i en sånn bok, eller har du tenkt å sende våre historier rundt til de forskjellige forlagene og håpe du får napp? Hva ser du som din rolle i denne prosessen?

Hva ser du for deg som tema for boken? Hva som helst som har noe med psykisk helse å gjøre? Det kan bli ganske rotete. Du må avgrense temaet på en eller annen måte, det kan det jo hende du har gjort, men det kommer ikke fram i innlegget ditt.

Det er mange som har viktige historier å fortelle, men det er ikke mange (verken blant de som har befatning med psykiske lidelser eller i "normalbefolkning") som er flinke til å skrive. Hva skal du gjøre med de historiene? La være å bruke dem? Redigere dem så de blir mer lesbare?

Og i hvilken grad føler du at du har et ansvar for at vi andre kan leve med at våre historier blir publisert? Det er sikkert flere enn meg som i en dårlig periode ville sagt ja til å publisere mange ting, som jeg aldri i verden ville tillatt når jeg var frisk, både av hensyn til andre og til meg selv.

Hvordan skal du sikre full anonymitet for de som bidrar til boken? Ikke oppgi navn på den som har kommet med bidraget? Og hvor "full" er den anonymiteten?

Hvordan kan vi vite at det du skriver er sant, at du ikke bare liker å lese om andres elendighet?

Hvis du ikke har gode svar på det jeg spør om vil jeg enten si du er en bløffmaker, eller må gå tilbake til tegnebordet og komme litt videre i planleggingen før du ber folk komme med bidrag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...