Gå til innhold

blodprøver ved bruk av lamictal

Anbefalte innlegg

Er det bare ved oppjustering av dose det blir tatt blodprøve, eller skal det tas jevnt senere også?

Hvilken blodprøver er det nødvendig å ta?

Har dere fast kontakt med lege under medikamentbruk, eller er det bare når dere trenger resept og ved forverrelse?

Jeg går til psykolog og bruker lamictal, cipralex og anafranil.

Har vært ganske stabil etter oppstart med lamictal.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294982-blodpr%C3%B8ver-ved-bruk-av-lamictal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går på lamictal og syns det er greit å ta oppfølgingsprøver innimellom. Legen min er enig i dette. Mine prøver har ligget lavt selv om jeg har hatt ok effekt. Likevel har jeg økt litt innimellom og fått enda bedre effekt. Jeg syns det er vanskelig å bedømme når effekten er "god", siden alt er bedre enn det helvete jeg hadde før. Selv om prøvene viser at jeg er innenfor godkjente verdier er det ikke sikkert de er gode nok om man tenker på hvor god virkning jeg egentlig kan få. Hmm, noen som skjønte noe av det?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hos personer som er stabilisert på Lamictal, bruker jeg å måle serumkonsentrasjon hvert annet år om alt er ok.

Ved doseendring og ved mistanke om dårlig virkning eller bivirkninger, måler jeg hyppigere.

Jeg går på lamictal og syns det er greit å ta oppfølgingsprøver innimellom. Legen min er enig i dette. Mine prøver har ligget lavt selv om jeg har hatt ok effekt. Likevel har jeg økt litt innimellom og fått enda bedre effekt. Jeg syns det er vanskelig å bedømme når effekten er "god", siden alt er bedre enn det helvete jeg hadde før. Selv om prøvene viser at jeg er innenfor godkjente verdier er det ikke sikkert de er gode nok om man tenker på hvor god virkning jeg egentlig kan få. Hmm, noen som skjønte noe av det?

Ja jeg skjønte det og takk for du svarte.

Føler jeg har fått et nytt liv på lamictal og håper bare det varer, men er likevel redd for tilbakefall. Våger ikke helt å tro på at det skal vare. Tåler veldig lite, og da blir jeg redd for å bli dårlig igjen.

Selv syntes jeg det er greit å ha jevn kontakt med legen som har ansvaret for medisineringen, men får meg aldri til å bestille time uten jeg får beskjed om å komme igjen eller trenger ny resept.

Hos personer som er stabilisert på Lamictal, bruker jeg å måle serumkonsentrasjon hvert annet år om alt er ok.

Ved doseendring og ved mistanke om dårlig virkning eller bivirkninger, måler jeg hyppigere.

takk for svar fra deg og nhd.

Det er godt at det er et forum vi kan spør om alt enten det er enkle spørsmål vi lurer på eller det er mer alvorlig og alt føles svart for oss.

Det var råd fra deg som gjorde at jeg begynte på lamictal og har fått det mye bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...