Gå til innhold

Overgrep?


TC74

Anbefalte innlegg

Jeg vet at mange har opplevd mye som er forferdelig, og mye verre enn det jeg har opplevd. Jeg opplevde at min stefar i "nattens mulm og mørke" kom inn på soverommet mitt og befølte meg og strøk på meg.

Dette begynte da jeg var ca 14 år, hadde mye angst og mareritt i flere år i etterkant.

Jeg har gått til psykolog, men føler ikke at jeg har f¨ått bearebeidet dette ordentlig.

Kan dette kalles et overgrep? Jeg har fortalt det til en del av de nærmeste, men jeg tror ikke noen kan sette seg inn i dette helt.

Og det er jo "så lenge siden".

Opplever at jeg kan ha problemer med å sette grenser, f eks om en mann tar på meg og jeg ikke vet om jeg reagerer unormalt ved at jeg ikke liker at de jeg ikke kjenner godt berører meg.

Er det noen som har noen forslag til hvordan få det bedre/bli tryggere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt klart et overgrep. Har du prøvd å få profesjonell hjelp?

Jada, men det er såpass lang tid siden dette skjedde så det erikke alt jeg husker.

Føler ikke at det er selve overgrepet som er problemet, men har i perioder slitt mye med depresjon, stress og angst- og det kan jo være bakenforliggende.

Synes også det er flaut og pinlig og snakke om, akkurat som jeg er litt "rar¨".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men det er såpass lang tid siden dette skjedde så det erikke alt jeg husker.

Føler ikke at det er selve overgrepet som er problemet, men har i perioder slitt mye med depresjon, stress og angst- og det kan jo være bakenforliggende.

Synes også det er flaut og pinlig og snakke om, akkurat som jeg er litt "rar¨".

Du er ikke rar.

Du hadde noen grenser som han brøt, da er det ikke noe rart at du tviler på dine egne grenser når noen berører deg nå, du har ingen erfaringer på at dine grenser blir respektert.

Det er ofte vanskelig å se sammenhengen mellom overgrep og depresjon/angst, men sammenhengen er der, men ikke bestandig helt opplagt.

Du sier du har prøvd terpi, men har du vært i kontakt med et av støttesentrene mot incest her i landet? Det er mange som får hjelp der.

Og...det er ikke mulig å sammenligne overgrep, hvilke som er mer alvorlig eller ikke, hver og en har sine reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med psykomotorisk behandling? Der kan du lære å bli kjent med egne grenser og bli trygg på en behandler. Jeg har det på samme måten, men tror det handler om at jeg ønsker å føle at jeg har kontroll på det som skjer med meg. Men man kan da bli opplevd som vanskelig og sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med psykomotorisk behandling? Der kan du lære å bli kjent med egne grenser og bli trygg på en behandler. Jeg har det på samme måten, men tror det handler om at jeg ønsker å føle at jeg har kontroll på det som skjer med meg. Men man kan da bli opplevd som vanskelig og sær.

Prøvde det for ca 10 år siden, men da hadde jeg ikke bearbeidet noe særlig så det ble helt kaos i hodet mitt av det. Men det kunne være verdt forsøket nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...