Gå til innhold

6. spm.

Gjest ikarros

Anbefalte innlegg

Hei

Skriver dette under et annet nick enn hva jeg ellers pleier. Har noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på vedr. bipolaritet. Og spm. nr. en spesielt.

1. Hvordan kan man skille mellom BP2 + RBD og BP2 + rapidcykling. Jeg har diagnostisert førstnevnte, men føler meg ikke sikker på om det er riktig. Svinger fort, men det gjør jo også RBD.

2. Vet du noe om hvor man står i forholdet til RBD- prosjektet på Rikshospitalet? Finnes det publikasjoner, har man konklusjoner?

3. Har du RBD pas. NHD, vil evt. behandling avvike fra rapid cyckling, viss ikke hvorfor diagnostisering når balansegangen blir så snever?

4. Finnes det tall/ statestikker på tidsintervaller mellom hypomani og depresjon i de tilfeller de evt. biologisk følger hverandre?

5. Tror du det finnes håp om en faktisk helberedelse av bipolare sykdomer, eller vil det alltid være symptomlindring som er målet?

6. Klarer du og lage en vettug metafor? Har en god en for angst, men finner ingen bipolar metafor.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295020-6-spm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Hvordan kan man skille mellom BP2 + RBD og BP2 + rapidcykling. Jeg har diagnostisert førstnevnte, men føler meg ikke sikker på om det er riktig. Svinger fort, men det gjør jo også RBD.

S: Du har fått et korrekt svar av tubbel. RDD tilhører det unipolare spekter. BP2 utelukker RBD.

2. Vet du noe om hvor man står i forholdet til RBD- prosjektet på Rikshospitalet? Finnes det publikasjoner, har man konklusjoner?

S: Hans Løvdal disputerer på dette i 2008.

3. Har du RBD pas. NHD, vil evt. behandling avvike fra rapid cyckling, viss ikke hvorfor diagnostisering når balansegangen blir så snever?

S: Som sagt: RC har en hos bipolare. RBD hos unipolare. Det er av betydning. For både BP2 og RBD er Lamictal førstevalg.

4. Finnes det tall/ statestikker på tidsintervaller mellom hypomani og depresjon i de tilfeller de evt. biologisk følger hverandre?

S: Nei, fordi det ikke er noe mønster/fast rytme.

5. Tror du det finnes håp om en faktisk helberedelse av bipolare sykdomer, eller vil det alltid være symptomlindring som er målet?

S: Jeg har store forhåpninger til genteknologien. Men resultatene vil komme fra utlandet. Her i Norge er vi mest opptatt av det som kan gå galt. Hva nu dette måtte være?

6. Klarer du og lage en vettug metafor? Har en god en for angst, men finner ingen bipolar metafor.

S: Nei. Fordi jeg er usikker på hva du mener.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295020-6-spm/#findComment-2379106
Del på andre sider

S: Du har fått et korrekt svar av tubbel. RDD tilhører det unipolare spekter. BP2 utelukker RBD.

S: Hans Løvdal disputerer på dette i 2008.

S: Som sagt: RC har en hos bipolare. RBD hos unipolare. Det er av betydning. For både BP2 og RBD er Lamictal førstevalg.

S: Nei, fordi det ikke er noe mønster/fast rytme.

S: Jeg har store forhåpninger til genteknologien. Men resultatene vil komme fra utlandet. Her i Norge er vi mest opptatt av det som kan gå galt. Hva nu dette måtte være?

S: Nei. Fordi jeg er usikker på hva du mener.

'' S: Du har fått et korrekt svar av tubbel. RDD tilhører det unipolare spekter. BP2 utelukker RBD. ''

Dette er ikke i tråd med H.Løvdahl. En av de få konklusjoner jeg har fått er at RBD tilhører det bipolare og ikke skjelden svinger svakt opp før annfall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295020-6-spm/#findComment-2379131
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...