Gjest lithium Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Legene jeg møter aner ikke hva Wellbutrin er for noe. Når jeg sier det er det samme som Zyban smiler/ler de og spør om jeg skal slutte å røyke. Når jeg sier at Wellbutrin/Zyban har vært i bruk med depresjon som indikasjon i USA og Europa en stund rister de på hodet. Etter et visst påtrykk slår de opp i Felleskatalogen, men finner bare Zyban, ikke Wellbutrin. Jeg sier det fikk depresjon som indikasjon tidligere i år, at det derfor ikke finnes i papirutgaven, da fnyser de og gidder ikke gå på nett. Når jeg sier at det finnes forskningsrapporter som tyder på at Wellbutrin kan være velegnet på bipolare depresjoner, begynner de å bli litt gretne. Bør ikke psykiatere holde seg relativt godt oppdaterte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295022-lite-oppdaterte-leger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 1. Først skriver du om leger. Allmennleger har en utrolig mengde nye medisiner de skal lære om. Med de begrensninger som er lagt på firmaenes mulighet for informasjon, er konsekvensen dette. 2. Psykiatere bør kunne dette. Desverre har vi i Norge en stor mengde psykiatere som er ekstremt dårlige på psykofarmakologi. Dette må dessverre Dnlf/Norsk psykiatrisk forening ta ansvaret for. Fortsatt er de mest opptatt av gammeldags psykoterapi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295022-lite-oppdaterte-leger/#findComment-2379108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lithium Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 1. Først skriver du om leger. Allmennleger har en utrolig mengde nye medisiner de skal lære om. Med de begrensninger som er lagt på firmaenes mulighet for informasjon, er konsekvensen dette. 2. Psykiatere bør kunne dette. Desverre har vi i Norge en stor mengde psykiatere som er ekstremt dårlige på psykofarmakologi. Dette må dessverre Dnlf/Norsk psykiatrisk forening ta ansvaret for. Fortsatt er de mest opptatt av gammeldags psykoterapi. Jeg burde vært klarere. At allmennleger ikke vet, har jeg stor forståelse for, det er en umulig oppgave. Jeg foretrekker begrensninger på legemiddelfirmaenes virksomhet framfor faren for mulig korrupsjon. Innlegget var uttrykk for frustrasjon over lite oppdaterte psykiatere mht psykofarmakologi og også over at de samme psykiaterne føler seg truet (eller hva det nå enn er) over at pasientene vet mer enn dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295022-lite-oppdaterte-leger/#findComment-2379114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest keira Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg burde vært klarere. At allmennleger ikke vet, har jeg stor forståelse for, det er en umulig oppgave. Jeg foretrekker begrensninger på legemiddelfirmaenes virksomhet framfor faren for mulig korrupsjon. Innlegget var uttrykk for frustrasjon over lite oppdaterte psykiatere mht psykofarmakologi og også over at de samme psykiaterne føler seg truet (eller hva det nå enn er) over at pasientene vet mer enn dem. Min psykiater visste heller ikke hva Wellbutrin var. Testet henne ut på nettopp dette middelet... Jeg har ikke lenge igjen i terapi, så jeg bryr meg ikke om det for mitt rent personlige tilfelle. Trenger ikke medisiner lenger, men hadde jeg gjort det, ville jeg nok byttet psykiater om mulig. Vh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295022-lite-oppdaterte-leger/#findComment-2379133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jeg burde vært klarere. At allmennleger ikke vet, har jeg stor forståelse for, det er en umulig oppgave. Jeg foretrekker begrensninger på legemiddelfirmaenes virksomhet framfor faren for mulig korrupsjon. Innlegget var uttrykk for frustrasjon over lite oppdaterte psykiatere mht psykofarmakologi og også over at de samme psykiaterne føler seg truet (eller hva det nå enn er) over at pasientene vet mer enn dem. Det er en utfordring at det ikke finnes noe annet godt system som forteller legene at et nytt middel har kommet på markedet og egenskapene til produktet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295022-lite-oppdaterte-leger/#findComment-2379154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lithium Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Min psykiater visste heller ikke hva Wellbutrin var. Testet henne ut på nettopp dette middelet... Jeg har ikke lenge igjen i terapi, så jeg bryr meg ikke om det for mitt rent personlige tilfelle. Trenger ikke medisiner lenger, men hadde jeg gjort det, ville jeg nok byttet psykiater om mulig. Vh Hmmm, det burde da være mulig å få til et slikt system, i hvert fall for alle de offentlig ansatte psykiaterne... Jeg skjønner jo at det kan være en utfordring å ha tid nok til å holde seg faglig oppdatert, men det burde være en selvfølge. Å bytte psykiater er ikke noe alternativ i mitt tilfelle. Mitt DPS sliter voldsomt med legemangel. Medisineringen min ble for et halvt år siden overført til fastlegen pga mangel på psykiatere. Jeg var kjempeskeptisk fordi det ante meg at han ikke satt med nok kompetanse, noe han bekreftet. Etter å ha blitt mer og mer frustrert fikk jeg endelig en time på DPS etter å ha ventet i 3-4 måneder. Og den endte ikke bra.... Jeg fikk kastet etter meg benzo og et trisyklisk AD. Men jeg trenger verken sovepiller, beroligende eller sedativ AD. Jeg hadde håpet på hjelp for total mangel på energi, konstant trøtthet og nedstemthet. Derav forslaget om Wellbutrin. NHD: Hva synes du om forslaget mitt kontra det jeg fikk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295022-lite-oppdaterte-leger/#findComment-2379165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Hmmm, det burde da være mulig å få til et slikt system, i hvert fall for alle de offentlig ansatte psykiaterne... Jeg skjønner jo at det kan være en utfordring å ha tid nok til å holde seg faglig oppdatert, men det burde være en selvfølge. Å bytte psykiater er ikke noe alternativ i mitt tilfelle. Mitt DPS sliter voldsomt med legemangel. Medisineringen min ble for et halvt år siden overført til fastlegen pga mangel på psykiatere. Jeg var kjempeskeptisk fordi det ante meg at han ikke satt med nok kompetanse, noe han bekreftet. Etter å ha blitt mer og mer frustrert fikk jeg endelig en time på DPS etter å ha ventet i 3-4 måneder. Og den endte ikke bra.... Jeg fikk kastet etter meg benzo og et trisyklisk AD. Men jeg trenger verken sovepiller, beroligende eller sedativ AD. Jeg hadde håpet på hjelp for total mangel på energi, konstant trøtthet og nedstemthet. Derav forslaget om Wellbutrin. NHD: Hva synes du om forslaget mitt kontra det jeg fikk? Jeg synes ditt forslag er langt bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295022-lite-oppdaterte-leger/#findComment-2379183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest keira Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Hmmm, det burde da være mulig å få til et slikt system, i hvert fall for alle de offentlig ansatte psykiaterne... Jeg skjønner jo at det kan være en utfordring å ha tid nok til å holde seg faglig oppdatert, men det burde være en selvfølge. Å bytte psykiater er ikke noe alternativ i mitt tilfelle. Mitt DPS sliter voldsomt med legemangel. Medisineringen min ble for et halvt år siden overført til fastlegen pga mangel på psykiatere. Jeg var kjempeskeptisk fordi det ante meg at han ikke satt med nok kompetanse, noe han bekreftet. Etter å ha blitt mer og mer frustrert fikk jeg endelig en time på DPS etter å ha ventet i 3-4 måneder. Og den endte ikke bra.... Jeg fikk kastet etter meg benzo og et trisyklisk AD. Men jeg trenger verken sovepiller, beroligende eller sedativ AD. Jeg hadde håpet på hjelp for total mangel på energi, konstant trøtthet og nedstemthet. Derav forslaget om Wellbutrin. NHD: Hva synes du om forslaget mitt kontra det jeg fikk? Så da skriver du ut dette(for eksempel) og tar det med til legene dine som trenger litt oppdatering:o) Lykke til! Vh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295022-lite-oppdaterte-leger/#findComment-2379223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Det er nok dessverre slik at det fortsatt er en del leger som krever å eie både makten, æren, sannheten og pasienten. Hva med å skrive et brev der du ber om at denne medisinen forsøkes med henvisning til vedlagte utstkrift fra felleskatalogen (fra internett) pluss eventuelle fagartikler. Spør hva som er til hinder for at du kan forsøke dette legemiddelet. Avslutt med "Jeg ser fram til et skriftlig svar". De må være langt mer forsiktig med å sette selvgod arroganse og eventuell uvitenhet på trykk med sin signatur under. Jeg har ikke forsøkt en slik framgangsmåte i forhold til helsevesnet, men har sett at det funker i yrkeslivet. Du må regne med de ser det som en krigserklæring. Alternativt kan du snakke med fastlegen. Kan hende er h*n mer åpen for å sjekke dette og eventuelt prøve. Du kan be om å få en ny vurdering på en annen DPS. Du kan gå til en privatpraktiserende psykiater. Du kan gå til pasientombudet. Håper du snart får medisiner som gjør det de skal. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295022-lite-oppdaterte-leger/#findComment-2381463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.