Gå til innhold

Hvordan jobbe med denne fobien?

Anbefalte innlegg

Gjest ormefobiker

De aller fleste mennesker har en fobi eller frykt mot noe. Jeg har en fobi mot slanger. Nå er jo jeg heldig som bor i Norge, men denne frykten innebefatter også ormer. Om sommeren går jeg med en frykt i meg for å gå i skogen, spesielt på solfylte dager fordi jeg er redd for å møte på en hoggorm.

Jeg er med i en barneteatergruppe, og vi jobber med en oppsetning. Et av stykkene våres handler om slanger og vi skal være en slangefamilie. Jeg håper virkelig ikke at kostymene våres skal være realistiske, for jeg føler meg dårlig bare ved tanken.

Om sommeren har vi ofte leid en hytte i Geiranger hvor vi må komme dit med båt. Eieren har advart oss mot huggorm i strandkanten, men jeg har ennå ikke sett noen.

Denne frykten for stadig å møte en orm legger en demper på min glede ved å gå i skogen og å dra til Geiranger.

Hvordan kan jeg jobbe for å bli kvitt denne fobien? Jeg vil ikke oppta en psykolog for dette her, men gjerne få noen råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295072-hvordan-jobbe-med-denne-fobien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Diagnostisk kalles dette Spesifikk fobi.

Spesifikke fobier behandles med gradvis eksponering.

Vanligvis trenges ikke mer enn 2-4 sesjoner. Maksimalt har jeg brukt 12 polikliniske timer. Det er den eneste psykdom hvor jeg kan gi "helbredelsesgaranti".

Gjest ormefobiker

Diagnostisk kalles dette Spesifikk fobi.

Spesifikke fobier behandles med gradvis eksponering.

Vanligvis trenges ikke mer enn 2-4 sesjoner. Maksimalt har jeg brukt 12 polikliniske timer. Det er den eneste psykdom hvor jeg kan gi "helbredelsesgaranti".

Men hvordan kan dette gjøres når det gjelder akkurat ormer?

Hadde jeg vært redd for hunder eller katter hadde det vært enklere å eksponere meg for det.

Gjest joyfully

Hadde jeg vært redd for hunder eller katter hadde det vært enklere å eksponere meg for det.

Er det noen akvarier eller reptilparker i nærheten av der du bor? Vet at det er reptilpark i Oslo og jeg tror de har slanger på Akvariet i Bergen. Kanskje du skal ta deg en langhelg i en av de byene for å bli eksponert mot slanger? Be om psykologhjelp der hvis mulig.

Gjest ormefobiker

Er det noen akvarier eller reptilparker i nærheten av der du bor? Vet at det er reptilpark i Oslo og jeg tror de har slanger på Akvariet i Bergen. Kanskje du skal ta deg en langhelg i en av de byene for å bli eksponert mot slanger? Be om psykologhjelp der hvis mulig.

jeg har vært i reptilparken, men jeg har ikke blitt kvitt fobien min. Det er angsten for å møte disse krypene helt uforberedt som skremmer meg. å se dem bak et bur kan jeg manne meg opp til.

Annonse

Gjest joyfully

jeg har vært i reptilparken, men jeg har ikke blitt kvitt fobien min. Det er angsten for å møte disse krypene helt uforberedt som skremmer meg. å se dem bak et bur kan jeg manne meg opp til.

Å treffe på en slange helt uforberedt er nok ikke veldig lett å få til i Norge, nei. Uansett tror jeg at en reptilpark kan være et sted å begynne. Du kan be om å få komme nærmere enn bare å se dem bak glass. Da vil du forhåpentligvis ikke bli så skremt om du treffer på en orm helt tilfeldig. De som er redd edderkopper eller mus trener seg opp på samme måte. Edderkopper og mus er også noe man kommer over tilfeldig.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Terapeuten skaffer det som er nødvendig for eksponeringen. Det er ikke din jobb.

Gjest ormefobiker

Terapeuten skaffer det som er nødvendig for eksponeringen. Det er ikke din jobb.

Så du mener det er nødvendig å innvolvere en terapeut for denne fobien, jeg kan ikke gjøre dette på egenhånd?

Og hva slags terapeut tenker du på? en spesialist ?

jeg vet at å komme inn til en psykolog godt kan ta et år, derfor vil jeg gjerne komme igang så fort som mulig

:)

Så du mener det er nødvendig å innvolvere en terapeut for denne fobien, jeg kan ikke gjøre dette på egenhånd?

Og hva slags terapeut tenker du på? en spesialist ?

jeg vet at å komme inn til en psykolog godt kan ta et år, derfor vil jeg gjerne komme igang så fort som mulig

:)

Om du betaler kalaset selv, behøver du ikke vente så lenge.

Det kan være mer effektivt å ha støtte av en erfaren jeger når man skal gå på fobijakt.

Å kvitte seg med fobi handler i stor grad om å skaffe seg kontroll, innkludert kontroll over sin reaksjon på det ukontrollerbare.

mvh

Gjest ormefobiker

Om du betaler kalaset selv, behøver du ikke vente så lenge.

Det kan være mer effektivt å ha støtte av en erfaren jeger når man skal gå på fobijakt.

Å kvitte seg med fobi handler i stor grad om å skaffe seg kontroll, innkludert kontroll over sin reaksjon på det ukontrollerbare.

mvh

men hvilken jeger bør jeg oppsøke? Kan en vanlig psykolog hjelpe meg med problemet, eller må det en spesialist til?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...