Gå til innhold

Bare et lite sporsmaal

Anbefalte innlegg

jeg har grublet litt paa i det siste.

Har personer som er overdrevne alternative eller filosofisk tenkende, overrepresentert med psykiske problemer eller har storre problemer med aa takle dagliglivet enn andre?

Forstaar at det finnes mange varianter av alt og at det kanskje et dumt sporsmaal, men jeg synes aa se en slags sammenheng hos noen mennesker jeg har truffet.

Kan det vaere slik at det foregaar saa mye i hodet paa enkelte at det ikke finnes finnes plass til overs for aa takle enkle, mer hverdagslige ting?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295083-bare-et-lite-sporsmaal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

16

• double

5

• vanilje

5

• hvorfor skjer dette??

4

Gjest bipolarinnen

Jeg tror personlig at folk som føler og tenker mye, opplever verden som mer skremmende enn de som ikke gjør det. Det kan være en fordel på mange måter å være enkel i tankegangen. De som tenker og føler mye, dveler ofte ved ting, ,de kan ha vanskeligere med å komme seg videre etter ulike hendelser.

Det er et ordtak som heter: denne verden er en komedie for de som tenker og en tragedie for de som føler".

Jeg tror personlig at folk som føler og tenker mye, opplever verden som mer skremmende enn de som ikke gjør det. Det kan være en fordel på mange måter å være enkel i tankegangen. De som tenker og føler mye, dveler ofte ved ting, ,de kan ha vanskeligere med å komme seg videre etter ulike hendelser.

Det er et ordtak som heter: denne verden er en komedie for de som tenker og en tragedie for de som føler".

Er enkel i tankegangen det samme som aa vaere dummere?

Eller kan det vaere slik at livet er saa fullt av gjoremaal, at man ikke har tid til a slippe til "skremmende" tanker?

Vet ikke jeg, bare noe jeg grubler paa naa i ferien naar jeg har god tid. Kanskje litt for god tid:)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror ikke poenget er om de er filosoferende eller ikke. Skikkelige filosofer er opptatt av logikk, fornuft og rasjonalitet.

Problemet ligger mer hos de som bruker egne følelser og synsing som facit i livet.

Annonse

Jeg tror ikke poenget er om de er filosoferende eller ikke. Skikkelige filosofer er opptatt av logikk, fornuft og rasjonalitet.

Problemet ligger mer hos de som bruker egne følelser og synsing som facit i livet.

Ok, Jeg forsto den.

Ja, jeg synser bare og jeg har ingen fasit:)

Nei, det tror jeg ikke! Mennesker som er opptatt av filosofi, er ikke redde for døden. Det er ikke slik at de "tenker" seg ihjel.

De du har møtt er ikke "ekte" filosofer, men "wannebe".

''Mennesker som er opptatt av filosofi, er ikke redde for døden. ''

Hvor har du det fra??

hidi, the scorpion

"Skikkelige" filosofer i dine øyne, er de ikke-kristne. I mine øyne omfatter de alle.

Gang på gang viser du fordommer mot kristne, nesten til det barnslige!

hidi, the scorpion

''Fra studier av filosofer!''

Hva mener du? Filosofer som har "studert" eller andre som har "studert" filosofer?

Og hva er årsaken til de ikke er redde for døden?

De gamle filosofene studerte alt fra fødsel til død. De studerte alt ved et menneskes liv. Noen var kristne, og fryktet derfor ikke døden, andre var ateister, og fryktet heller ikke døden.

For filosofer var det ikke noen mellomting, det var enten eller.

De gamle filosofene studerte alt fra fødsel til død. De studerte alt ved et menneskes liv. Noen var kristne, og fryktet derfor ikke døden, andre var ateister, og fryktet heller ikke døden.

For filosofer var det ikke noen mellomting, det var enten eller.

Du svarte ikke på det jeg spurte om :)

Annonse

Gjest bipolarinnen

Er enkel i tankegangen det samme som aa vaere dummere?

Eller kan det vaere slik at livet er saa fullt av gjoremaal, at man ikke har tid til a slippe til "skremmende" tanker?

Vet ikke jeg, bare noe jeg grubler paa naa i ferien naar jeg har god tid. Kanskje litt for god tid:)

''Er enkel i tankegangen det samme som aa vaere dummere?

''

nei, jeg tenkte ikke på det som å være dummere, men at de stoler mer på fornuften sin enn følelsene. Jeg vet om flere ingeniører som har et mindre komplisert tankemønster, "slik er det bare" er en slik tankegang. Jeg tror også at realister har en mer stabil psyke enn andre folk. Jeg har foreksempel møtt flere ingeniører med mer selvinnsikt enn noen psykologer jeg har møtt. Deres tanker er kanskje mer konkrete. Som en ambulansearbeider sa : når man er død, så er man død, hvis jeg skulle gruble over om det var noe livet etter døden hadde jeg ikke kunnet jobbe her".

hidi, the scorpion

???

Du snakker så negativt om den kristne tro!

Hva er galt med å tro på en mann, som ga de aller beste rådene for et godt liv? Ingen andre har gitt bedre råd, enn Jesus!

Du gjør stadig vekk narr av kristne. Kanskje du har egne traumer i forhold til kristendommen, hva vet jeg?

Gjest jeg sier bare kjære vene

Du snakker så negativt om den kristne tro!

Hva er galt med å tro på en mann, som ga de aller beste rådene for et godt liv? Ingen andre har gitt bedre råd, enn Jesus!

Du gjør stadig vekk narr av kristne. Kanskje du har egne traumer i forhold til kristendommen, hva vet jeg?

Hvor i alle dager har NHD skrevet noe om kristne, hidi?

Du tar det jo ut fra løse luften jo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...