Gå til innhold

Bare et lite sporsmaal

Anbefalte innlegg

Gjest Tea Beathe

De gamle filosofene studerte alt fra fødsel til død. De studerte alt ved et menneskes liv. Noen var kristne, og fryktet derfor ikke døden, andre var ateister, og fryktet heller ikke døden.

For filosofer var det ikke noen mellomting, det var enten eller.

Hvor var du under ex phil-forelesningen tro? Dette lyder helt utrolig i mine ører.

PS. Jeg var der, og fikk ikke akkurat med meg dette.

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

16

• double

5

• vanilje

5

• hvorfor skjer dette??

4

hidi, the scorpion

Jeg lurer på hvordan du kan vite at filosofer ikke er redde for å dø. Og siden du mener å vite det (at de ikke er redde for å dø); hva er årsaken (til at de ikke er redde for å dø)?

Da bør du lese filosofi! Kjempespennende og vanskelig avogtil.

Svaret på ditt spørsmål er enkelt, noen filosofer tenkte seg at det kunne ikke finnes en Gud, dermed var redselen for helvete borte, og de var ikke redde for å dø.

De troende filosofene derimot, var overbevist om at Gud eksisterte, og trodde paradis kom etter døden. Var det da noe å frykte?

Jeg tror på Jesus, og frykter heller ikke døden. Ikke fordi jeg er "syndefri", men fordi jeg tror!

Gjest Tea Beathe

Da bør du lese filosofi! Kjempespennende og vanskelig avogtil.

Svaret på ditt spørsmål er enkelt, noen filosofer tenkte seg at det kunne ikke finnes en Gud, dermed var redselen for helvete borte, og de var ikke redde for å dø.

De troende filosofene derimot, var overbevist om at Gud eksisterte, og trodde paradis kom etter døden. Var det da noe å frykte?

Jeg tror på Jesus, og frykter heller ikke døden. Ikke fordi jeg er "syndefri", men fordi jeg tror!

Jesus fryktet døden.

"Min far, min far, hvorfor har du forlatt meg?"

Annonse

hidi, the scorpion

Jesus henvendte seg altså til seg selv?

Nei, som guds sønn henvendte Jesus seg til sin far, Gud den allmektige.

Jesus henvendte seg til Gud. Jesus er Gud og Gud er Jesus.

Gud ble menneske og følte smerte akkurat som alle andre. Da han ba til Gud, så visste han at det ikke hjalp, Gud måtte lide og dø som menneske....

Du snakker så negativt om den kristne tro!

Hva er galt med å tro på en mann, som ga de aller beste rådene for et godt liv? Ingen andre har gitt bedre råd, enn Jesus!

Du gjør stadig vekk narr av kristne. Kanskje du har egne traumer i forhold til kristendommen, hva vet jeg?

Han sa jo ingenting om det da og uansett saa maa du bare akseptere at man har forskjellige meninger om dette temaet.

Han sa noe om synsing og det aa sitte med fasiten, og det gjor jo ingen av oss, selv om det ser ut til du mener du har fasiten.

Du kan ikke bli sint over at andre ikke tror paa det samme som deg.

hidi, the scorpion

Han sa jo ingenting om det da og uansett saa maa du bare akseptere at man har forskjellige meninger om dette temaet.

Han sa noe om synsing og det aa sitte med fasiten, og det gjor jo ingen av oss, selv om det ser ut til du mener du har fasiten.

Du kan ikke bli sint over at andre ikke tror paa det samme som deg.

Jeg er ikke sint

Har kun konstantert fakta. Jeg tror, NHD har kommet med ganske så nedsettende ord til oss som tror. Kun fakta!

Kunne ikke falle meg inn å snakke nedsettende om andres tro. Jeg er heldigvis ikke Gud!

Jeg er ikke sint

Har kun konstantert fakta. Jeg tror, NHD har kommet med ganske så nedsettende ord til oss som tror. Kun fakta!

Kunne ikke falle meg inn å snakke nedsettende om andres tro. Jeg er heldigvis ikke Gud!

Han gir vel uttrykk for sin tro kanskje og saa tar du det negativt opp.

Det er vel ikke verre enn at du gir uttrykk for din tro.

Synes du det hores logisk ut at han gikk paa vannet?

Jesus henvendte seg til Gud. Jesus er Gud og Gud er Jesus.

Gud ble menneske og følte smerte akkurat som alle andre. Da han ba til Gud, så visste han at det ikke hjalp, Gud måtte lide og dø som menneske....

''Jesus henvendte seg til Gud. Jesus er Gud og Gud er Jesus.

Gud ble menneske og følte smerte akkurat som alle andre. Da han ba til Gud, så visste han at det ikke hjalp, Gud måtte lide og dø som menneske....''

Sorry, men jeg klarer ikke med all min vilje å se logikken i dette. Men siden dette er et psykiatriforum, må jo det at Jesus henvendte seg til Gud, som egentlig er Jesus, kvalifisere til en diagnose som f.eks psykose eller noe med paranoide trekk. Behandlingen blir innleggelse frem til vrangforestillingene er borte. Fortrinnsvis med hjelp av anti-psykotisk medisinering.

Annonse

''Synes du det hores logisk ut at han gikk paa vannet?''

Bare hvis han hadde bodd her oppe i nord, og det var midt på vinteren;-)

hvorfor skjer dette??

Søk på filosofi og du finner alle svarene.

Dette er bare tull. Søk på filosofi gav mange svar, og jeg fant ikke et eneste med svar fra NHD. Vær vennlig og link til de svarene du refererer til, slik at det kanskje vil være mulig å få til en saklig diskusjon...

hidi, the scorpion

Om Gud skapte menneskesinnet, så er vel jomfrufødsel og gå på vannet bare barnemat!

hidi, the scorpion

''Jesus henvendte seg til Gud. Jesus er Gud og Gud er Jesus.

Gud ble menneske og følte smerte akkurat som alle andre. Da han ba til Gud, så visste han at det ikke hjalp, Gud måtte lide og dø som menneske....''

Sorry, men jeg klarer ikke med all min vilje å se logikken i dette. Men siden dette er et psykiatriforum, må jo det at Jesus henvendte seg til Gud, som egentlig er Jesus, kvalifisere til en diagnose som f.eks psykose eller noe med paranoide trekk. Behandlingen blir innleggelse frem til vrangforestillingene er borte. Fortrinnsvis med hjelp av anti-psykotisk medisinering.

Sikkert!

Men hva om Jesus er Gud, hva tenker du da?

hidi, the scorpion

Dette er bare tull. Søk på filosofi gav mange svar, og jeg fant ikke et eneste med svar fra NHD. Vær vennlig og link til de svarene du refererer til, slik at det kanskje vil være mulig å få til en saklig diskusjon...

Oj, jeg mente søk på filosofer, ikke på NHD! Jeg tok for god fisk at du ikke tror at jeg lyver om NHD.....

Han kan jo ganske enkelt avkrefte det.

Ja, jeg tror at de som tenker for mye / filosoferer / sysler med det alternative har mer problemer med å takle hverdagen. Det er ingen utenforstående "makt" eller "kraft" som skal løse problemene vi og andre har, det være seg økonomi, atomvåpen, kjærlighetssorg osv.

Jeg tenker selv altfor mye, og det har gitt meg, og gir meg, stadig masse problemer. Men jeg vet hvorfor jeg tenker altfor mye og vet også hva som skal til for at jeg ikke skal "tenke på meg problemer", men det går inn i kategorien "lettere sagt enn gjort". Men er på vei dit :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...