Gå til innhold

Bare et lite sporsmaal

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

16

• double

5

• vanilje

5

• hvorfor skjer dette??

4

Sikkert!

Men hva om Jesus er Gud, hva tenker du da?

Tenker ikke noe annerledes om det, du skrev at Jesus er Gud og Gud er Jesus (elns), er samme greia det, personen (eller whatever) snakker til seg selv og prøver rydde opp i verdensproblemene med seg selv i alle rollene.

Jeg tror heller at de som har masse spørsmål etc. lettere blir interessert i filosofi, psykologi, og alternative tanker. Statistisk kan det jo være flere som har problemer blant disse, siden hverdagen ikke er rett-frem-uten-problemer-eller-spørsmål.

hvorfor skjer dette??

Oj, jeg mente søk på filosofer, ikke på NHD! Jeg tok for god fisk at du ikke tror at jeg lyver om NHD.....

Han kan jo ganske enkelt avkrefte det.

1. Når du innledningsvis kommer med slike utsagn, tilsynelatende tatt ut av luften, om hva NHD mener/har sagt, forventer jeg i det minste at DU legger ved linker til skriftlig materiale (svar på DOL etc) hvor NHD virkelig har sagt det du påstår. Jeg synes derfor det er logisk, at når du ber meg søke på "filosofi" at søket gjennomføres på DOL.

2. Hva vil du egentlig oppnå med dette? Fra din side er dette ene og alene et usaklig personangrep, som ikke fører noe konstruktivt med seg. Hvis du mener NHD er kritisk til kristendommen, skal du lage et enkelt innlegg, hvor du legger med link til hans uttalelser, og spør om de kan tolkes slik eller slik.

3. Er det slik at alle som bekrefter at de har en annen tro enn kristendommen dermed uttalelser seg negativt om den?

Med hilsen en som deler din tro, men har litt mer sans for saklighet.

"Skikkelige" filosofer i dine øyne, er de ikke-kristne. I mine øyne omfatter de alle.

Gang på gang viser du fordommer mot kristne, nesten til det barnslige!

Det kan jo være at vi antikristne har vektige argumenter. Når det gjelder meg, så er jeg vokst opp i et kristent hjem, min far var søndagskolelærer.

Så langt bra,så var det det at jeg hørte rock på radioen, jeg var allerede som barn tiltrukket til tungrocken. og det var satans musikk , så jeg måtte lure meg til å lytte på radio.

Når det gjelder "vekkeselelsmøter", så har jeg avslørt de metodene, men i tillegg til dette så når menigheta samles til husmøte, så baksnakker man de som ikke er tilstede, og fordømmer de som bryter andre bud.........

I følge fundametalistene så følger vinen rett til helvete, i følge bibelen ikke....

Hva gjør du her egentlig?

Da bør du lese filosofi! Kjempespennende og vanskelig avogtil.

Svaret på ditt spørsmål er enkelt, noen filosofer tenkte seg at det kunne ikke finnes en Gud, dermed var redselen for helvete borte, og de var ikke redde for å dø.

De troende filosofene derimot, var overbevist om at Gud eksisterte, og trodde paradis kom etter døden. Var det da noe å frykte?

Jeg tror på Jesus, og frykter heller ikke døden. Ikke fordi jeg er "syndefri", men fordi jeg tror!

Du har forstsatt ikke svart og jeg får fortsatt ikke helt taket på hva det er du mener. Du skriver om historisk kjente filosofer?

Tror du eneste grunn til å være redd døden er frykten for å havne i helvete? Så hvis en er "filosof" og ikke-religiøs trenger man ikke frykte helvete og vil derfor heller ikke være redd for å dø?

Hva med at man skjønner det ikke er noe mer, at når man er død så er det slutten på ens eksistens? At frykten ligger i nettopp det å slutte å eksistere?

Annonse

Gjest Ja, jævelen har tatt meg

Du snakker så negativt om den kristne tro!

Hva er galt med å tro på en mann, som ga de aller beste rådene for et godt liv? Ingen andre har gitt bedre råd, enn Jesus!

Du gjør stadig vekk narr av kristne. Kanskje du har egne traumer i forhold til kristendommen, hva vet jeg?

Jeg må gjøre som NHD: ?????

Kan ikke se at NHD har nevnt kristendom i det hele tatt i svarene sine i dette innlegget. Hvor har du det fra? Er du paranoid/psykotisk? I tilfelle kan kanskje NHD hjelpe deg...

''Du gjør stadig vekk narr av kristne.''

Vil ikke akkurat si det, men må innrømme at det holder hardt og la være og gjøre det....

Jeg tror ikke poenget er om de er filosoferende eller ikke. Skikkelige filosofer er opptatt av logikk, fornuft og rasjonalitet.

Problemet ligger mer hos de som bruker egne følelser og synsing som facit i livet.

NHD ser på pasientene som barn, rett og slett. En holdning ikke ukjent fra erfaring med andre psykiatere og leger, egentlig.

Jeg er ikke sint

Har kun konstantert fakta. Jeg tror, NHD har kommet med ganske så nedsettende ord til oss som tror. Kun fakta!

Kunne ikke falle meg inn å snakke nedsettende om andres tro. Jeg er heldigvis ikke Gud!

Jeg ser ikke at NHD har snakket om kristendommen i det hele tatt jeg. Med mindre du tolker hans def på filosofi som motstridende med kristendommen. Noe det i og for seg også er, men det er ikke det samme som at han kritiserer kristendommen. Du tar dette ut av løse luften. Skjønner ikke hvor du vil hen, eller hvor du tar det fra.

Gjest Spekepølse

Om man skal la tvilen komme dem til gode og ikke bare stemple dem som filosofiske og "alternative" fordi de grubler for mye over seg selv og er selvopptatte, så er filosofisk tenkemåte og alternativ tiltrekning ofte et tegn på høy intelligens. Folk med høy intelligens sliter ofte med både det ene og det andre, fra å holder orden i hverdagen til sosiale relasjoner, fordi de - kort sagt - ser sammenhenger som andre ikke ser.

Gjest Spekepølse

Du snakker så negativt om den kristne tro!

Hva er galt med å tro på en mann, som ga de aller beste rådene for et godt liv? Ingen andre har gitt bedre råd, enn Jesus!

Du gjør stadig vekk narr av kristne. Kanskje du har egne traumer i forhold til kristendommen, hva vet jeg?

ingen benekter vel at jesus ga relativt gode råd, men mange har vett til å se at det er meget usannsynlig at han ble født av en jomfru og sto opp fra de døde - og ikke minst at han er guds sønn ... Han er på det beste en interessant filosof, ikke noen hellig mann. Men det er fascinerende hvordan folk nekter å se ufornuften i myten rundt jesus, og fremdeles tror han er en mirakelmann.

Gjest Spekepølse

Jeg er ikke sint

Har kun konstantert fakta. Jeg tror, NHD har kommet med ganske så nedsettende ord til oss som tror. Kun fakta!

Kunne ikke falle meg inn å snakke nedsettende om andres tro. Jeg er heldigvis ikke Gud!

Nedsettende fordi han har en del innsikt i psykologi som gjør at han vet en del om mekanismene bak tro og religion? Som så mange har sagt gjennom årene - tror man på slike ting som enkeltperson blir man innlagt, tror man det i en gruppe kalles det religion ...

Gjest Spekepølse

Om Gud skapte menneskesinnet, så er vel jomfrufødsel og gå på vannet bare barnemat!

et tvilsomt argument, ettersom det skal mye til for å bevise at han skapte mennesket og menneskesinnet:D Gjorde han det? Eller er kanskje noe man bare har blitt fortalt at han gjorde - i likhet med jomfrufødselen.

Annonse

Gjest Yepp, annonym ja.

ingen benekter vel at jesus ga relativt gode råd, men mange har vett til å se at det er meget usannsynlig at han ble født av en jomfru og sto opp fra de døde - og ikke minst at han er guds sønn ... Han er på det beste en interessant filosof, ikke noen hellig mann. Men det er fascinerende hvordan folk nekter å se ufornuften i myten rundt jesus, og fremdeles tror han er en mirakelmann.

Bibelen er historiefortellinger om mennesker på jorden. Jesus var så en skikkelse til ettefølgelse for mange, i så måte er alle som forsøker å ha hans holdninger "jesus".

Maria og Josef symboliserer den "rene" kjærligheten, og den er hellig. En som ikke miskunner, en som ikke er bygget på egenmotivasjon.

Underet; unnfangelsen. Og ja, når et barn blir unnfanget, føler man seg i "himmelen" kan gjøre ;-)

Tro håp og kjærlighet; korset, ankeret og hjertet. Tro er jesus, ånden er ankeret og håpet, korset er kjærligheten til medmennesker, jesus og hjertet.

Bibelen og dens historier er viktige fortellinger til etterfølgelse. Og jesus, er et symbol på en som viste kjærlighet og omtanke for alle rundt seg, sånn sett vil han leve evig, så lenge andre mennesker også forsøker å etterfølge dette.

Hadde alle klart det, ville vi hatt himmelrike på jord.

Gjest Spekepølse

Bibelen er historiefortellinger om mennesker på jorden. Jesus var så en skikkelse til ettefølgelse for mange, i så måte er alle som forsøker å ha hans holdninger "jesus".

Maria og Josef symboliserer den "rene" kjærligheten, og den er hellig. En som ikke miskunner, en som ikke er bygget på egenmotivasjon.

Underet; unnfangelsen. Og ja, når et barn blir unnfanget, føler man seg i "himmelen" kan gjøre ;-)

Tro håp og kjærlighet; korset, ankeret og hjertet. Tro er jesus, ånden er ankeret og håpet, korset er kjærligheten til medmennesker, jesus og hjertet.

Bibelen og dens historier er viktige fortellinger til etterfølgelse. Og jesus, er et symbol på en som viste kjærlighet og omtanke for alle rundt seg, sånn sett vil han leve evig, så lenge andre mennesker også forsøker å etterfølge dette.

Hadde alle klart det, ville vi hatt himmelrike på jord.

hadde man sett at disse "dydene" ikke bare kommer fra jesus, og lever i beste velgående blant ikketroende også, hadde det kanskje vært enda enklere. Det er synd at mange innbiller seg at slike ting skal være befestet i en tro på mirakler for å kunne videreføres til neste generasjon.

Gjest Yepp, annonym ja.

hadde man sett at disse "dydene" ikke bare kommer fra jesus, og lever i beste velgående blant ikketroende også, hadde det kanskje vært enda enklere. Det er synd at mange innbiller seg at slike ting skal være befestet i en tro på mirakler for å kunne videreføres til neste generasjon.

Ja, i så måte er alle "kristne" som forsøker å etterleve menneskeverd. Og Bibelen er jo en historiebok nedfelt gjennom tusener av år. Viktige historier om oss mennesker.

Håpet er også viktig. For noen er det å tro at det er liv etter døden. Jeg tolker bibelen annerledes.

Alle mennesker, alle religioner har sin plass. :-)

Gjest Spekepølse

Ja, i så måte er alle "kristne" som forsøker å etterleve menneskeverd. Og Bibelen er jo en historiebok nedfelt gjennom tusener av år. Viktige historier om oss mennesker.

Håpet er også viktig. For noen er det å tro at det er liv etter døden. Jeg tolker bibelen annerledes.

Alle mennesker, alle religioner har sin plass. :-)

Alle er ikke kristne som etterlever menneskeverd - jesus oppfant ikke menneskeverd, kirka har ikke rettighetene til nestekjærlighet. Og ikke ser jeg at de kristne i dag i stor grad etterlever dette prinsippet heller. Se på kirka i norge i dag - det er press utenfra som får dem til å endre seg mot et bedre menneskesyn - det er ikke krefter innad i religionen.

Gjest Yepp, annonym ja.

Alle er ikke kristne som etterlever menneskeverd - jesus oppfant ikke menneskeverd, kirka har ikke rettighetene til nestekjærlighet. Og ikke ser jeg at de kristne i dag i stor grad etterlever dette prinsippet heller. Se på kirka i norge i dag - det er press utenfra som får dem til å endre seg mot et bedre menneskesyn - det er ikke krefter innad i religionen.

Nei, men poenget mitt er at det er historier, om mennesker. Religion og tro er ulike ting.

Man trenger ikke si at alle er kristne, men alle er mennesker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...