Gå til innhold

sykdomsangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg er ei jente på 23 år som har plagdes med mageproblemer,kvalme,smimmelhet,høye leververdier osv i 2 år nå.er utredet på langs og tvers men finner ikkenoe fysisk gæli med meg.tærer veldig på meg å gå å være kvalm hele tiden,så jeg blir psykisk sliten av det. har ellers to barn og tidligere lang psykisk sykdomshistorie fra 12-19 årsalder med mange innleggelser osv. går som sagt rundt og plages av kvalme og er veldig redd for å begynne å kaste opp.er det noen rundt meg som har omgangssykeel.lign får jeg symptomer med en gang jeg høre det hvis jeg har vært i kontakt med personen.det har skjedd flere ganger uten at jeg faktisk har blitt smitta.dette gjelder også samboer og unga mine.redd de skal bli syke også både for deres og min del.gjelder kun omgangssyke,ingen andre sykdommer. kvalmen min blir en ond sirkel og tar virkelig livskvaliteten min fra meg.er ikke kvalm hele tiden men er jeg det ikke går jeg rundt og bekymrer meg for å bli det så da kommer det fort tilbake.når kvalmen er på det verste da ligger jeg bare på sofaen og griner fordi jeg er så sliten og lei av å gå sånn. har det ellers bra og er fornøyd med det meste stort sett,men begynner jo å lure på om det bare er i huet mitt siden de ikke finner noe fysisk gæli med meg. beklager for langt og rotete innlegg,men svar gjerne alle som enten har noen råd og tips eller egne erfaringer. takk på forhånd:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er nok en sykdom som sitter i hodet ditt.

Jeg anbefaler at du kjøper/låner bøkene til Ingvar Wilhelmesen bla "Kongen anbefaler". "Hypokondri" og "Herre i eget liv"

Gjest hypokonderinnen
Skrevet

Jeg anbefaler at du kjøper/låner bøkene til Ingvar Wilhelmesen bla "Kongen anbefaler". "Hypokondri" og "Herre i eget liv"

Det er en ting jeg synes det er viktig å få avklart når det gjelder hypokonderi.

hvis jeg forteller fastlegen min om denne problematikken, vil jeg da bli tatt alvorlig om jeg kommer dit i et annet ærend? Blir det lettere å avskrive pasienten fordi h*n er hypokonder?

Skrevet

du skriver at jeg bør låne de og de bøkene,men mener du da at jeg er en hypokonder eller hva?er ikke det folk som stadig er hos legen og tror de har all slags sykdommer osv..?følte ikke at det svaret passet akkurat til meg,jeg er så og si aldri hos legen,men blir bare trist og gæren av og aldri finne ut av kvalmen min.spørsmålet mer konkret var heller om du hadde noen råd og tips til hvordan jeg kan få det bedre HVIS kvalmen er mye psykisk..

mvh je23

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

du skriver at jeg bør låne de og de bøkene,men mener du da at jeg er en hypokonder eller hva?er ikke det folk som stadig er hos legen og tror de har all slags sykdommer osv..?følte ikke at det svaret passet akkurat til meg,jeg er så og si aldri hos legen,men blir bare trist og gæren av og aldri finne ut av kvalmen min.spørsmålet mer konkret var heller om du hadde noen råd og tips til hvordan jeg kan få det bedre HVIS kvalmen er mye psykisk..

mvh je23

Jeg tror kvalmen er psykisk betinget, og jeg tror du får mange nyttige tips om du leser disse bøkene.

Skrevet

Så leit-du har det.Men din forhistorie med sykdom -henger kansje sammen med dette? Hva med å komme til bunns i dette først? du er kansje veldig sårbar og reagerer med nervøs mage.Snakk med fastlegen din eller hør på NHD.

Skrevet

Så leit-du har det.Men din forhistorie med sykdom -henger kansje sammen med dette? Hva med å komme til bunns i dette først? du er kansje veldig sårbar og reagerer med nervøs mage.Snakk med fastlegen din eller hør på NHD.

takk for hyggelig svar lefsa.jeg kan sikkert låne de bøkene nhd skrev opp men vet ikke om jeg klarer å fikse opp i det alene med bare noen bøker.vært hos fastlegen min flere ganger men de avfeier det som "irritabel tarm" så da vet jeg ikke hvorfor jeg skal bestille meg en ny time når det ikke er hjelp og få.prøver å fortelle de at jeg kanskje tror det er psykisk men får liksom ikke noe tilbakemelding på det så da orker jeg ikke mase.har du noen gode råd eller evn erfaringer med hva jeg skal gjøre videre for å få noen til å forstå at jeg ikke er gal?orker ikke ha det sånn resten av livet!

:-)

Skrevet

takk for hyggelig svar lefsa.jeg kan sikkert låne de bøkene nhd skrev opp men vet ikke om jeg klarer å fikse opp i det alene med bare noen bøker.vært hos fastlegen min flere ganger men de avfeier det som "irritabel tarm" så da vet jeg ikke hvorfor jeg skal bestille meg en ny time når det ikke er hjelp og få.prøver å fortelle de at jeg kanskje tror det er psykisk men får liksom ikke noe tilbakemelding på det så da orker jeg ikke mase.har du noen gode råd eller evn erfaringer med hva jeg skal gjøre videre for å få noen til å forstå at jeg ikke er gal?orker ikke ha det sånn resten av livet!

:-)

Hallo og godt nyttår.

Nei-jeg har vel egentlig ingen gode råd til deg,annet enn at du ikke må gi deg der. Stefaren min er plaget med irritabel tarm og har mye trøbbel med diare ogg oppkast,men han drikker og spiser mye-av det han IKKE SKAL.Mor døde for 2 år siden-hun var veldig syk og hadde altzheimer-så han har hatt det veldig tøft-derfor tror jeg ,han har tarmtrøbbel-forhåpentligvis går det over etterhvert.Men du da? Din forhistorie med masse inn og ut av sykehuset! kan det henge sammen med det?Eller er det stress for deg og være 2 barns mor?Får du hjelp fra dine egne?Les de anbefalte bøkene-Gjerne flere ganger-hvis det ikke går inn med engang.Rådene fra Legen sånn direkte-kan bli borte underveis-spessiellt når man sitter der på kontoret og er nervøs og engstelig.Lykke til videre for deg og barna dine,de trenger deg-vet du. hilsen lefsa

Skrevet

Hallo og godt nyttår.

Nei-jeg har vel egentlig ingen gode råd til deg,annet enn at du ikke må gi deg der. Stefaren min er plaget med irritabel tarm og har mye trøbbel med diare ogg oppkast,men han drikker og spiser mye-av det han IKKE SKAL.Mor døde for 2 år siden-hun var veldig syk og hadde altzheimer-så han har hatt det veldig tøft-derfor tror jeg ,han har tarmtrøbbel-forhåpentligvis går det over etterhvert.Men du da? Din forhistorie med masse inn og ut av sykehuset! kan det henge sammen med det?Eller er det stress for deg og være 2 barns mor?Får du hjelp fra dine egne?Les de anbefalte bøkene-Gjerne flere ganger-hvis det ikke går inn med engang.Rådene fra Legen sånn direkte-kan bli borte underveis-spessiellt når man sitter der på kontoret og er nervøs og engstelig.Lykke til videre for deg og barna dine,de trenger deg-vet du. hilsen lefsa

takk for svar lefsa.koselig at noen gidder svare:-)skal nok ikke gi meg nei.vil jo få hjelp så jeg kan komme meg videre og ha ett bra liv for alt er jo bra bortsett fra den j..kvalmen.nesten 100% sikker på at det er psykisk,virker sånn så da må de da for søren hjelpe meg selv om de ikke finner noe galt fysisk.blir litt oppgitt av leger som mååå finne en fysisk årsak for å bli fornøyd!jaja,takk igjen for at du gadd svare,og ett riktig godt nyttår til deg også:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...