Gå til innhold

Når bør webmaster gripe inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo akkurat det NHD ikke gjør, han behandler ikke syke som barn og tar ikke på dem med silkehansker, svada har heller aldri vært NHD`s sterke side. Han kaller en spade for en spade og behandler syke på lik linje med alle andre, og det er slikt som fremmer friskhet. Lulling kommer man aldri noe sted med, fasthet er og omsorg.

Jeg har aldri tenkt på "lulling". Problemet er imidlertid heller at pasientene ikke har den samme status som voksne individer som mennesker uten diagnose. Jeg har oppholdt meg på et sykehus en stund, og fant fort ut at det pasientene sa skulle man bare jatte med på, og forsøke å trøste, mens kom det noen besøkende ("friske"), ble stemningen en helt annen. Da traff pleierene mennesker med samme status.

NHD jatter verken med eller trøster, jeg er helt enig i det, men om man kommer med uttalelser som tidligere ble gjort her, er det ikke rart jeg reagerer. Hvilken filosof, hvilken forfatter, hvilken kunster, opp gjennom historien, har ikke vært helt anderledes fra alle andre og tydelig oppvist psykiske abnormaliteter?

Det NHD og dere kaller "rasjonalitet" er bare blind tro på diverse kulturelt postulerte selvinnlysende sannheter. Jeg er brennsikker på at min psykiater prøver å ødelegge for meg. Dere ville sikkert kalle det "paranoia", men historien alene kan vitne om uttalige psykiatriske overgrep, og bare grov historierevisjon kan fjerne vissheten om dette i de opplyste menneskers sinn.

Skrevet

Du har egentlig helt rett, folk lyver overalt, jeg er enig. Men, når vedkommende, som fnugg her, forsøker å få deg til å forstå at det hun sier er oppriktig så gi henne en sjanse, tro henne. Ikke gå rundt å "anta" at hele forumet er etter deg, det er faktisk ikke tilfelle. Vi ser du sliter og det gjør vondt å se at du har det så forferdelig.

Egentlig så sliter jeg ikke med annet enn søvnen. Jeg har problemer med å holde meg våken når jeg skal og må, likevel problemer med det motsatte; å sove når jeg kan og vil.

Jeg vet jeg er irriterende for andre. Ingen forstår meg, og jeg forstår ikke andre.

Skrevet

Jeg har aldri tenkt på "lulling". Problemet er imidlertid heller at pasientene ikke har den samme status som voksne individer som mennesker uten diagnose. Jeg har oppholdt meg på et sykehus en stund, og fant fort ut at det pasientene sa skulle man bare jatte med på, og forsøke å trøste, mens kom det noen besøkende ("friske"), ble stemningen en helt annen. Da traff pleierene mennesker med samme status.

NHD jatter verken med eller trøster, jeg er helt enig i det, men om man kommer med uttalelser som tidligere ble gjort her, er det ikke rart jeg reagerer. Hvilken filosof, hvilken forfatter, hvilken kunster, opp gjennom historien, har ikke vært helt anderledes fra alle andre og tydelig oppvist psykiske abnormaliteter?

Det NHD og dere kaller "rasjonalitet" er bare blind tro på diverse kulturelt postulerte selvinnlysende sannheter. Jeg er brennsikker på at min psykiater prøver å ødelegge for meg. Dere ville sikkert kalle det "paranoia", men historien alene kan vitne om uttalige psykiatriske overgrep, og bare grov historierevisjon kan fjerne vissheten om dette i de opplyste menneskers sinn.

om din behandler forsøker å ødelegge deg, bevisst eller ubevisst, så hvorfor finner du ikke en ny? naturligvis finnes overgrep innen behandler-klient relasjon, det er ekstremt smertefullt og man blir sjelden trodd uten bevis fordi man som klient alltid vil være "den svake". så hvorfor bytter du ikke, hvorfor finner du deg ikke annen hjelp?

Skrevet

om din behandler forsøker å ødelegge deg, bevisst eller ubevisst, så hvorfor finner du ikke en ny? naturligvis finnes overgrep innen behandler-klient relasjon, det er ekstremt smertefullt og man blir sjelden trodd uten bevis fordi man som klient alltid vil være "den svake". så hvorfor bytter du ikke, hvorfor finner du deg ikke annen hjelp?

Jeg har forsøkt, tro du meg, men jeg får ikke lov, fordi de mener det er best at jeg har en person som "kjenner meg". Personen er dessuten en sjef og leder og ville uansett klare å manipulere de andre til å gjøre det samme. Psykiatre vet hvordan man snur på menneskene rundt seg, tro du meg. Jeg går dit bare for å få medisinen. Har uansett ikke troen på at psykoterapi kan redde meg. Det er jo bare det samme gnålet hele tiden; "prøv å tenk rasjonelt". Vel, det KAN jeg faktisk, men det er bare så lite givende å gjenta hva andre sier i det evinnelige.

Skrevet

Jeg har forsøkt, tro du meg, men jeg får ikke lov, fordi de mener det er best at jeg har en person som "kjenner meg". Personen er dessuten en sjef og leder og ville uansett klare å manipulere de andre til å gjøre det samme. Psykiatre vet hvordan man snur på menneskene rundt seg, tro du meg. Jeg går dit bare for å få medisinen. Har uansett ikke troen på at psykoterapi kan redde meg. Det er jo bare det samme gnålet hele tiden; "prøv å tenk rasjonelt". Vel, det KAN jeg faktisk, men det er bare så lite givende å gjenta hva andre sier i det evinnelige.

Det kan være du er langt sykere enn hva du tror, det kan være du blir feil-behandlet, dette er noe jeg ikke aner noe om og ikke vil spekulere i, men jeg gjennkjenner følelsen av frustrasjon og håpløshet. Dersom du sterkt opplevder deg feil-behandlet så klager du kontrollkommisjonen på nyåret.

Skrevet

Det kan være du er langt sykere enn hva du tror, det kan være du blir feil-behandlet, dette er noe jeg ikke aner noe om og ikke vil spekulere i, men jeg gjennkjenner følelsen av frustrasjon og håpløshet. Dersom du sterkt opplevder deg feil-behandlet så klager du kontrollkommisjonen på nyåret.

Neisj, er bare å skygge unna i stedet. Hva skulle hensikten vært. Kan jo hende jeg tar feil og.

Skrevet

Neisj, er bare å skygge unna i stedet. Hva skulle hensikten vært. Kan jo hende jeg tar feil og.

Vel hensikten er vel å få riktig behandling, dersom du mener det er tvil om rett behandling.

Skrevet

Vel hensikten er vel å få riktig behandling, dersom du mener det er tvil om rett behandling.

Er det egentlig noe å gjøre, da? Om jeg tar pillene holder jeg følelsene i sjakk, men er det noe mer å gjøre? Hans ondskap er jo uansett så subtil at ingen ville oppdage noe.

Skrevet

Er det egentlig noe å gjøre, da? Om jeg tar pillene holder jeg følelsene i sjakk, men er det noe mer å gjøre? Hans ondskap er jo uansett så subtil at ingen ville oppdage noe.

Hvordan ond?

Skrevet

Hvordan ond?

Han ønsker at jeg skal bli en taper, og styrer meg i den retningen. Ødelegger meg. Gjennom psykisk manipulering. Men kan såklart ta feil og.

Skrevet

Han ønsker at jeg skal bli en taper, og styrer meg i den retningen. Ødelegger meg. Gjennom psykisk manipulering. Men kan såklart ta feil og.

og dette tror du han gjør fordi?

Skrevet

og dette tror du han gjør fordi?

Fordi han liker det? Er massevis av folk som liker at andre lider. Det er en måte å selv bli lykkelig på, fordi "graden av lykke" er subjektivt og oppstår ved sammenligning av ens oppfatning av andres lykke.

Skrevet

Fordi han liker det? Er massevis av folk som liker at andre lider. Det er en måte å selv bli lykkelig på, fordi "graden av lykke" er subjektivt og oppstår ved sammenligning av ens oppfatning av andres lykke.

Men det er ok for deg så lenge du får pillen din?

Skrevet

Men det er ok for deg så lenge du får pillen din?

Kunne jo vært bedre... men det er jo ikke noe å gjøre noe med. Har ikke noe tro på samtaleterapi, jeg. Blir for de spesielt interesserte. Ser ikke helt hvordan man skal kunne kurere noen som er syke bare ved å prate med det. Spesielt ikke når man ikke ser på pasienten som en del av et samfunn og en kultur, men heller graver seg ned i vedkommendes tankebygninger og sier "dette er feil", "du er syk", "de er en feiltagelse, mens _jeg_ derimot, jeg er din redning".

Skrevet

Kunne jo vært bedre... men det er jo ikke noe å gjøre noe med. Har ikke noe tro på samtaleterapi, jeg. Blir for de spesielt interesserte. Ser ikke helt hvordan man skal kunne kurere noen som er syke bare ved å prate med det. Spesielt ikke når man ikke ser på pasienten som en del av et samfunn og en kultur, men heller graver seg ned i vedkommendes tankebygninger og sier "dette er feil", "du er syk", "de er en feiltagelse, mens _jeg_ derimot, jeg er din redning".

Det er ok at du ikke tror på det, du går glipp av mye men deg om det :-) Alt kan ikke kureres ved samtaler, ofte må man ha medisiner og aller helst begge deler. Jeg ønsker deg uansett lykke til SMIR, jeg håper på bedring for deg.

Skrevet

Det er ok at du ikke tror på det, du går glipp av mye men deg om det :-) Alt kan ikke kureres ved samtaler, ofte må man ha medisiner og aller helst begge deler. Jeg ønsker deg uansett lykke til SMIR, jeg håper på bedring for deg.

I dag følte jeg meg frisk. Klar i toppen. Kanskje jeg klarer å vinne tilbake min tapte selvtillit? Men takk uansett, og i lige måde.

Skrevet

Om du ser på situasjonen uttalelsen først fant sted, ville du åpenbart sett begrunnelsen. For NHD mener pasientene ikke er "ordentlige filosofer", nei, de er heller folk som "bruker sine følelser som fasitsvar".

Jeg syns det er krenkende at noen som skal _hjelpe deg_ har et slikt dinosaurisk syn på det. Og jeg kjenner det igjen fra andre psykiatre, leger og sykehus. Sykehusene styres som barnehager, og pasientenes meninger er "svada" man like gjerne kan la gå ut andre øret.

Men NHD mener jo ikke å være arrogant. Han sier det bare som det er. Mange som sliter psykisk bruker følelsene sine som fasitsvar. Det er kanskje derfor de sliter psykisk. Og det er derfor de sier at kognitiv er så bra, fordi da får man øvd opp rasjonaliteten sin og evnen til å se flere tolkninger.

Det er da dermed ikke sagt at mennesker som ikke sliter psykisk også i stor grad bruker følelser som fasitsvar. Men de som sliter psykisk har ofte kjørt seg fast i et negativt spor, som de må jobbe seg ut av igjen.

Skrevet

For en håpløs diskusjon. Hvordan i huleste skal jeg kunne finne forskning på at psykiatriske pasienter behandles som unger?

Det skrives mye om kritikk av psykiatrien.

Les om eksperimentet til Rosenthal, de kom aldri ut igjen ;-) Veeel, de kom ut etter noen måneder. Hehe, og det var bare pasientene som sa de ikke var psyke!

Dette var på 70 tallet da, og ga mye bråk rundt rutinene på psykehus.

Morsomt eksperiment!

Gjest Wilhelmina
Skrevet

Ser du? Dere er imot meg.

Vi er ikke i mot deg, det jeg mente var det stikk motsatte, at du lager konspirasjonsteorier og at du derfor tror alle er mot deg når ingen er det... bare fordi du får negative tilbakemeldinger på en ganske drøy påstand (og du burde jo selv se at den er litt drøy..) betyr det ikke at vi er imot deg personlig. Vi er bare uenige i påstanden din, det er en annen sak! Du må skille mellom sak og person!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...